Maskinen på bilden har några år på nacken men är sällan använd. Står hos dottern ifall jag behöver men nu verkar antingen batteri/laddare gett upp. Funderar på om laddning stått på för länge? Indikatorn lyser fast grönt sken hela tiden men batteriet verkar inte ta emot laddning. Två batterier med samma resultat.
Hur testar jag vilket fel (utan att köpa ena eller andra).
Hur testar jag vilket fel (utan att köpa ena eller andra).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Kan nog vara knepigt. Du kan ju prova att mäta spänningen på kontakterna till laddaren. Finns där något som är över 12V så är det skaplig chans att laddaren fungerar.
Men finns ingen vettig spänning där så säger det inte så mycket. Vissa batterisystem har kommunikation, så laddaren "pratar med batteriet" innan den släpper på laddström.
Å andra sidan kostar väl en ny likvärdig borr/skruvdragare ungefär lika mycket som du lär få betala för en ny laddare eller nya batterier.
Men finns ingen vettig spänning där så säger det inte så mycket. Vissa batterisystem har kommunikation, så laddaren "pratar med batteriet" innan den släpper på laddström.
Å andra sidan kostar väl en ny likvärdig borr/skruvdragare ungefär lika mycket som du lär få betala för en ny laddare eller nya batterier.
Kollade på laddare och fick 14.7
Ena batteriet 9.7 och andra startade på 7 något men sjönk stadig när jag höll kvar.
Jo, jag har en BT men det betyder inte att jag är säker på användning
Så här ställde jag in mätaren
Det gav dock ingen effekt när jag provade batteriet. Laddar nu så får jag kolla om den igen.
Ena batteriet 9.7 och andra startade på 7 något men sjönk stadig när jag höll kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gav dock ingen effekt när jag provade batteriet. Laddar nu så får jag kolla om den igen.
Du kanske skulle läsa manualen tiil Din multimeter vad batterprovningslägena 1.5 och 9V används tillK Kjell_G skrev:Kollade på laddare och fick 14.7
[bild]
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Laddningen räcker till fyra (4) gipsskruvar i/ur och med rätt inställning på mätaren anges värdet till ca 10.
Så batteriet är väl slut.
I filmen ovan såg man att laddaren blinkade grönt vid laddning. Här är det fast grönt hela tiden. Vet inte hur det ska tolkas.
Så batteriet är väl slut.
I filmen ovan såg man att laddaren blinkade grönt vid laddning. Här är det fast grönt hela tiden. Vet inte hur det ska tolkas.
Ja, nåt nytt batteri eller laddare blir det inte. Dottern fick överta en lite nyare grön BoschH hempularen skrev:Kan nog vara knepigt. Du kan ju prova att mäta spänningen på kontakterna till laddaren. Finns där något som är över 12V så är det skaplig chans att laddaren fungerar.
PSR 14.4 med ett batteri.
Men om det går att rädda nåt, varför inte
Denna maskinen är närmare 20 år gammal om jag minns rätt. Har 2 av dessa och 3 av den nyare med li batteri. Jag tror att båda batterierna är kassa, inte så mycket att mäta där. Mina är också kassa på den gamla. Den nyare med minst 14v är mycket trevligare, lättare och laddningen håller bättre. Vill man har kvar den gamla är det bara att köpa ett nytt batteri. Det är dock bara nicad batteri typ, dessa är tunga är slöa.K Kjell_G skrev:Maskinen på bilden har några år på nacken men är sällan använd. Står hos dottern ifall jag behöver men nu verkar antingen batteri/laddare gett upp. Funderar på om laddning stått på för länge? Indikatorn lyser fast grönt sken hela tiden men batteriet verkar inte ta emot laddning. Två batterier med samma resultat.
Hur testar jag vilket fel (utan att köpa ena eller andra). [bild]
Ja, börjar inse att värdet är begränsatklosp11 skrev:Denna maskinen är närmare 20 år gammal om jag minns rätt. Har 2 av dessa och 3 av den nyare med li batteri. Jag tror att båda batterierna är kassa, inte så mycket att mäta där. Mina är också kassa på den gamla. Den nyare med minst 14v är mycket trevligare, lättare och laddningen håller bättre. Vill man har kvar den gamla är det bara att köpa ett nytt batteri. Det är dock bara nicad batteri typ, dessa är tunga är slöa.
Den här får gå till återvinning. Även om den inte var dyr från början så blev varje användningstillfälle dyrt 🤑klosp11 skrev:
Men den fanns när man behövde den 👍🏻
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ytterpanel som innertak? Nån som testat?
Inredning -
Energiabonnemang, någon som testat?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Moasure, någon som testat för att mäta?
Grund & Markarbeten -
Elektromagnetisk strålning från kabel till elbilsladdare
El -
Worx 791E.1 "Utanför arbetsområde" när den dockar i laddaren
Robotgräsklippare