D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har aldrig påstått något annat än att direktivet var startskottet. Det jag argumenterar för är att man (facken) försöker skylla sin egen inkompetens på EU och det tycker jag inte är hederligt. Vi har redan idag ett utbrett förakt mot EU bland folket och ofta kokar det ner i att det är vi själva som inte lyckas förstå vad EU faktiskt efterfrågar.

I det här fallet blir det ju extra intressant med tanke på vårt fantastiska upplägg med den svenska modellen. I andra länder implementerar man direktiven som lagar, men vi har ju valt en annan väg och låter arbetsmarknadens parter sköta det här istället EU har ju självklart inget att invända om SKR och Kommunal väljer att göra mer än vad som står i direktivet och ingen från något annat håll heller har ju någon anledning att lägga sig i.
Att vi, blandade lösskägg i ett forum, skulle ha bättre förståelse för hur man ordnar arbetsmarknaden än löntagar och arbetsgivaresidan är ju hybris.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Att vi, blandade lösskägg i ett forum, skulle ha bättre förståelse för hur man ordnar arbetsmarknaden än löntagar och arbetsgivaresidan är ju hybris.
Nej riktigt så enkelt är det ju inte förstås, men man ska nog försöka se vad som är orsakerna här. Att runda några fackgubbar är ju inte raketforskning, men varför skulle SKR göra det? Kan det vara så att man har hittat ett bra sätt att spara pengar?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
GS facket känns inte helt fel.
Skog och träindustri och grafisk bransch.

edit:
Här har du kommunals branch-områden
[länk]
Jag tror att det är deras "gröna sektor" som var anledningen att bärplockning passade in.

Grön sektor​

Inom den gröna sektorn arbetar medlemmar i Kommunal på jordbruk, travbana, golfbana eller i djursjukvården. Medlemmarna är anställda inom kommuner, landsting och privata företag. Några titlar inom området är avbytare, djursjukskötare/djurvårdare, fjäderfäskötare, golfbanearbetare, hästskötare, maskinskötare, parkarbetare, traktorförare, trädgårdsanläggningsarbetare och trädgårdsarbetare.
Känns för mig viktigare att det är kommunalanställning som avses än arbetsområde. Det är ju där det finns avsättning för de som inte fungerar i
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För att gå tillbaka någotsånär till ämnet:

[länk]

Det här är ett av få tillfällen där ett kollektivavtal faktiskt hade gagnat Tesla, nu blir det LAS rakt av som gäller.
nej, blir det verkligen det? Företaget har väl sina undantag?
 
JanneJanne123
F fsn skrev:
nej, blir det verkligen det? Företaget har väl sina undantag?
Ja undantagen är väl en del av LAS numera?
 
Undantagen beror väl på om TM Sweden äger alla sina verkstäder eller om det finns underbolag i koncernen eller har jag missat nått??
(iofs ser det ut som de äger verkstäderna rakt av i TM Sweden med tanke på antalet anställda enl allabolag)
 
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja undantagen är väl en del av LAS numera?
Ja, så vad skulle skillnaden bli med kollektivavtal? Enda skillnaden är väl att Tesla skulle ha en part (om än lätt alkad) att prata med.
 
JanneJanne123
F fsn skrev:
Ja, så vad skulle skillnaden bli med kollektivavtal? Enda skillnaden är väl att Tesla skulle ha en part (om än lätt alkad) att prata med.
Har man kollektivavtal kan man i stort sett säga upp vem man vill bara man får med sig facket på det.

”Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen sker turordningen antingen genom en överenskommelse i form av en avtalsturlista eller genom tillämpning av särskilda turordningsregler.”

Unionen gav det som ett argument till Klarna när man tvingade sig in där, att om Klarna hade haft kollektivavtal hade de sluppit gå strikt efter turordningsreglerna i LAS.
 
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har man kollektivavtal kan man i stort sett säga upp vem man vill bara man får med sig facket på det.

”Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen sker turordningen antingen genom en överenskommelse i form av en avtalsturlista eller genom tillämpning av särskilda turordningsregler.”

Unionen gav det som ett argument till Klarna när man tvingade sig in där, att om Klarna hade haft kollektivavtal hade de sluppit gå strikt efter turordningsreglerna i LAS.
Har du varit med om många varselförhandlingar där företaget dikterat vem dom vill kicka och facket valsar med? Det fungerar inte så förutom i undantagsfall, facket skulle förlora förtroende och medlemmar på det och till skillnad från alla andra förhandlingar som i princip är helt på företagens villkor, oavsett kollektivavtal eller inte så är en sån förhandling i princip helt på fackets villkor. Vill man kicka folk så får dom lösas ut. Och argumentet "om vi inte får kicka dessa 8 personenrna så kickar vi 25 istället" fungerar inte ens i teorin. Ett varsel med LAS är rätt stökigt för företag och min erfarenhet säger att det är rätt vanligt att man i stor utsträckning betalar sig ur det på ett eller annat sätt. Generellt så gäller aldrig LAS, det är bara en fråga om pengar.
 
JanneJanne123
F fsn skrev:
Har du varit med om många varselförhandlingar där företaget dikterat vem dom vill kicka och facket valsar med? Det fungerar inte så förutom i undantagsfall, facket skulle förlora förtroende och medlemmar på det och till skillnad från alla andra förhandlingar som i princip är helt på företagens villkor, oavsett kollektivavtal eller inte så är en sån förhandling i princip helt på fackets villkor. Vill man kicka folk så får dom lösas ut. Och argumentet "om vi inte får kicka dessa 8 personenrna så kickar vi 25 istället" fungerar inte ens i teorin. Ett varsel med LAS är rätt stökigt för företag och min erfarenhet säger att det är rätt vanligt att man i stor utsträckning betalar sig ur det på ett eller annat sätt. Generellt så gäller aldrig LAS, det är bara en fråga om pengar.
Jag undviker facket så mycket jag kan och kastar hellre pengar på problemet när jag behöver bli av med folk (vilket har varit väldigt sällan genom åren).

Det jag säger är att med facket har man en möjlighet att förhandla som man inte har om man är utan kollektivavtal, då är det LAS ordagrant som gäller. Unionen själva sålde ju in det så till Klarna att det hade gått lättare att sparka ”rätt” människor om det hade funnits kollektivavtal.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag undviker facket så mycket jag kan och kastar hellre pengar på problemet när jag behöver bli av med folk (vilket har varit väldigt sällan genom åren).

Det jag säger är att med facket har man en möjlighet att förhandla som man inte har om man är utan kollektivavtal, då är det LAS ordagrant som gäller. Unionen själva sålde ju in det så till Klarna att det hade gått lättare att sparka ”rätt” människor om det hade funnits kollektivavtal.
Ja, dom gjorde ju det. Det betyder inte att det är sant bara för att dom sa det. Jag tror mer på att betala sig ur problemet.
 
M MrDizzy skrev:
Undantagen beror väl på om TM Sweden äger alla sina verkstäder eller om det finns underbolag i koncernen eller har jag missat nått??
(iofs ser det ut som de äger verkstäderna rakt av i TM Sweden med tanke på antalet anställda enl allabolag)
Finns inga underbolag så vitt jag kan se.

TM Sweden AB ingår i en koncern med 2 bolag. Koncernmoderbolaget är Tesla International Bv

Tesla International Bv
TM Sweden AB 556931-4098
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
R
Enligt Rapport så minskade Tesla sin försäljning med 9% jämfört med förra året..
14 000 anställda förväntas bli av med jobbet ca 10% av antalet anställda..
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag argumenterar för är att man (facken) försöker skylla sin egen inkompetens på EU och det tycker jag inte är hederligt. Vi har redan idag ett utbrett förakt mot EU bland folket och ofta kokar det ner i att det är vi själva som inte lyckas förstå vad EU faktiskt efterfrågar.
Ja precis! Det är ett oskick som väldigt många i Sverige kör med. Att skylla på "EU".

Precis som om någon i Skåne eller Halland skulle skylla riksdagsbeslut på "Sverige". Hallänningar är faktiskt lika mycket Sverige som alla andra i landet och tillsammans med övriga i Sverige är de lika mycket "EU" som alla andra i den Europeiska Unionen. Man inser inte att EU är en gemenskap vi alla är (indirekta) medlemmar i. Så när man skyller dumheter på EU är det alltid till viss del egna dumheter.

De som beslutar i EU är medlemsländernas ministrar och kommissionärer samt EU-parlamentarikerna. Samtliga demokratiskt utsedda av oss själva. Precis som vi utsett regering och riksdag i Sverige och kommunledning i Halmstad.

Men media har en väldigt stor skuld genom att inte rapportera hur det ligger till. De kommer alltid på efterkälken när beslut är taget i EU, När riksdagen har implementerat besluten i svensk lag. Istället för att bevaka och ta upp sakerna innan besluten tas. När det fortfarande går att påverka de representanter vi i Sverige har valt för att fatta bra beslut för oss.

Det är egentligen inte EU som bestämmer över våra huvuden, som väldigt många verkar tro. Istället är det vi som inte engagerar oss och överlåter till EU att bestämma.

Befolkningsmässigt jämfört med Sverige finns det fler mindre än större länder i EU. Det finns goda möjligheter att påverka om "vi" vill.

Det som stör mig allra mest är när svenska politiker låtsas att EU tvingar dem till saker. När de själva har beslutat om sakerna i EU. Jag generaliserar vilt och drar alla svenska politiker över en kam. Men det är så jag uppfattar saken.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
För att gå tillbaka någotsånär till ämnet:

[länk]

Det här är ett av få tillfällen där ett kollektivavtal faktiskt hade gagnat Tesla, nu blir det LAS rakt av som gäller.
Ja det är en mycket viktig poäng. Att arbetsgivaren har fördelar av att ha ett KA. I Teslafallet kan det rent teoretiskt innebära att Tesla måste säga upp de som arbetar och behålla de som strejkar. Eftersom LAS går på anställningstid sist-in-först-ut utan undantag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.