JanneJanne123
Hur kommer det sig förresten att vi i Europa ligger så otroligt långt efter i utvecklingen jämfört med tex USA och Kina? Hur många globalt framgångsrika europeiska företag har vi lyckats skapa de senaste 20 åren? Det enda vi verkar vara bra på är lagar och regleringar som tar fullständigt död på innovationen.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Transport tycker inte om att ha SD-anhängare som medlemmar. Jag förstår dem, men jag tycker å andra sidan inte om att ens politiska hemvist ska hindra medlemsskap i en fackförening.
Föreningar kräver för det mesta någon form av lojalitet, om man agerar mot förenings värden och syften blir man oftast utesluten, det är ju speciellt med fackförbund eftersom de i grunden är politiska och därför kommer såna saker i spel.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur kommer det sig förresten att vi i Europa ligger så otroligt långt efter i utvecklingen jämfört med tex USA och Kina? Hur många globalt framgångsrika europeiska företag har vi lyckats skapa de senaste 20 åren? Det enda vi verkar vara bra på är lagar och regleringar som tar fullständigt död på innovationen.
Ja, det är märkligt att det finns fler företag i USA och Kina, -skandal Sverige!

Hur ser det ut om du jämför tex med Danmark, som är lite mer relevant?
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Ja, det är märkligt att det finns fler företag i USA och Kina, -skandal Sverige!

Hur ser det ut om du jämför tex med Danmark, som är lite mer relevant?
Nu läste du väl ändå inte vad jag skrev? Förstår att du gillar Sverige och den svenska modellen, men Europa är lite större än bara Sverige.

Nu cherrypickade du Danmark som absolut har lyckats med Novo Nordisk, men med vad mer?
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Föreningar kräver för det mesta någon form av lojalitet, om man agerar mot förenings värden och syften blir man oftast utesluten, det är ju speciellt med fackförbund eftersom de i grunden är politiska och därför kommer såna saker i spel.
Du tycker inte det är problematiskt att den parten vi har bestämt ska tillvarata de anställdas intressen kan välja att inte företräda vissa personer på grund av deras politiska hemvist? SD är inte okej, men moderaterna tycker väl som SD numera, ska man utesluta moderater också?
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du tycker inte det är problematiskt att den parten vi har bestämt ska tillvarata de anställdas intressen kan välja att inte företräda vissa personer på grund av deras politiska hemvist? SD är inte okej, men moderaterna tycker väl som SD numera, ska man utesluta moderater också?
Tycker du själv att personer som verkar för att avveckla föreningen ska ha medlemskap?
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Tycker du själv att personer som verkar för att avveckla föreningen ska ha medlemskap?
Bästa sättet att förändra är ju inifrån brukar ju vara ert mantra.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tycker du själv att personer som verkar för att avveckla föreningen ska ha medlemskap?
Vad fel det blir när frågan börjar bli komplex. Först hävdar ni den svenska modellen med fackföreningar i spetsen, sedan hävdar ni att en femtedel av det svenska folket inte ska få vara medlem i föreningarna.
 
  • Gilla
  • Haha
och en till och 3 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu läste du väl ändå inte vad jag skrev? Förstår att du gillar Sverige och den svenska modellen, men Europa är lite större än bara Sverige.

Nu cherrypickade du Danmark som absolut har lyckats med Novo Nordisk, men med vad mer?
Jag tycker inte att Europa ligger långt efter Kina och USA, jag tycker vi ligger långt före på alla mätbara och icke mätbara sätt.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Jag tycker inte att Europa ligger långt efter Kina och USA, jag tycker vi ligger långt före på alla mätbara och icke mätbara sätt.
Tycker är väl nyckelordet här.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag kan kanske inte bara ha mig själv som källa. Även om informationen är korrekt. Även om jag tycker den intresserade helst själv borde kolla upp det den är intresserad av att veta istället för att ifrågasättande/anklagande hojta "Källa på det?" i tid och otid.

Att Sverige är ett av de länder i världen med minst strejker trodde jag var allmänt känt.
Att jag frågar efter källa är ju för att dina påståenden inte har förankring i verkligheten.
O O skrev:
Stabila löner bidrar, ja. Dessutom bidrar betydligt färre strejker så klart till högre intäkter.
Från dina länkar:

2020-2021 hade

Annual averages of days not worked due to strikes per 1,000 employees​

Danmark 49 dagar​

Sverige 0.​

Trots detta har Danmark lite bättre BNP än Sverige.
2018 BNP
Danmark 56 154
Sverige 53 171

Så din hypotes om att färre strejkdagar främjar lönsamhet verkar inte stämma, i vart fall inte jämfört Danmark (som dessutom har urstark valuta) går minst lika bra som Sverige trots strejker, och man kan ju undra hur mycket bättre Danmark skulle gått om dom inte strejkade?

Linjediagram visar växelkursen mellan DKK och SEK över 10 år med en uppåtgående trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



O O skrev:
Fast det främsta skälet är att KA ger högre avkastning på satsat kapital.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Just det! Jag skriver vad jag vet, men jag har inte källor på det för jag har inget eget behov av dem. Tyvärr kan jag då inte hjälpa till mer än att själv stå för det jag skriver. Det är alltså jag som är din källa.
Du använder det ordet fel.

 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
O O skrev:
Även om jag tycker den intresserade helst själv borde kolla upp det den är intresserad av att veta istället för att ifrågasättande/anklagande hojta "Källa på det?" i tid och otid.
Jag tycker att den som är intresserad av att övertyga andra borde referera till vederhäftiga källor för sina påståenden istället för att bara skriva något som är svårt för andra att veta om det är sant eller inte. Det senare beteendet leder inte till några framsteg i diskussionen.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Föreningar kräver för det mesta någon form av lojalitet, om man agerar mot förenings värden och syften blir man oftast utesluten, det är ju speciellt med fackförbund eftersom de i grunden är politiska och därför kommer såna saker i spel.
Den som politiskt motverkar fackföreningars arbete (eller t.o.m. vill förbjuda fackföreningar) kan förstås inte en fackförening ha som medlem, men finns det något riksdagsparti av den arten i Sverige?
När det gäller fackföreningar är väl M mer fientliga än SD, t.ex.?

En stor del av fackföreningsrörelsen är hårt knuten till ett visst riksdagsparti. Det partiet ser SD som en av sina största politiska fiender (kanske t.o.m. den största) så det är snarast partipolitik som gör en del fackföreningar fientliga till SD.

(Jag skulle helst slippa ha en nyssnazistiskt parti i svensk politik, men demokratin tar skada av att vi behandlar folk med olika politiska åsikter olika i sammanhang där det inte handlar om politiska åsikter).
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Just det! Jag skriver vad jag vet, men jag har inte källor på det för jag har inget eget behov av dem. Tyvärr kan jag då inte hjälpa till mer än att själv stå för det jag skriver. Det är alltså jag som är din källa.

Tror du mig inte får du kolla upp saken själv så noga som du anser du behöver. Jag har inte tid, intresse eller lust att göra det. Vill du ha andra källor än mig får du leta fram dem själv.
Har du funderat på hur forumet skulle se ut om alla resonerade så?

- Så här är det för det vet jag.
- Nej så är det inte alls för det vet jag av erfarenhet.
- Nähä!
- Joho!

osv…
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.