R
Värför behöver man det? Det går alldeles utmärkt att redovisa 4 Tim eller 12 Tim för den delen..
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Artikelförfattarna tycks inte förstå att även vi som har tagit Teslas parti i konflikten tycker att kollektivavtal är helt OK. Avtalsfrihet är en viktig rättighet.

Det är IF Metalls metoder vi vänder oss mot.
Avtalsfrihet är en viktig rättighet, även i den argumentationen.
Jag har inte ens tagit Teslas parti, men jag håller ändå med dig.

Jag undviker att vare sig ta Teslas parti, eller utse dem till syndabock, ty jag vet alldeles för lite om hur de hanterar sina anställda.
Men deras anställda mekaniker jobbar i tydlig bristbranch, så jag misstänker att de har åtminstone rätt hyggliga villkor, för annars skulle ju alla snabbt sluta då det är plättlätt att få nya jobb, och Tesla skulle inte klara av att nyrekrytera.

Däremot anar jag att IF-metall inte har någon vettig proportionalitet på sina konfilktåtgärder, dels för att det är det normala modus operandi för LO-facken, och dels för att jag bedömer de konfliktåtgärder de vidtar.
Det är mycket svårare att bedöma TM Sweden, man får liksom inte veta nästan något där.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fsn skrev:
Nej, då hade han väl jobbat för en lösning internt eller? Han har debatterat för de svenska kollektivavtalen i en debattartikel.
OK.
Ja ditt inlägg var ju minst sagt lite förvirrande. Det hade landat bättre om du åtminstone lagt till en länk.

Men ja, jag är inte det minsta förvånad över att det finns massor av företag och företagsledare/företagsägare som gillar kollektivavtal.

Men just nu har vi ett företag som inte gillar dem (av någon för oss okänd anledning), och de vill nyttja den lagstadgade föreningsfriheten för att inte tvingas in i en förening de inte vill vara med i.
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Värför behöver man det? Det går alldeles utmärkt att redovisa 4 Tim eller 12 Tim för den delen..
Om man bara har arbetat 4 timmar en dag så har man inte arbetat full tid enligt de redovisningssystem jag har sett.
Det handlar då förstås om anställningar där övertid inte förekommer formellt, dvs förtroendearbetstid.
 
Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte ens tagit Teslas parti, men jag håller ändå med dig.
Jag tycker att det verkar som att du har tagit Teslas parti, åtminstone i samma mening som jag har gjort det. Jag har alltså ingen åsikt om huruvida arbetsförhållandena på Teslas verkstäder är bra eller dåliga, eller om löner och förmåner är bra aller dåliga. Det vet jag inte mycket om.

Jag stöder dock Tesla i dess tillämpning av en grundlagstadgad rättighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Om man bara har arbetat 4 timmar en dag så har man inte arbetat full tidn enligt de redovisningssystem jag har sett.
Det handlar då förstås om anställningar där övertid inte förekommer formellt, dvs förtroendearbetstid.
Om man redovisar med 15minuters intervall så har man alldeles säker rätt många kunder att sätta upp tid på en o samma dag..
Har oftast inget med din egna lön att göra med utan en redovisning som era kunder kräver enligt avtalen..
 
P
R Rejäl skrev:
Om man redovisar med 15minuters intervall så har man alldeles säker rätt många kunder att sätta upp tid på en o samma dag..
Har oftast inget med din egna lön att göra med utan en redovisning som era kunder kräver enligt avtalen..
Det var lite att skjuta bredvid målet. Kunder har jag inte blandat in i resonemanget.

Men det spelar inte så stor roll. Det är resultatet som räknas, tycker jag. Hur lång tid det tog är sekundärt så länge det inte medför förseningar i projektet.
 
R
Hela diskussionen från början var att någon behövde lägga tiden på sina projekt med noggrannheten 15min.
Men du har dina egna diskussioner som ingen annan har..
Du verkar ha lite förståelse för hur företag fungerar så jag lägger ned o diskutera med dig för det är rätt meningslöst🥲
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
God poäng! Själv måste jag som ingenjör redovisa på timmen inte bara att jag jobbar utan också vad jag jobbar med, stämpelklocka känns inte som något bekymmer i förhållande till det.
Verkligen.
Jag tar alla dagar stämpelklocka istället för tidrapporteringen.
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En vän till mig arbetade på Ericsson ett tag, han skulle tydligen redogöra för dagens arbete i 15-minuters-slottar. Dvs vilket projekt varje kvart skulle debiteras.

Jag hade något liknande, men inte uppdelat i tidsslottar sådär.
Och det fanns ett tydligt önskemål, gränsande till krav, att 87% skulle läggas på olika projekt, och max 13% på annan, icke debiterbar tid, dvs här skulle alla avdelningsmöten, sektionsmöten, konstig internutbildning etc hamna.

Jag lyckades sällan komma upp till 87% på projekt, jag ville inte ljuga (och sa det till chefen) för att bara alla mer eller mindre onödiga möten samt lite annat käkade ju upp hela potten med odebiterbar tid. Jag sa att antingen får ni minska på mängden overhead eller så får ni acceptera att jag skriver all denna som sådan tid.
Så noga som 15-minutersslottar har vi inte men väl liknande, om inte högre krav, på debiterbarhet. Tror vi har legat strax under 90% i några år nu. Tär tyvärr en del på personalen dock…
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag tycker att det verkar som att du har tagit Teslas parti, åtminstone i samma mening som jag har gjort det. Jag har alltså ingen åsikt om huruvida arbetsförhållandena på Teslas verkstäder är bra eller dåliga, eller om löner och förmåner är bra aller dåliga. Det vet jag inte mycket om.

Jag stöder dock Tesla i dess tillämpning av en grundlagstadgad rättighet.
Ja du har ganska rätt i det du skriver.
Fast det är ändå på något litet sätt inte riktigt så, det är nog alltså mest så att jag inte gillar att se det IF Metall håller på med, och då blir det ju resultatet att jag därmed tar parti för Tesla, fast jag egentligen skiter i dem som företag.

Ja det blir lite konstigt helt enkelt.

Det är väl lite som att jag inte gillar vad Kina gör i provinsen Xinjiang främst mot uigurer men även andra minoriteter där.
Det betyder inte att jag vet något egentligen om dessa Uigurer, om de förtjänar eller inte det de utsätts för, jag kan bara bedöma ena sidan, men det räcker i detta fall för att jag ska anse att det är fel.
Så det betyder ju att jag ställer mig i praktiken på deras sida, fast jag inte vet något alls om dem, och skulle inte det som sker där ske, skulle jag inte ens veta om deras existens.

Jag är inget fanboy av vare sig Tesla eller Uigurer, men jag gillar inte att se vad de utsätts för.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Hela diskussionen från början var att någon behövde lägga tiden på sina projekt med noggrannheten 15min.
Ja det var jag som började där.
Och det var en spin-off från det att ingenjörerna slipper stämpelklocka idag, men istället har man fått ett värre tidrapporteringssystem på halsen.

Vännen min som berättade det där om Ericsson, menade ju inte att han själv satt och delade upp sin dag i massor av 15-minuters grejer.
I praktiken blev väl de flesta dagar att bara rapportera typ 7,45, 8.0, 8,15, 8.30 timmar på samma projekt.
Men det kunde ju bli 15 eller 30 minuter ibland på något annat, kanske han fick hoppa in och stötta en kollega i något annat projekt med tankar och tips en stund, eller att rapportera icke projektanknutna saker, avdelningsmöten osv.

Det hela är väl inget att hänga upp sig på, det är bara att stämpelklockan har försvunnit, ja, men ofta ersatts av något besvärligare istället. Spelar ingen större roll om det ska rapporteras i heltimmar, kvartar eller exakta tidpunkter.
 
Jag tycker @Mikael_L slår huvudet på spiken i inläggen ovan. Många tycker nog ingenting ( eller till och med lite illa om) Tesla egentligen men anser IF Metall beteende är rätt obefogat.

Det är i alla fall så som jag tolkar det.
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja i mitt fall tycker jag inte illa om Tesla, jag är ganska åsiktslös, förutom att jag inte alls är intresserad av att köpa deras bilar, men det är ju exakt lika med massor av andra bilföretag, dvs bilar jag verkligen inte är sugen på att köpa. Det betyder inte att jag har någon annan åsikt än att jag inte gillar deras bilar av en eller flera olika orsaker.

Lite väl ofta kommer ju Elon Musk upp, och allt ska kletas ihop, men nu har det lyckligtvis varit lugnt i tråden ett tag med Musk-smetning - bra.
Själv skulle jag inte låta min åsikt om Toyotas eller VW's styrelseordförande påverka ifall jag ska köpa en av deras bilar, utan jag väljer utifrån vad jag tror om bilarna, ja kanske även en del vad jag vet eller tror om verkstäder, pris på reservdelar osv. Men vem som är ordförande och vad jag anser om denne blir en separat grej, påverkar inte vad jag anser om företaget.

Dock är ju Elon Musk lite smått svår att undvika att ha åsikter om, och jag själv är väldigt väldigt kluven, en riktig rövhatt med massor av rejält knäppa åsikter, som samtidigt har åstadkommit jättehäftiga saker, och bra saker, och har en del riktigt bra åsikter.
Summan av pros och cons blir väl ungefär noll .... ;)
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var jag som började där.
Och det var en spin-off från det att ingenjörerna slipper stämpelklocka idag, men istället har man fått ett värre tidrapporteringssystem på halsen.

Vännen min som berättade det där om Ericsson, menade ju inte att han själv satt och delade upp sin dag i massor av 15-minuters grejer.
I praktiken blev väl de flesta dagar att bara rapportera typ 7,45, 8.0, 8,15, 8.30 timmar på samma projekt.
Men det kunde ju bli 15 eller 30 minuter ibland på något annat, kanske han fick hoppa in och stötta en kollega i något annat projekt med tankar och tips en stund, eller att rapportera icke projektanknutna saker, avdelningsmöten osv.

Det hela är väl inget att hänga upp sig på, det är bara att stämpelklockan har försvunnit, ja, men ofta ersatts av något besvärligare istället. Spelar ingen större roll om det ska rapporteras i heltimmar, kvartar eller exakta tidpunkter.
Har också jobbat på Ericsson en gång i tiden (vem har inte det?), även då med 15 minuters tidredovisning på vilka projekt man jobbat på. Man var sedan såklart allokerad att jobba på ett par olika projekt enligt en vis fördelning, typ 60/20/20. Det var då väldigt viktigt att man redovisade sin tid efter hur man jobbade, men även att den redovisade tiden stämde med allokeringen.. det var bara det att periodvis fanns det inget att göra i vissa projekt... formellt sett skulle man väl då sitta och rulla tummarna och redovisa den tiden till projektet som inte hade något att göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.