Jag hittade obefintligt skrivet om den här grovdammsugaren och efter att nu ha köpt en själv så kommer här mina egna reflektioner och slutsatser. Det är långt, men jag gillar både att undersöka saker och att fotografera :)

IMG_0087x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch GAS 20 L SFC är en liten, lätt (6 kg) och relativt överkomlig grovdammsugare med elverktygsautomatik.

GAS 20 L SFC ersätter GAS 15 L. Enligt uppgift från Bosch så är dessa maskiner identiska förutom till namnet. Modellnamnet är enligt samma uppgift bytt för att dels följa principen från Bosch övriga modeller (SFC = semiautomatisk filterrengöring) och dels som konkurrenterna indikera bruttovolym istället för nettovolym. Även den utfasade GAS 1200 L är en identisk maskin förutom att inga tillbehör medföljde.

En anledning till att jag valde den här maskinen var att jag ville ha låg vikt och liten storlek för att den ska ta liten plats i garaget och att den ska vara lätt att lyfta runt till olika ställen i garaget och huset och på tomten och uppfarten. Verktygsautomatik var ett krav för smidig användning med bland annat excenterslip och kap/gersåg. Märket spelade också in då jag mest har blå Boschmaskiner och gärna ser att prylarna passar bra ihop direkt ur kartong.

Jag tittade också på GAS 25 och 35, Nilfisk-Alto Multi 30 T VSC Inox (vilken namninflation), Nilfisk Attix 30-21, Festool CTL Mini och Midi samt Kärcher WD 7.700 P. Flera av dessa maskiner har fler finesser, som varvtalsreglering, eftersug och mjukstart, samt större volymkapacitet. Men de är också antingen dyrare eller större och tyngre.

En bra videointroduktion finns här: http://www.youtube.com/watch?v=EnQS1iV8Pgc Den visar GAS 15 L vilken som sagt är en precis likadan maskin.

Då jag skriver detta kostar GAS 20 L SFC just under 2000 kr. Ett fempack dammsugarpåsar i textil kostar 240 kr, artnr 2605411229. Priser från Lefeld i Tyskland. Ungefär samma pris gäller i England. I Sverige verkar dammsugaren idag kosta från 2700 kr och setet med påsar runt 450 kr.

Vad finns i kartongen

Det som ingår är:

* Dammsugaren
* Slang
* Verktygsfäste
* Två rör
* Luftregleringshandtag för vanlig dammsugning
* Grovsugarmunstycke
* Fogmunstycke
* Dammsugarpåse i plast
* Veckfilter (monterat)
* Instruktionsbok

IMG_0059x.jpg
Skapa konto

Slangen är 3 m lång och benämnd ”40 mm” på Bosch hemsida. Jag mätte 38 mm ytterdiameter och 32 mm innerdiameter. Jag har uppfattat att slangar oftast benämns efter innerdiameter så i resten av det här testet kallar jag den 32 mm. Den har inte bajonettfattning eller annan mekanisk låsning mot dammsugaren utan en friktionsfattning med 57 till 58 mm diameter och 20 mm längd. Slangen sitter ändå stadigt. Det går bra att dra runt dammsugaren över golvet i slangen utan att den lossnar.

IMG_0143x.jpg
Skapa konto

Verktygsfästet och luftregleringshandtaget för vanlig dammsugning har samma sorts klickfäste mot slangen.

IMG_0140x.jpg
Skapa konto

Verktygsfästet, kallat ”35 mm adapter GAS 15/20 L”, har på verktygssidan en gummifattning som passar invändigt (slät 35 till 37 mm) på min kap/gersåg och utvändigt (räfflat mellan 25,4 mm och 27,8 mm) på min excenterslip, multislip och sticksåg.

IMG_0093x.jpg
Skapa konto

Passningen är perfekt och greppet stadigt. Verktygsfästet har reglerbart luftinsläpp som kan stängas helt.

Rören är i plast och laddar lätt upp sig statiskt, rent av ännu mer än slangen. Munstyckena är av standardtyp med 35 mm invändig diameter.

Ingen textilpåse ingår. Märkligt tycker jag. Vad jag förstått så kör man med textilpåse för bästa dammupptagning och för att spara på veckfiltret.

IMG_0090x.jpg
Skapa konto

Plastpåse för blöta saker eller sådant man lätt vill kunna hälla ut.

IMG_0092x.jpg
Skapa konto

Eller utan påse vid exempelvis vattensugning eller stort torrskräp.

IMG_0091x.jpg
Skapa konto

Veckfiltret ska alltid sitta i enligt instruktionsboken. Dammsugaren har en flottör som slår av maskinen då den blivit full.

För att dammsuga större golvytor på vettigt sätt behöver man komplettera med riktigt golvmunstycke. Sedan vill jag också ha ett borstmunstycke för galler och annat veckigt och ojämnt som till exempel inne i bilar. Här gäller som sagt vanligt 35 mm-fäste.

IMG_0127x.jpg
Skapa konto

Andra slangar

Det är inte helt lätt att begripa vilka av alla sorts slangar som passar till den här dammsugaren, inte ens bland Bosch egna slangar. Jag kom fram till att GAS 15/20/1200 är ensam om 57/58 mm friktionsfattning åtminstone bland Boschdammsugarna och att de större modellerna har olika bajonettfattningar som inte passar här. Men kanske finns någon adapter även för det. Jag har inte hittat någon antistatslang som verkar gå att ansluta till GAS 20.

Jag ville komplettera med en smalare slang för att få större smidighet vid verktygsdammsugning och då har Bosch en som benämns ”19 mm”, artnr 2600793009 för 3-metersversionen. Slangen har invändig diameter 21 mm och utvändig 28 mm. Här stämmer alltså benämningen bättre med faktisk innerdiameter än i fallet med standardslangen. För att passa till GAS 20 så behöver man för dammsugaränden en adapter kallad ”58-19”, artnr 1609200933. Slutligen behöver man för verktygsänden ett ”19 mm” verktygsfäste, artnr 2607001976.

IMG_0067x.jpg
Skapa konto

Man vrider ur slangens ursprungliga verktygsände, en enkel hårdplastsak, och gängar sedan i verktygsfästet direkt på slangen. Detta fäste är i den gummerade verktygsänden likadant som det verktygsfäste för 32-slangen som medföljer dammsugaren.

IMG_0077x.jpg
Skapa konto

Summa för alltihop cirka 700 kronor från exempelvis Rubart. Knappast något fyndpris. 19-slangen är märkbart smidigare än 32-slangen och 210 g lättare inklusive verktygsfästen. Efter att ha använt båda slangarna till några olika slip- och sågjobb så skulle jag säga att skillnaden i hanterbarhet märks men den är inte dramatisk.

IMG_0134x.jpg
Skapa konto

Det böjda greppet för vanlig golvdammsugning har ju klickfäste och det går alltså inte att ansluta 19-slangen till det. Nu vill man väl som regel inte golvdammsuga med 19-slang för att inte flisor och andra större saker ska fastna i slangen. Men om man ändå absolut vill göra det så passar rör och munstycken direkt, med viss kraft, på verktygsfästena så då är det bara att använda 19-verktygsfästet istället.

Sugreglering

Min största tveksamhet med den här dammsugaren handlade om att den saknar varvtalsreglering. Jag vill inte att arbetsstycken ska skadas av att slipmaskinen suger fast. Som ett första test av funktionen och för att se om den enkla sugregleringen verkligen fungerar så slipade jag om en större skärbräda av bok. Den var hård, sliten och inoljad många gånger så det var en lite större uppgift än vad det kanske låter som. Min excenterslip GEX 125/150 AVE har ett utblås som lämnar två små hål då dammsugare är ansluten, för att minska risken att verktyget suger fast. Sedan har dammsugarens verktygsmunstycke reglerbart luftinsläpp på liknande sätt som vanliga hushållsdammsugare brukar ha.

IMG_0128x.jpg
Skapa konto

Då jag körde med grovt slippapper, P80 med 150 mm diameter, så kunde jag köra med stängt munstycke utan några tendenser till fastsugning. Med finare P120 så började det märkas lite grann, och med P180 kändes det ganska tydligt. Med öppnat munstycke kunde jag få ner sugkraften så pass mycket att det kändes riskfritt. Bara för att testa, så provade jag också att tejpa för slipmaskinens två små luftinsläpp och köra med stängt munstycke. Då blev sugkraften märkbart starkare, i synnerhet med de finare slippapperen. Slutsatsen är att munstycket gör sitt jobb, åtminstone för den här slipmaskinen och med dess extra luftinsläpp. Så jag känner mig nu lugn med att inte ha varvtalsreglering på dammsugaren.

Test av dammupptagning

Så hur mycket damm fångar dammsugaren upp i verktygsdrift? Det är ju då liksom hela poängen med dammsugaren. Jag gjorde ett litet test med några av mina sågar och slipar genom att bearbeta ett trästycke med var och en. Jag vägde helt enkelt trästycke, dammsugarpåse och slang före och efter bearbetningen. Att väga slangen visade sig vara ganska onödigt men jag tänkte innan att det kanske kunde fastna betydande mängder damm därinne, vilket det visade sig inte göra. Jag var också nyfiken på hur stor effekt slangdiametern har.

Test 1, kap/gersåg

Här gjorde jag 20 kapningar av ett tryckimpregnerat 50x100-stycke, först med 32-slangen.

IMG_0100x.jpg
Skapa konto

Och sedan med 19-slangen.

IMG_0102x.jpg
Skapa konto

Här hade jag inte så höga förväntningar så jag blev positivt överraskad av att runt 90% av dammet fångades upp och ”bara” 10% hamnat på golv och annat. Lika förvånad blev jag över att den smala slangen presterade nästan precis lika bra som den grövre.

Invägning:

IMG_0101x.jpg
Skapa konto

Test 2, sticksåg

Här gick det lite för snabbt till en början. Jag bara anslöt 19-slangen och gjorde 20 snabba kapningar av ett 18x200 limfogfurustycke.

IMG_0111x.jpg
Skapa konto

Varierade pendlingen och med maxpendling kan inte mycket ha fångats upp. Dammet yrde åt alla håll och uppsamlingen blev ynkliga 28%.

IMG_0112x.jpg
Skapa konto

Sedan insåg jag att jag hade kört med sågblåset påslaget och utan den lilla plastskölden som ska sättas på sågen då man dammsuger. På med 32-slang och plastsköld och av med sågblåset.

IMG_0119x.jpg
Skapa konto

20 nya kapningar, nu med låg pendling som enligt instruktionsboken ska användas vid dammsugning. Nu blev uppsamlingen 59%, vilket är betydligt bättre men fortfarande ger långt ifrån dammfri miljö. Slutsatsen blir att vid sticksågning så går det inte att komma ifrån betydande dammspridning i alla fall med min såg.

Test 3, excenterslip

Nu körde jag en stund med 150 mm 40-papper på 18x200 limfogstycke.

IMG_0122x.jpg
Skapa konto

Jag har redan slipat en stor arbetsbänk med den här excentern tillsammans med dammsugaren och märkt att dammsugningen då fungerade mycket bra. Så nu förväntade jag mig hög verkningsgrad. Mycket riktigt så blev upptagningen 93%. Det var med 19-slang och efter resultatet från kapgersågningen såg jag ingen anledning att upprepa excentertestet med 32-slangen.

Test 4, multislip

Ett sådant här verktyg skapar ju inga stora mängder damm och dessutom fungerar dammsugningen bara vid sandpapperslipning, inte vid sågning eller kakelslipning. Så det är väl inte det första verktyg men tänker sig koppla till dammsugare. Jag körde så länge ett fullt batteri räckte på samma plana stycke som i excentertestet. Hade inget grovt träpapper så det blev ett 60-papper för färg.

IMG_0126x.jpg
Skapa konto

Dammupptagningen blev mycket bra, 94%, men eftersom det handlar om små mängder damm så blir mätresultatet lite osäkert. Att koppla in dammsugaren kan ju då tyckas ganska onödigt. Men det är ju så att dessa små sandpapper ganska snabbt kan sätta igen och här finns nog ett bra skäl att ändå ansluta dammsugaren eftersom igensättningen troligen minskar. Jag tyckte nog att 60-papperet såg ovanligt fräscht ut efter det här passet.

Då jag startade testet med multislipen så fungerade dammsugningen först mycket dåligt. Efter en stund insåg jag att jag jobbade med en batterimaskin och att dammsugarens strömbrytare fortfarande stod i verktygsläge (läge II)… Så här ser för övrigt brytaren ut, där I är vanlig drift och II är verktygsautomatik:

IMG_0144x.jpg
Skapa konto

Summering av verkningsgradtesterna

verkningsgrad.jpg
Skapa konto

Jag är nöjd med resultaten för kapgeren och excentern, där jag mest av allt velat minska mängden damm och spån. Känns jättebra att nu kunna jobba i garaget utan att skapa kaos. Sticksågen är lite mer av specialverktyg för mig så jag kan leva med att den fortsätter damma. Jag drar också slutsatsen att jag utan problem kan köra mina nuvarande verktyg med 19 mm-slangen.

Mätresultaten beror troligen också på vad och hur man sågar och slipar. Arbetsstycken som är ojämna, smala eller i andra material kan säkert ge betydligt sämre dammupptagning, liksom vertikal eller annan vinklad slipning.

Ljudvolym

Jag tycker att GAS 20 är ganska högljudd även om jag inte har några andra grovdammsugare att jämföra med. Den kanske inte låter så väldigt högt men lite vasst. Nu kommer jag ju mest att använda dammsugaren vid elverktygsjobb där jag ändå har hörselskydd, samt vid dammsugning som inte är så väldigt långvarig.

För att få lite perspektiv på ljudnivån så mätte jag den med min mobil laddad med Arbetsmiljöverkets gratisapp Buller. Jag mätte under 30 sekunder och appen visar sedan dB(A)-medelvärde. Sedan mätte jag några elverktyg och en hushållsdammsugare på samma sätt.

IMG_0137x.jpg
Skapa konto

Momentant uppmätt ljudtryck låg mycket stabilt under mätningarna så resultaten känns pålitliga åtminstone inbördes. Dammsugaren mätte jag både på 50 och 100 cm avstånd och verktygen på 50 cm avstånd. Verktygen gick obelastade på full fart.

ljudtryck.jpg
Skapa konto

Sugkraft

Jag upplever sugkraften hos GAS 20 som fullt tillräcklig för mina behov både vid verktygsdrift och vid golvdammsugning. Men jag kände ändå att golvsugningskraften inte verkade lika stor som hos vår hushållsdammsugare, en Electrolux Ultrasilencer. Den senare är märkt 1800 W vilket är 50% högre än Boschen, med reservation för att det kan vara helt olika definierade watt. Så jag gjorde ett test där jag mätte lyftkraften vid munstycket via en hävarm med reglerbar motkraft.

IMG_0080x.jpg
Skapa konto

Sedan räknade jag ut det maximala undertrycket via munstyckets area. Med 1126 g lyft massa och 25.0 mm munstycksdiameter så blir beräknat undertryck med 32-slangen 225 mbar, vilket är anmärkningsvärt nära det värdet som Bosch uppger, 215 mbar. För att kunna testa hushållsmaskinen på ett jämförbart sätt så tejpade jag fast verktygsfästet på den. Och mycket riktigt fick hushållssugaren ett högre uppmätt tryck, närmare bestämt 40% högre.

IMG_0085x.jpg
Skapa konto

Något förvånande kanske blir både lyftkraft och maxtryck högre med 19 mm-slangen. Någon kanske har en bra förklaring till det.

undertryck.jpg

Då jag kör med elverktyg så känns det som att de brister som finns i uppsugning inte handlar om sugtrycket som sådant utan om hur elverktyget är konstruerat.

Övrigt

Byggkvaliteten på maskinen känns allmänt okej tycker jag.

Dammsugaren har på ovansidan tre fästen för munstycken eller rör. Det finns också sladdhållare och slanghållare.

IMG_0086x.jpg
Skapa konto

Det känns inte som att det finns något självklart sätt att vira slangen runt dammsugaren vid förvaring så att slangen hänger stadigt, om man inte monterar rörmunstycket och sticker ner det i ett av fästena. Slangen vill annars vira upp sig lite och falla till golvet någonstans.

Den halvautomatiska rengöringen av veckfiltret fungerar så att man håller för munstycket och trycker in den röda knappen på dammsugaren några gånger.

IMG_0150x.jpg
Skapa konto

Jag är inte säker på vid vilken användning, hur länge och hur intensivt man måste köra maskinen innan man börjar behöva filterrengöring. Under min användning hittills, som har handlat om träbearbetning, har jag kört med textilpåse och då aldrig fått någon ansamling på veckfiltret alls, inte ens efter närmare en timmes slipning av ett stort bord. Jag har bara provat att köra med plastsäcken en kort stund och då samlades snabbt skräp i veckfiltret så där verkar en del av nyttan ligga.

Den här dammsugaren har inte mjukstart, till skillnad från vissa andra dammsugare. Strömrusningen blir rejäl då två maskiner går igång samtidigt, som då ett verktyg är anslutet till dammsugarens verktygsuttag. Då jag startade kapgersågen eller excentern kopplade till dammsugaren flämtade faktiskt garagebelysningen till en liten smula. Men inga säkringar brändes ens efter många upprepade starter. Dammsugarens uttag är märkt max 2000 W. Min kapgersåg är märkt 1500 W och de andra maskinerna jag testat att koppla in ligger alla under 1000 W.

IMG_0149x.jpg
Skapa konto

I verktygsläge verkar dammsugarens varvtal variera med elverktygets varvtal eller effektuttag. Nedvarvat verktyg ger lägre dammsugarvarvtal. Jag är inte säker på vad detta har för praktisk betydelse men kan tänkta mig att det har betydelse vid någon typ av verktyg och användning.

Dammsugaren har i verktygsläget ingen eftergång, vilket troligen hade fått bort ytterligare en smula damm från arbetsstycket eller från slangen. Men mina tester visade obetydligt damm i slangen ändå. Kanske har något större betydelse om man har längre slang.

Maskinen har en blåsfunktion. Man flyttar slangen till utblåset på andra sidan maskinen.

Dammsugaren rullar på fyra hjul varav de två främre låsbara. Fungerar bra. Möjligen skulle jag önska mjukare och/eller större hjul som rullar mindre hårt.

Nätsladden är av rejäl gummityp och 5 meter lång.

Instruktionsboken är okej men inte imponerande. Den har några korta texter och sedan är det bara många sidor med illustrationer som, troligen i en strävan att ha så lite globalt dokumentationsjobb som möjligt, inte har några texter alls. Dessa är inte självklara att förstå.

Slutsats

Den här grovdammsugaren uppfyller mina grundläggande behov: kompakt storlek, låg vikt, verktygsautomatik, problemfri och stadig verktygsinkoppling och bra dammsugning. Sedan är priset rätt också, åtminstone i vissa länder. Det hade varit trevligt med antistatrör, antistatslang, lite bättre slangupplindning, lägre ljudvolym, mjukstart, varvtalsreglering, mjukare hjul, fler tillbehörsfästen och L-boxxfäste. Men jag misstänker att några av fördelarna då skulle gå förlorade. På det hela taget känns det som en bra maskin för den som har basbehov.

• Gilla
Åtgärden och 42 till
  • Laddar…
Imponerande recension, jag tackar för trevlig läsning!

Mycket omfattande och genomtänkt recension, imponerande och riktigt roligt att läsa! Tack för det!

Grundlig kan man kanske säga! :)

Detta att du fick högre lyftkraft och max tryck, kan det vara att volymen är konstant? Har du högre tryck i slangen borde också trycket per mm också bli högre.

• Gilla
gockemannen
  • Laddar…
Tack, är väldigt intresserad av denna eller 35an. Kul att läsa.

Tycker mig se vissa likheter med en Nilfisk Alto Aero 25 som jag har lånat hittills. Knappen ser exakt likadan ut och tycker mycket ser liknande ut. Kan det vara så att Nilfisk påsar skulle kunna passa? Utkastet till påsen ser liknande ut. Fyra påsar skulle i så fall kosta under 100kr på Jula.

Mattiasp? Är det du som har glömt ditt inlogg o skapat ett nytt? ;)

Grym genomgång Anden!

Shakula skrev:
Tack, är väldigt intresserad av denna eller 35an. Kul att läsa.

Tycker mig se vissa likheter med en Nilfisk Alto Aero 25 som jag har lånat hittills. Knappen ser exakt likadan ut och tycker mycket ser liknande ut. Kan det vara så att Nilfisk påsar skulle kunna passa? Utkastet till påsen ser liknande ut. Fyra påsar skulle i så fall kosta under 100kr på Jula.
Jag har använt påsar till Nilfisk Aero med gott resultat. Dom passar perfekt.

Tack för informativ och intressant läsning:)

Mycket bra skrivet och intressant läsning!
Tänk om fler orkade skriva sådana verktygsrecensioner... vad mycket hjälp o frågor som skulle bli besvarade.

Det är bara att lyfta hatten.
Superbt.

Är frugan medveten om att du är lika noggrann när du dammsuger hemma:)

En eloge för din insatts!

Exemplarisk recension! Mycket bra skrivet och fina bilder! Du måste ha lagt väldigt mycket tid på detta, hoppas du recenserar fler saker!

Det finns en del andra bra recensioner här, och denna seglar rakt in i toppskiktet. Föredömligt!

Tack för alla uppskattande ord!

Angående det där med kraften och slangdiametern så vet jag inte.

Intressant med Nilfisk Aero, den ser verkligen ut att vara släkt med Boschen. Gissar på samarbete i bakgrunden eller gemensam ursprungstillverkare. Bra att veta att påsarna passar.

Tack för en väldigt bra recension! Uppskattas verkligen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.