Har idag 25A huvudsäkringar på kåken. Tänkte testa att säkra ned till 20A (bör inte vara något problem).
Tror vi kommer förbruka ca 18-20.000 kWh per år.
Har elpanna där jag tror maxeffekten är 9kW.

Är det något jag bör tänka på innan jag testar säkra ned en storlek?
Är det bara att rycka och byta propparna eller ska man stänga ned pannan, kyl, frys e.t.c. innan?
 
Knäckfrågan är vilken effekt du kommer att behöva momentant, längre än säg en halvtimme. Elpatron 9 kW, spis 5 kW, disk, tvätt, tork, motorvärmare 2 kW vardera etc. Byte från 25 till 20 A sänker totaleffekten från 17 till 14 kW. Detta kan vara svårt att uppskatta, man skulle behöva mäta.

Brute force-metoden är ju att "prova". Det kan dock innebära att säkringarna överbelastas men utan att lösa, så du skulle behöva känna på dem med en halvtimmes intervall ifall de blir heta. Då kan du lika gärna läsa av det momentana effektuttaget för att få en bild av uttagen effekt.

Byte av säkring gör du i spänningslöst tillstånd, dvs bryt huvudbrytaren. Det kan vara ide att först koppla ifrån större förbrukare för att spara på huvudbrytaren, men även elektronik för att undvika den lilla risken att något går sönder när "sladden rycks ur".
 
Man betalar väl för en 20A-säkring, inte för 20A? Att köra på den säkring som en nedsäkring skulle leda till över en vinter måste väl vara det säkraste sätte att kolla om man kommer få problem eller inte efter nedsäkringen.
 
Japp. Tänkte ta denna vintern som en testperiod.
Beror väl lite på vilken fas olika saker är kopplade mot också om jag inte är helt fel på det.

Att gå ut och känna på propparna kan man väl göra en period då man vet att man har stor förbrukning (panna, spis, ugn, tvätt e.t.c.)
Har IR-termometer och kan ev låna en värmekamera om man vill se om en fas belastas hårdare än de andra.
 
Det är bara att testa, bör inte vara några problem bara faserna är hyggligt fördelade.

För två vintrar sen innan jag installerade jordvärmen (när här var galet kallt) körde jag med en 15kw elpanna byglad till 9kw, i övrigt allt annat som hör hemma i ett modernt hem, induktionshäll, ugn, tvättmaskin, torktumlare, en dröse hemelektronik m.m. (Dock inga motorvärmare)
Har 20A huvudsäkringar och hade aldrig några problem med säkringar som gick eller blev varma.
 
Redigerat:
Om proppen går / blir varm så kolla vad som ligger på den fasen. Kan ju vara möjligt att flytta runt lite i proppskåpet så det blir jämnare.
 
Ja, pröva! Som nämns ovan om du märker att det bara är exempelvis den första huvudsäkringen som löser så går det antagligen att flytta någo för att få det jämnare.

//Patrik
 
Om 20 A-säkringen löser så har du en överbelastning även med de gamla 25 A-säkringarna !
 
Effektvakt till pannan löser väl problemet med tillfällig överbelastning, det är väl inte vanligt med större säkringar en 20 A i vanliga bostäder med den el förbrukningen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om 20 A-säkringen löser så har du en överbelastning även med de gamla 25 A-säkringarna !
Återigen; man betalar väl för en 20A säkring, inte för max 20A?
 
sajjen skrev:
Återigen; man betalar väl för en 20A säkring, inte för max 20A?
Det är samma sak...

//Patrik
 
Nja en 20 amp säkring kan man överbelasta ett bra tag innan den löser sen att man kanske inte bör göra det är en annan sak.
 
sajjen skrev:
Återigen; man betalar väl för en 20A säkring, inte för max 20A?
Vad menar du?
 
Precis vad smurfen72 sa, att en säkring (speciellt Diazed) tål betydligt mer än 20A under en ganska lång stund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.