509 692 läst · 10 821 svar
510k läst
10,8k svar
Tesla och kollektivavtal
Ingen svårt att förstå det. Det som är svårt för facken att förstå är att det finns andra upplägg än just den svenska modellen som fungerar väl ute i den stora världen, om de har sett och känner till den…P paralun skrev:
Jo men nu har jag inte sett någon argumentation kring att även Näringslivet ser fördelar med ett kollektivavtal och sannolikt beror det på att man hellre ser stabililitet än ett instabilt system som kan vålla lilla Sverige stor skada.Jonatan79 skrev:
Jo men jag är ganska säker på att näringslivet noga väljer sina strider och inte orkar med att förändra hela förhandlingssystemet. Det är ju som ett "självspelande piano" och det finns viktigare ödesfrågor att lägga energin på.Jonatan79 skrev:
Det beror på vad deras medlemmar tycker, det kan påverka och bör påverka. Som tur är händer detta som hänt TM Sweden inte alls ofta , så det är inte ett stort problem.P paralun skrev:
Exakt. Historiskt hade inte arbetarfacken något parti som drev deras frågor. Snarare tvärt om. Typ 100år sedan. Lösningen blev att bilda ett eget politiskt parti. Arbetarpartiet Socialdemokraterna (eller vad det nu kallades vid starten) Men grejen är att det var "facken" som skapade "partiet" för att vara med i loppet på riktigt.D djac skrev:
Det var på den tiden när C hette Bondeförbundet. Så ett arbetarparti var väl ganska logiskt i en tid när bondsönerna flyttade till staden och började jobba i fabriker.
Så har det rullat på mer eller mindre i 100år för arbetarfacken som nu ingår i LO. Även om kollektivanslutningen är borta är kopplingen extremt stark mellan S och LO.
Men med det sagt skall mankomma ihåg att det finns många fackföreningar och fackförbund som inte alls har denna historia eller koppling utan är helt opolitiska. För dem är partipolitiken inte det minsta relevant. Det är väl tydligast bland fack för akademiker och tjänstemän.
Det är klart att är man socialist och skall välja parti finns det inte mycket att välja på. Har man dessutom gemensam historik med Sveriges största parti är detta inget problem. Valet är klart. Visserligen finns det en och annan arbetarfackklubb som har kopplingar till små partier på vänsterkanten. Men i stort är det en joint venture mellan LO & S.D djac skrev:
Övriga fackförbund och partier har i det stora hela inte så mycket med varandra att göra. Och vad jag vet finns inga fientligheter alls.
Att något LO-förbund aktivt motarbetar SD-politiker är väl undantaget som bekräftar regeln.
Nej. Modellen med kollektivavtal innebär rent konkret att arbetsmarknaden, arbetsrätten är bortkopplad från politiken och lagstiftningen.D djac skrev:
Jo, men samarbetet mellan fackförbund och partier på "vänstersidan" är en lång tradition och inget som förändras snabbt och enkelt.D djac skrev:
När SD har större stöd bland LOs medlemmar än S (det kanske de har eller ev får. jag gissar.). I det läget skulle i så fall LO byta S mot SD. Det skulle förvåna mig vädigt mycket.
Det är väl snarare så att det finns vissa partier vars program inte är så populära bland vissa fackförbunden. Sk allianspartier, borgerliga eller Tidöpartier är exempel när det gäller LO.D djac skrev:
Men bara för att dessa partier vill tillvarata andra intressen än fackföreningarna behöver de inte vara uttalade motståndare. Fackföreningar och politiska partier företräder sina medlemmars intressen på olika områden. Typ att man vill ha både hög lön (så man är med i facket) och låg skatt (så man röstar M).
Det finns exempel på akademikerförbund där medlemmarna uteslutande sympatiserar med "högersidan" och och är starkt emot "vänstersidan" i partipolitiken. Ta läkarnas, advokaternas, civilingenjörernas, piloternas och civilekonomernas fackklubbar som exempel.
Den riktigt stora grejen med kollektivavtal är att det passar svensk lag perfekt. För i mångt och mycket är regelverket skrivet för en situation där det finns kollektivavtal. För arbetsgivare är det helt enkelt billigare med standardlösningar än att själv uppfinna hjulet igen. Även om man är övertygad att det skulle vara ett bättre hjul.Jonatan79 skrev:
Om man skall generalisera. Och varför inte, det är intressant! Så kan man se helheten svensk arbetsrätt med kollektivavtal och jämföra den med en uppdaterad/förändrad arbetsrätt utan (eller med) kollektivavtal.
Med nuvarande system har de flesta kollektivavtal. Antagligen för det passar dem. Men dessutom finns det de som inte har av samma skäl. Denna valfriheten med frivilliga kollektivavtal är ganska bra. I andra länder styrs allt med lagar det finns inga kollektiv avtal. Mininivåer för löner och ledighet lagstiftas.
EU har ett förslag till gemensam arbetsrätt vad jag förstått utan kollektivavtal. Det har jag mycket dålig koll på. Men som inga svenska partier, arbetsgivarorganisationer eller fackföreningar tycker är bättre än det vi har.
Jag hade gärna sett att media hade förklarat detta och frågat ut våra politiker/kandidater om hur de ser på saken. Hellre än att slösa bort tid på att fortsätta ta upp vad SD gör på sociala medier. Vad är det som skiljer EU förslaget från hur vi har det. Hur skulle situationen på Tesla påverkas ? Vilka är fördelarna? Och vad är så mycket sämre än det vi har idag att det motiverar att inta ha samma regler som man vill ha i resten av EU? Vad är det frågan om?
Varför är Sveriges fack, arbetsgivare och politiker mot detta. Inte kan det väl vara för att de (kanske främst S & LO) ser sin maktposition hotad?
Med nuvarande system har de flesta kollektivavtal. Antagligen för det passar dem. Men dessutom finns det de som inte har av samma skäl. Denna valfriheten med frivilliga kollektivavtal är ganska bra. I andra länder styrs allt med lagar det finns inga kollektiv avtal. Mininivåer för löner och ledighet lagstiftas.
EU har ett förslag till gemensam arbetsrätt vad jag förstått utan kollektivavtal. Det har jag mycket dålig koll på. Men som inga svenska partier, arbetsgivarorganisationer eller fackföreningar tycker är bättre än det vi har.
Jag hade gärna sett att media hade förklarat detta och frågat ut våra politiker/kandidater om hur de ser på saken. Hellre än att slösa bort tid på att fortsätta ta upp vad SD gör på sociala medier. Vad är det som skiljer EU förslaget från hur vi har det. Hur skulle situationen på Tesla påverkas ? Vilka är fördelarna? Och vad är så mycket sämre än det vi har idag att det motiverar att inta ha samma regler som man vill ha i resten av EU? Vad är det frågan om?
Varför är Sveriges fack, arbetsgivare och politiker mot detta. Inte kan det väl vara för att de (kanske främst S & LO) ser sin maktposition hotad?
Bra att du känner till vad som är bäst för alla arbetsgivare. För vårt bolag passar inte ett kollektivavtal. De anställda har dessutom bättre villkor.O skrev:Den riktigt stora grejen med kollektivavtal är att det passar svensk lag perfekt. För i mångt och mycket är regelverket skrivet för en situation där det finns kollektivavtal. För arbetsgivare är det helt enkelt billigare med standardlösningar än att själv uppfinna hjulet igen. Även om man är övertygad att det skulle vara ett bättre hjul.
Allvetare
· Östergötland
· 4 051 inlägg