Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Kollektivavtal finns sen 11 år. Från en av sidorna jag länkade till förut.
Men det finns väl inte kollektivavtal för bärplockarna?
Inte så många i alla fall ...?

Det var väl det som var utgångspunkten för det vi diskuterar nu?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte där problemet ligger utan att vissa företag hittar på en massa andra hyss, t.ex. att beslagta pass, köra ut plockarna i skogarna tidigt på morgonen och inte hämta dem förrän sen kväll, ta ohemult betalt för dålig logi och dålig mat, ta höga räntor för att låna ut pengar för biljetten till Sverige, allt under förespeglingar att de kommer att bli rika.
Då får man väl skriva i kollektivavtalet att det inte är tillåtet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det finns väl inte kollektivavtal för bärplockarna?
Inte så många i alla fall ...?

Det var väl det som var utgångspunkten för det vi diskuterar nu?
Jo
Beror nog på vad du menar.

Jag kanske missar något men jag ser inte att ditt inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/tesla-och-kollektivavtal.503086/post-5702181 handlar om att några utsatta grupper just skulle sakna kollektivavtal utan om facket gör något för dem över huvud taget. Och ändå mindre i mnils inlägg #9 032 som var vad mitt svarsinlägg, som du citerade, gällde.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då får man väl skriva i kollektivavtalet att det inte är tillåtet.
Så vitt jag förstår av sidorna jag länkade till så försöker facket få in allt mer sådana villkor. Hur tolkade du sidorna i det avseendet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
ta ohemult betalt för dålig logi och dålig mat, ta höga räntor för att låna ut pengar för biljetten till Sverige, allt under förespeglingar att de kommer att bli rika.
Inget av det är olagligt, det är grundläggande kapitalism, maximera vinst.

Finns massor av restauranger som tar ohehult betalt för dålig mat.

Samma med hotell för dålig logi.

Utlåning av pengar till icke kreditvärdiga mot hög ränta är standard praktik av "seriösa" kreditgivare.

I en gullig mysvärld är det ju naturligtvis vedervärdigt beteende, men i verkligheten är det precis så det funkar.
 
D
D Dilato skrev:
Inget av det är olagligt, det är grundläggande kapitalism, maximera vinst.

Finns massor av restauranger som tar ohehult betalt för dålig mat.

Samma med hotell för dålig logi.

Utlåning av pengar till icke kreditvärdiga mot hög ränta är standard praktik av "seriösa" kreditgivare.

I en gullig mysvärld är det ju naturligtvis vedervärdigt beteende, men i verkligheten är det precis så det funkar.
När man gör det i den här formen så kallas det trafficking, modernt slaveri, strax bakom ligger återkomsten av det traditionella slaveriet. Om man inte reagerar på det så vet jag faktiskt inte..
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
När man gör det i den här formen så kallas det trafficking, modernt slaveri, strax bakom ligger återkomsten av det traditionella slaveriet. Om man inte reagerar på det så vet jag faktiskt inte..
Så dyra hotellrum och dyra matställen är trafficking och slaveri?

Är det tvunget att bo där och äta där eller kan man avstå och ordna det i egen regi?

Kanske det är bekvämare att betala mer för något som redan finns även om det är av sämre kvalitet...inte vet jag.

Normalt står man själv för mat och boende, varför ska inte dessa arbetstagare göra detsamma?
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Förstår inte vad just Kommunal har med bärplockare att göra, eller är det kommunen som arrangerar och driver bärplockningen?
Kommunal organiserar numera Lantarbetarna.

Därav också bärplockarna.
 
D Dilato skrev:
Ska kommunal strejka för att vissa ska få jobba längre än lagar och regler ( och deras eget avtal medger) ?
Asså, jag fattar ingenting 😄
[länk]
Du verkar läsa texten som faan läser bibeln...

Det är möjligheten till att utforma arbetstiderna på ett sätt som väldigt många inom dessa branscher föredrar som de bråkar om.

Något som fungerat bra under mycket lång tid ska nu förbjudas pga fyrkantig byråkrati
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Du verkar läsa texten som faan läser bibeln...

Det är möjligheten till att utforma arbetstiderna på ett sätt som väldigt många inom dessa branscher föredrar som de bråkar om.

Något som fungerat bra under mycket lång tid ska nu förbjudas pga fyrkantig byråkrati
Fyrkantig byråkrati=kollektivavtal.

Vem har drivit kravet på dygnsvila om inte facket (jag har svårt att tro att det var arbetsgivarsidan som drev kravet) , och nu när det visar sig att stora delar av medlemmarna inte vill ha vilan så...ska man strejka för att återställa det till så det var innan man drev fram kravet?

Ursäkta om jag inte ser logiken i beteendet.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fyrkantig byråkrati=kollektivavtal.

Vem har drivit kravet på dygnsvila om inte facket
Hur tjockskallig är du?

Dygnspassen har funnits inom dessa branscher sen urminnes tider, alltid inbakade i kollektivavtalen.

Det är byråkrater i Bryssel som nu anser att de avtal som ger undantag från den normala dygnsvilan inte längre ska få tillämpas.
Det spelar ingen roll om du sitter i kassan på ica eller jobbar som brandman, samma för alla....
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Dygnspassen har funnits inom dessa branscher sen urminnes tider, alltid inbakade i kollektivavtalen.
Att jobba dygnspass låter väldigt jobbigt för mig som inte vet exakt vad jobbet går ut på. Men jag tolkar det som att det kan innebära att vara vaken och jobba 23,5tim i sträck och sedan vara 100% skärpt sista halvtimman. Är det ens möjligt? Är det sådana brandmän vi vill skall klättra upp på en stege och rädda våra anhöriga vid en brand?
K Kasken skrev:
Det är byråkrater i Bryssel som nu anser att de avtal som ger undantag från den normala dygnsvilan inte längre ska få tillämpas.
Nej det är inte byråkrater som bestämmer sådant här. Det är politiker. De politiker vi själva har valt. För att vi tycker de är bäst lämpade att göra just detta. Värt att tänka på nu när det snart är val igen och det finns en chans att påverka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vem har drivit kravet på dygnsvila om inte facket
Rimligen
D Dilato skrev:
nu när det visar sig att stora delar av medlemmarna inte vill ha vilan så...ska man strejka för att återställa det till så det var innan man drev fram kravet?
Precis vad jag undrar oxo
D Dilato skrev:
Ursäkta om jag inte ser logiken i beteendet.
Det kanske inte finns någon?

Vad är poängen med att ha dygnslånga arbetspass? Jag har svårt att förstå att det finns någon arbetsgivare som vill ha personal som jobbar 24timmar i sträck. Och rimligen är ganska trött och oskärpt. När man kan ha 3skift och utvilad personal.

Kan någon förklara för oss som inte ser poängen?
 
O O skrev:
Att jobba dygnspass låter väldigt jobbigt för mig som inte vet exakt vad jobbet går ut på.
Det verkar som att ni inte följt med i debatten alls kring detta....

Dygnspass tillämpas endast i de branscher där det av naturliga skäl innebär att enbart finns tillgänglig som resurs med extremt kort varsel större delen av arbetspasset, ofta handlar det om just "blåljus-jobb" så som brandmän och ambulanspersonal, men det kan även vara vårdtjänster där patienter behöver tillsyn även när de sover, eller som beredskap inom akutvården.
De ligger alltså o sover på arbetsplatsen, men redo att rycka ut när behov uppstår.

Det är ju aldrig tal om att faktiskt arbeta 24tim i sträck.

De som gillar detta upplägg ser stora fördelar i att arbeta få, men långa pass. Ofta har de någon form av annan sysselsättning som de utför på de lediga dagarna.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.