Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt att jämföra vården som redan har KA med IF Metalls påhitt.
Grejen är att det inte spelar någon roll om det finns KA eller inte. Strejk drabbar lika hårt oavsett.
 
O O skrev:
Jodå, de du nämner är tredje part. Konflikten är mellan arbetsgivare och arbetstagare. Kunder, leverantörer och vårdtagare är alla tredje part. Väljare oxo!
I min syn på demokrati är vi politikernas uppdragsgivare, och därmed i förlängningen ansvariga för hur verksamheterna de styr behandlar de anställda. Så nej, jag tycker inte vi är tredje part.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
I min syn på demokrati är vi politikernas uppdragsgivare, och därmed i förlängningen ansvariga för hur verksamheterna de styr behandlar de anställda. Så nej, jag tycker inte vi är tredje part.
Du får förstås ha den åsikten men det är inte den vanliga åsikten så du får vara beredd på att andra har en annan betydelse av begreppet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får förstås ha den åsikten men det är inte den vanliga åsikten så du får vara beredd på att andra har en annan betydelse av begreppet.
Ja, om andra inte vill känna ansvar för besluten våra demokratiskt valda ledare tar så är det inget jag styr över
 
Men på samma sätt skulle man då kunna påstå att Elon Musk är tredje part i Tesla konflikten, han är ju inte arbetsgivare här i Sverige, han har bara indirekt utsett dem som styr Tesla Sverige
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att det primärt drabbar 3:e man gäller väl den pågående vårdkonflikten också. Det är 3:e man som nu får sina operationer, läkarbesök etc. uppskjutna.

Man kan inte lita på känslor i sådana fall. Det beror så väldigt mycket på åsikten bland just de personer man pratar med och de är inte ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Men vad har IF Metall egentligen uppnått med strejken? Fått människor sparkade, företag som följer "den svenska modellen" har tappar kunder som istället vänder sig till Kina och man har stört väsentliga samhällsfunktioner.

Samtidigt så är Tesla Model Y fortsättningsvis bästa säljande bilen, en majoritet av de anställda mekanikerna vägra strejka och TM Sweden får en ny affärsmöjlighet i form av skadeverkstad där man nästan får monopol på marknaden för Sveriges mest sålda bil.

Verkar mer som IF Metall medvetet siktar in sig på tredje man...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är självklart ett problem för de som drabbas. De som strejkar är väl egentligen de enda som inte drabbas.
I detta fall verkar inte Tesla drabbas särskilt hårt så strejken sker ju företrädelsevis mot tredje man. IF Metall mot folket!
O O skrev:
Om någon annan stöder de strejkande eller inte är oviktigt, för de har laglig rätt strejka så länge de vill. Det är ingen populäritetstävling.
Nu vill ju de flesta på TM Sweden inte strejka utan det är mest IF Metall som vill att de ska strejka.
O O skrev:
Det är precis så strejkrätten fungerar. Så vill väljare och politiker ha det. Därför finns de lagar som tillåter det. Att något fungerar som det är tänkt är normalt inget problem.
Lagar och regler kan ändras. Speciellt när något blir dysfunktionellt som i detta fall. Det är också en felaktig generalisering att alla väljare och politiker förespråkar systemet vi har, det finns gott om inlägg i tråden som visar att så är fallet. Bl.a. har förekomsten av proportionalitetsprincip varit uppe i regeringen tidigare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får förstås ha den åsikten men det är inte den vanliga åsikten så du får vara beredd på att andra har en annan betydelse av begreppet.
Hur vet du det?

Min upplevelse är att ajn82´s syn är relativt vanlig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte alls konstigt med tanke på att vad Liljeros skrev i inlägget som jag citerade. Han verkade tro att det är ovanligt att strejker etc. drabbar 3:e man medan det är mer regel än undantag.
Jag har aldrig påstått att 3e person inte skulle bli drabbade men normalt är det primärt motparten som blir drabbad, i Teslas konflikt blir det primärt 3e man. I vårdkonflikten lider motparten en väldigt stor skada utöver 3e man men det som gör det lite stökigt är att motparten är en kommun/landsting så det är kollektivets pengar det handlar om och inte några ägare som förlorar pengar.

Vårdskulden som byggs upp är ofantlig och i slutändan så måste man ta in privat hyrpersonal för att ta igen det till betydligt högre kostnad.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men på samma sätt skulle man då kunna påstå att Elon Musk är tredje part i Tesla konflikten, han är ju inte arbetsgivare här i Sverige, han har bara indirekt utsett dem som styr Tesla Sverige
Man får och kan naturligtvis tycka och påstå vad man vill. Yttrandefrihet. Varsågod.

Men när det gäller juridik inklusive arbetsrätt och konflikter på arbetsmarknaden, som det gäller i denna tråd, finns en sedan länge väl etablerad vokabulär och jargong. Med ett antal begrepp parterna på arbetsmarknaden använder.

Tredje part eller tredje man är ett vedertaget begrepp för en fysisk eller en juridisk person som berörs av ett avtal eller en tvist utan att själv vara part i avtalet eller tvisten.

Det är såklart fritt fram att ha egna definitioner av vedertagna begrepp. Men räkna inte med att vi andra skall förstå. Eller för den delen att andra skall acceptera någon annan definition än den gängse. Att inte hålla sig till den i arbetsrätten gängse definitionen av vedertagna begrepp när man diskuterar arbetsrätt ger bara ett intryck av okunnighet och ovederhäftighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenilson och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Hur vet du det?
BirgitS har rätt. "Tredje man" är ett juridiskt begrepp, precis som "part". Innebörden är väl definierad. Det finns alltså inget som helst utrymme för egna tolkningar och tyckanden.
S Styrman_jansson skrev:
Min upplevelse är att ajn82´s syn är relativt vanlig.
Vad du upplever vet bara du. Om det är vanligt att se det som ajn82 eller inte spelar ingen roll. Om det finns andra åsikter om vad begreppet innebär i detta sammanhang visar det bara att det saknas kunskap.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag har aldrig påstått att 3e person inte skulle bli drabbade men normalt är det primärt motparten som blir drabbad, i Teslas konflikt blir det primärt 3e man.
Där tror jag du har fel. Tesla har genomfört ett antal åtgärder som resulterat i att tredje man inte drabbas speciellt hårt. I de flesta fall inte alls. Det finns många Teslakunder som säger att de inget märker av strejken. Det har naturligtvis kostat Tesla att eliminera effekterna av strejken. Att hitta nya lösningar, och anlita strejkbrytare kostar. Så nog har Tesla drabbats ekonomiskt. Dessutom har även LO gått in och erbjudit hjälp till vissa tredje män som drabbats för att de skall vara skadelösa.

Så sammanfattningsvis har jag intrycket att i Tesla strejken drabbades tredje man (bilägarna) ovanligt lite om man jämför med hur det kan vara. T.ex drabbade pilotstrejken tredje man (resenärerna och deras företag) mycket hårdare.
L Liljeros skrev:
I vårdkonflikten lider motparten en väldigt stor skada utöver 3e man men det som gör det lite stökigt är att motparten är en kommun/landsting så det är kollektivets pengar det handlar om och inte några ägare som förlorar pengar.
I vårdkonflikten har ännu ingen alls drabbats. Än så länge finns bara varsel. Det är inte alls otroligt att arbetsgivaren förhandlar fram en lösning båda parter kan acceptera och att ingen alls drabbas.
L Liljeros skrev:
Vårdskulden som byggs upp är ofantlig
Som sagt är det ingen strejk och alltså ingen ofantlig vårdskuld som byggs upp.
L Liljeros skrev:
och i slutändan så måste man ta in privat hyrpersonal för att ta igen det till betydligt högre kostnad.
Privat hyrpersonal är redan idag mycket vanligt förekommande och i princip redan fullt utnyttjad, så det gör knappast någon skillnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
I detta fall verkar inte Tesla drabbas särskilt hårt så strejken sker ju företrädelsevis mot tredje man. IF Metall mot folket!
Tesla har genomfört ett antal åtgärder för att mildra effekten för sina kunder, dvs tredje man. Dessa drabbar Tesla ekonomiskt. Kunderna säger att de inget märker av strejken. Men man kan tydligen uppfatta saken olika.
S Styrman_jansson skrev:
Nu vill ju de flesta på TM Sweden inte strejka utan det är mest IF Metall som vill att de ska strejka.
Det spelar inte någon roll att det finns många som inte vill strejka och dessutom inte strejkar. De är inte inblandade i konflikten.

Arbetsgivaren och de som strejkar är de enda som är relevanta här. Även om de strejkande är en mycket liten minoritet. Det spelar varken praktisk eller teoretisk roll egentligen. Om det finns personal som inte strejkar är helt oväsentligt. Det är till och med så att det normala är att facket tar ut så få de kan i strejk. Minsta möjliga antal för att stoppa verksamheten. Så att det är en minoritet som strejkar är det normala.
S Styrman_jansson skrev:
Lagar och regler kan ändras.
De är ändrade till det vi har. Om de ändras igen i framtiden hör inte hit.
S Styrman_jansson skrev:
Speciellt när något blir dysfunktionellt som i detta fall.
Vad är dysfunktionellt? Källa?
 
O O skrev:
I vårdkonflikten har ännu ingen alls drabbats.
Så de operationer som ett nyhetsprogram på TV häromdagen påstod ställts in på grund av konflikten har inte blivit inställda av den anledningen? Har för mig att de pratade om något hundratal planerade operationer inom en viss region. Minns inga detaljer men det borde vara lätt att hitta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.