BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Stämpelklocka eller inte har väldigt lite med titel att göra utan beror på arbetsplats/arbetsgivare. Väldigt många civilingenjörer har krav på tidsredovisning på ett sätt som är betydligt jobbigare än en traditionell stämpelklocka.
Civilingenjör var ett exempel eftersom många här är det eller kan relatera till det. Men naturligtvis gällde det väldigt många jobb på kontor.

Stämpelklockan innebar (förutom sen när det blev flextid) fast arbetstid. Kom man för tidigt fick man jobba gratis och kom man för sent kunde det bli uppläxning och om det var ofta eller mycket så blev det löneavdrag.
S Styrman_jansson skrev:
Verkligen.
Jag tar alla dagar stämpelklocka istället för tidrapporteringen.
Stämpelklockan användes som underlag för tidsredovisningen till lönekontoret men sen skulle det dessutom tidsredovisas per projekt etc. På tiondels timme när, så 6 minuters intervall i stället för 15 minuters. Man skulle t.ex. jobba 8,2 timmar per dag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Civilingenjör var ett exempel eftersom många här är det eller kan relatera till det. Men naturligtvis gällde det väldigt många jobb på kontor.

Stämpelklockan innebar (förutom sen när det blev flextid) fast arbetstid. Kom man för tidigt fick man jobba gratis och kom man för sent kunde det bli uppläxning och om det var ofta eller mycket så blev det löneavdrag.

Stämpelklockan användes som underlag för tidsredovisningen till lönekontoret men sen skulle det dessutom tidsredovisas per projekt etc. På tiondels timme när, så 6 minuters intervall i stället för 15 minuters. Man skulle t.ex. jobba 8,2 timmar per dag.
Nja, jag har haft jobb med stämpelklocka utan ytterligare krav på tidredovisning. Även ett jobb där jag jag fått utbetalt ”övertid” när jag slutade eftersom jag stämplade in en kvart tidigt och ut runt 5min sent under ett år.

Så det lär nog ha varierar.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
F fsn skrev:
Nej det har han in, inte mer än en debattartikel. Är du inte läskunnig?
Jo, jag är läskunnig och just att skriva ett debattartikel ihop med Metall är att ha göra med dem.
Dessutom har väl Bennet haft att göra med Metall många gånger under sitt arbetsliv eftersom han har varit hög chef på företag där Metall borde ha funnits.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Nja, jag har haft jobb med stämpelklocka utan ytterligare krav på tidredovisning. Även ett jobb där jag jag fått utbetalt ”övertid” när jag slutade eftersom jag stämplade in en kvart tidigt och ut runt 5min sent under ett år.

Så det lär nog ha varierar.
När jag sommarjobbade så var det på administrativa tjänster så där behövde jag inte projektredovisa men jag vet att andra slet med projektredovisningen varje fredag. Senare fick jag jobb där jag skulle göra båda delarna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
det är bara att stämpelklockan har försvunnit,
Fast det har den inte. Eller ja, den fysiska stämpelklockan kanske är borta och ersatt av något annat men konceptet att stämpla in och ut finns kvar.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Hela diskussionen från början var att någon behövde lägga tiden på sina projekt med noggrannheten 15min.
Men du har dina egna diskussioner som ingen annan har..
En diskussion kan gå vidare på ett sidospår. Man brukar kunna se det av texternas formuleringar.
R Rejäl skrev:
Du verkar ha lite förståelse för hur företag fungerar så jag lägger ned o diskutera med dig för det är rätt meningslöst🥲
Nejdå, jag förstår hur många företag fungerar, men det är hur de skulle kunna fungera istället som jag har skrivit lite om.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt många civilingenjörer har krav på tidsredovisning på ett sätt som är betydligt jobbigare än en traditionell stämpelklocka.
Tyvärr brukar det sällan finnas ett tidsredovisningsprojekt att skriva den tid man har abetat med tidrapportering på.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
det var bara det att periodvis fanns det inget att göra i vissa projekt... formellt sett skulle man väl då sitta och rulla tummarna och redovisa den tiden till projektet som inte hade något att göra
Var det aldrig någon som frågade sin närmaste chef hur man skulle göra?
 
P pmd skrev:
Tyvärr brukar det sällan finnas ett tidsredovisningsprojekt att skriva den tid man har abetat med tidrapportering på.
Eh, att skriva tid på ett projekt ingår ju naturligtvis i projektet. Samma sak med fakturering, även den tiden ingår i projektet!
 
P
Vad tycker kunden om att bli debiterad för leverantörens interna administrationsrbete?
 
P pmd skrev:
Vad tycker kunden om att bli debiterad för leverantörens interna administrationsrbete?
Det har alltid varit så, det ingår i priset.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad tycker kunden om att bli debiterad för leverantörens interna administrationsrbete?
Att hantera/styra projektens ekonomi( vilket inkluderar både tidsskrivning och fakturering) är inte internt administrationsarbete utan ingår naturligtvis normalt i projekten.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var det aldrig någon som frågade sin närmaste chef hur man skulle göra?
Jo, svaret var att arbeta efter sin allokering och redovisa tiden så som man jobbade. Byråkrati i sitt esse, det händer väl att man själv var lite mer flexibel... Men efter ett tag fick man röra sig vidare för att inte bli galen
 
P
A ajn82 skrev:
Jo, svaret var att arbeta efter sin allokering och redovisa tiden så som man jobbade. Byråkrati i sitt esse, det händer väl att man själv var lite mer flexibel... Men efter ett tag fick man röra sig vidare för att inte bli galen
Det är nog ett företagsekonomiskt vettigt svar. Om den inaktiva tiden på ett projekt inte redovisades som aktiv skulle det ju bli mindre debiterbar tid i det projektet …
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, jag är läskunnig och just att skriva ett debattartikel ihop med Metall är att ha göra med dem.
Dessutom har väl Bennet haft att göra med Metall många gånger under sitt arbetsliv eftersom han har varit hög chef på företag där Metall borde ha funnits.
Herregud vad korkad du är just nu. 🤮
 
  • Arg
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.