JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
5 veckors semester får man i allmänhet för att man byter bort sin rätt till övertid, vet helt ärligt inte om jag tycker det är ett bra byte.
Vad är rätt till övertid?
Jag måste ha missat något för ingenstans jag jobbat har man haft rätt till någon övertid. Om det har funnits extra mycket jobb så har man kunnat jobba över. Har ett fåtal gånger blivit beordrad övertid annars har det alltid varit frivilligt.
 
R
Rätten till övertidsersättning vid arbete efter den ordinarie arbetstiden är det som han pratar om..
Eller rättare sagt rätten till övertidsersättningen har förhandlats bort mot en extra semestervecka..
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Fast det är mycket lättare att komma undan med hemliga överenskommelser med vissa som man vill ge mer, med att ge dom en extra betald vecka än mer betalt som lättare syns vid en revision av lönerna😉
Korruption är inte ett bra metod för att driva ett bolag.
 
R
P pmd skrev:
Korruption är inte ett bra metod för att driva ett bolag.
Korruption? Vad pratar du om..
 
P
R Rejäl skrev:
Korruption? Vad pratar du om..
Hemliga överenskommelser som inte syns så bra i en revision.
 
R
P pmd skrev:
Hemliga överenskommelser som inte syns så bra i en revision.
Du får slå upp ordet korruption så ser du att det inte används i dessa sammanhang😉
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Vad kallar du det?
 
R
Korruption=missbruk av offentlig makt för privat vinning..
Lite svårt att se detta i ett vanligt svenskt bolag där man vill ge lite extra till en oumbärlig anställd..
Det är alltså inte olagligt rent skattemässigt att ge en eller flera personer mer betalt, däremot kan det bryta mot ett kollektivavtal men absolut inte korruption😉
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
Det behöver inte handla om offentlig makt för att vara korruption.
Att bryta avtal på ett sätt som gynnar någon men missgynnar andra, och att avtalsbrottet hålls hemligt för de som missgynnas faller helt klart inom korruption.

Har du något svar på min fråga?
 
R
P pmd skrev:
Det behöver inte handla om offentlig makt för att vara korruption.
Att bryta avtal på ett sätt som gynnar någon men missgynnar andra, och att avtalsbrottet hålls hemligt för de som missgynnas faller helt klart inom korruption.

Har du något svar på min fråga?
Slå upp ordet korruption så ser du att du har fel😉

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption

Hur som hela så får du använda ordet som du vill, men jag har aldrig hört det i dessa sammanhang utan är det något så är det ett avtalsbrott mot ett kollektivavtal..
Sedan om någon är duktigare eller bättre än andra och hen får mer betalt så missgynnar det inte andra..
 
P
Fotnot 5 i den artikeln tycker jag bekräftar min tes.

Vi kan kalla det något annat om du inte gillar ordet korruption i detta sammanhang. Jag frågade i inlägg #10 222 vad du vill kalla det i så fall.

Ett avtalsbrott som gynnar någon enstaka och som hålls hemligt för andra är knappast något bra, det håller du väl med om?
 
R
P pmd skrev:
Fotnot 5 i den artikeln tycker jag bekräftar min tes.

Vi kan kalla det något annat om du inte gillar ordet korruption i detta sammanhang. Jag frågade i inlägg #10 222 vad du vill kalla det i så fall.

Ett avtalsbrott som gynnar någon enstaka och som hålls hemligt för andra är knappast något bra, det håller du väl med om?
Det är så världen fungerar, välkommen till verkligheten😉
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
P
Hur världen fungerar är inte ämnet för denna skriftväxling.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
God poäng! Själv måste jag som ingenjör redovisa på timmen inte bara att jag jobbar utan också vad jag jobbar med, stämpelklocka känns inte som något bekymmer i förhållande till det.
En vän till mig arbetade på Ericsson ett tag, han skulle tydligen redogöra för dagens arbete i 15-minuters-slottar. Dvs vilket projekt varje kvart skulle debiteras.

Jag hade något liknande, men inte uppdelat i tidsslottar sådär.
Och det fanns ett tydligt önskemål, gränsande till krav, att 87% skulle läggas på olika projekt, och max 13% på annan, icke debiterbar tid, dvs här skulle alla avdelningsmöten, sektionsmöten, konstig internutbildning etc hamna.

Jag lyckades sällan komma upp till 87% på projekt, jag ville inte ljuga (och sa det till chefen) för att bara alla mer eller mindre onödiga möten samt lite annat käkade ju upp hela potten med odebiterbar tid. Jag sa att antingen får ni minska på mängden overhead eller så får ni acceptera att jag skriver all denna som sådan tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
En intressant sak med den typen av tidsredovisningssystem (att redovisa på kvartsnivå har jag dock inte hört talas om förrän nu) är att de utgår från att alla arbetar exakt samma antal timmar varje dag. Oavsett om jobbet tog 4 eller 12 timmar så måste man ljuga om att det tog 8 timmar.

Det borde ju vara betydligt bättre om man kunde redovisa verklig arbetad tid. Analyser av sådana rapporter skulle kunna ge en hel del kunskap om komplexitet och svårigheter/lättheter i ett projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.