JanneJanne123
Det här har ju varit uppe tidigare i tråden och det är ju facken och arbetsgivarna som gemensamt har kommit fram till det upplägg man nu har valt. Direktivet från EU är inte lika strikt som den tolkningen arbetsgivarna tillsammans med facken har kommit fram till, men eftersom man är överens är det ju helt enligt den svenska modellen.

https://sobona.se/nyhetsrum/nyheter/2023-10-03-eu-lagger-ned-arbetstidsarende-mot-sverige

https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/dygnsvila-2023-10-03_sv

”De nya bestämmelserna i Sverige, som träder i kraft den 1 oktober 2023, är baserade på ett nationellt beslut och inte på några nya bestämmelser som tagits på EU-nivå.”

Precis som i fallet med löveldning i trädgårdar lyckas vi fullständigt missförstå intentionerna med ett EU-direktiv och överarbetar och övertolkar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Så dyra hotellrum och dyra matställen är trafficking och slaveri?

Är det tvunget att bo där och äta där eller kan man avstå och ordna det i egen regi?

Kanske det är bekvämare att betala mer för något som redan finns även om det är av sämre kvalitet...inte vet jag.

Normalt står man själv för mat och boende, varför ska inte dessa arbetstagare göra detsamma?
Har du ens läst sidorna jag har länkat till?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det här har ju varit uppe tidigare i tråden och det är ju facken och arbetsgivarna som gemensamt har kommit fram till det upplägg man nu har valt.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
”De nya bestämmelserna i Sverige, som träder i kraft den 1 oktober 2023, är baserade på ett nationellt beslut och inte på några nya bestämmelser som tagits på EU-nivå.”
EU drev ett ärende mot Sverige ang detta, därför har fack och arbetsgivare varit tvingade att enas om ett avtal som går i linje med bestämmelserna inom EU för att EU skulle backa och inte köra över nationella lagar och regler....

Det vrider du som att "facket drivit på denna fråga"....

Jag klistrar här under in ett citat från ena av länkarna du själv la in i ditt förra inlägg:
Hösten 2021 anmälde en ambulanssjuksköterska som var involverad i en trafikolycka Sverige till EU-kommissionen och menade att Sverige bröt mot EU:s arbetstidsdirektiv. EU-kommissionen delade den uppfattningen och krävde att Sverige omedelbart skulle vidta åtgärder. Annars riskerar Sverige en prövning i EU-domstolen.

Arbetsmarknadsdepartementet gav Sobona, SKR och de fackliga organisationerna inom kommuner, regioner och kommunala företag ett uppdrag: Se till att arbetstidsreglerna förändras i enlighet med EU:s arbetstidsdirektiv.


Om någon under pistolhot tvingar dig själv att hugga av dig ena handen för att inte trycka på avtryckaren, har du då själv valt att hugga av dig handen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det verkar som att ni inte följt med i debatten alls kring detta....

Dygnspass tillämpas endast i de branscher där det av naturliga skäl innebär att enbart finns tillgänglig som resurs med extremt kort varsel större delen av arbetspasset, ofta handlar det om just "blåljus-jobb" så som brandmän och ambulanspersonal, men det kan även vara vårdtjänster där patienter behöver tillsyn även när de sover, eller som beredskap inom akutvården.
De ligger alltså o sover på arbetsplatsen, men redo att rycka ut när behov uppstår.

Det är ju aldrig tal om att faktiskt arbeta 24tim i sträck.

De som gillar detta upplägg ser stora fördelar i att arbeta få, men långa pass. Ofta har de någon form av annan sysselsättning som de utför på de lediga dagarna.
Fast att de sover är ju inte riktigt? Eller är det krav på att de skall sova på arbetstid?
Att de kan sova på jobbet inträffar väl bara om de har tur och inget händer.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast att de sover är ju inte riktigt? Eller är det krav på att de skall sova på arbetstid?
Att de kan sova på jobbet inträffar väl bara om de har tur och inget händer.
Alla som har bakjour i arbetet, sover på jobbet. Framför allt läkare och brandmän.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Alla som har bakjour i arbetet, sover på jobbet. Framför allt läkare och brandmän.
Jag förstår det men de är ju i tjänst. Alltså är det inte säkert att de får sova på jobbet.

Eller är det skrivet i avtalet att de måste sova på arbetstid?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Eller är det skrivet i avtalet att de måste sova på arbetstid?
Nej inget om att sova i något avtal. Men normalt med vissa yrkesgrupper som har mycket kort varsel. Man ska vara tillgängliga på 5 minuter från anrop och då finns ingen annan väg än att sova på jobbet, det är och finns speciella inrättningar på ordinarie arbetsplats för det. Det är inte en arbetare som har jour i vanlig mening och rycker ut från bostaden vid behov. Tex snöröjning, vattenläckor e.t.c.
 
J jonaserik skrev:
Nej inget om att sova i något avtal. Men normalt med vissa yrkesgrupper som har mycket kort varsel. Man ska vara tillgängliga på 5 minuter från anrop och då finns ingen annan väg än att sova på jobbet, det är och finns speciella inrättningar på ordinarie arbetsplats för det. Det är inte en arbetare som har jour i vanlig mening och rycker ut från bostaden vid behov. Tex snöröjning, vattenläckor e.t.c.
Man skulle kunnat lösa det med 3 skift. Det finns säkert saker att göra på jobbet istället för att sova.
Då skulle man få ännu bättre responstid då man är vaken och pigg.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Man skulle kunnat lösa det med 3 skift. Det finns säkert saker att göra på jobbet istället för att sova.
Då skulle man få ännu bättre responstid då man är vaken och pigg.
Bara som en parantes i dt hela, hur tänker du på 3 skift för en läkare som har bakjour som en förstärkning om det blir många akuta som kommer in eller brandmän som har en perfekt ordning på alla grejer 24/7 , som är ett måste.
 
D
D Dilato skrev:
Så dyra hotellrum och dyra matställen är trafficking och slaveri?

Är det tvunget att bo där och äta där eller kan man avstå och ordna det i egen regi?

Kanske det är bekvämare att betala mer för något som redan finns även om det är av sämre kvalitet...inte vet jag.

Normalt står man själv för mat och boende, varför ska inte dessa arbetstagare göra detsamma?
Jag utgår från att du skojar, så pass naiv tror jag inte att man är om man är samhällsintresserad i övrigt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag utgår från att du skojar, så pass naiv tror jag inte att man är om man är samhällsintresserad i övrigt.
Svepande påståenden om trafficking och slavhandel är det jag invänder mot, det är förtal.
Om det vore så skulle väl företagens ledning sitta bakom lås och bom, det är väl straffbart beteende??
 
D
D Dilato skrev:
Svepande påståenden om trafficking och slavhandel är det jag invänder mot.
Om det vore så skulle väl företagens ledning sitta bakom lås och bom, det är väl straffbart beteende??
Självklart, alla som begår brott åker ju alltid fast och sen samarbetar de med åklagare och polis så att dessa helt säkert kan utdöma så stränga straff som möjligt, som sagt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart, alla som begår brott åker ju alltid fast och sen samarbetar de med åklagare och polis så att dessa helt säkert kan utdöma så stränga straff som möjligt, som sagt...
Kommunal:
Det här är inga nyheter. Inför, under och efter varje säsong har Kommunal kontakter med den thailändska ambassaden och flera svenska myndigheter. Ett exempel är när Kommunals lokala fackliga representanter i Jämtland/Härjedalen förra året rapporterade till Migrationsverket att de vid besök på boenden upptäckt att bemanningsföretaget lagt till avgifter för sophantering och höjt räntan på migranternas lån. Kommunal informerade även Polisen om uteblivna löner. Likaså kontaktade de lokala ombudsmännen kommunens socialtjänst om att det inte fanns tillräckligt med mat på boenden och om uteblivna löneutbetalningar som innebar att bärplockarna inte kunde åka hem.

Jag finner det orimligt att ingen av dessa reagerade på den tydligt pågående slavhandeln och traffickingen.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara som en parantes i dt hela, hur tänker du på 3 skift för en läkare som har bakjour som en förstärkning om det blir många akuta som kommer in eller brandmän som har en perfekt ordning på alla grejer 24/7 , som är ett måste.
Om brandmännen gick 3 skift så skulle de ju inte sova och kunna ha perfekt ordning på grejerna. Eller hur menar du. Blir det bättre ordning för att brandmännen sover? För det var ju det som var poängen med dygns pass, att man sov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om brandmännen gick 3 skift så skulle de ju inte sova och kunna ha perfekt ordning på grejerna. Eller hur menar du. Blir det bättre ordning för att brandmännen sover? För det var ju det som var poängen med dygns pass, att man sov.
Nu var det inte någon form av att föringa någon yrkesgrupp, men det är så det fungerar innom sjukvård och brandvärn. Så där är det slut med kommentarer i tråden för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.