F fsn skrev:
Har du varit med om många varselförhandlingar där företaget dikterat vem dom vill kicka och facket valsar med? Det fungerar inte så förutom i undantagsfall, facket skulle förlora förtroende och medlemmar på det och till skillnad från alla andra förhandlingar som i princip är helt på företagens villkor, oavsett kollektivavtal eller inte så är en sån förhandling i princip helt på fackets villkor. Vill man kicka folk så får dom lösas ut. Och argumentet "om vi inte får kicka dessa 8 personenrna så kickar vi 25 istället" fungerar inte ens i teorin. Ett varsel med LAS är rätt stökigt för företag och min erfarenhet säger att det är rätt vanligt att man i stor utsträckning betalar sig ur det på ett eller annat sätt. Generellt så gäller aldrig LAS, det är bara en fråga om pengar.
Det är inget konstigt att arbetsgivare och fack vill bli av med samma personer. Typexemplet är att facket med glädje accepterar att AG "kickar" arbetstagare som inte är med i facket om det räddar en medlem.

Det är ju lite det som är grejen med att vara fackmedlem att man har någon som förhandlar för en. De som inte är med i facket har ingen som kan försvara dem när avtalsturlistorna beslutas. Företaget och facket bestämmer helt själva.
 
O O skrev:
Ja det är en mycket viktig poäng. Att arbetsgivaren har fördelar av att ha ett KA. I Teslafallet kan det rent teoretiskt innebära att Tesla måste säga upp de som arbetar och behålla de som strejkar. Eftersom LAS går på anställningstid sist-in-först-ut utan undantag.
Just i detta fallet rör det sig ju om verkstadspersonal som strejkar vilket innebär att dom troligtvis inte berörs av varslet, det lär i huvudsak handla om personer som jobbar med utlämning av bilar när det gäller Sverige, globalt lär det handla om produktionspersonal på fabrikerna.

Andelen som strejkar kommer troligtvis bli lägre då dels ett antal säger upp sig och Tesla troligtvis kommer utöka antalet mekaniker i Sverige successivt, då det endast är Tesla som servar Teslabilar och dom just nu säljer en hel del så ökar behovet av verkstadskapacitet.
 
F
O O skrev:
Det är inget konstigt att arbetsgivare och fack vill bli av med samma personer. Typexemplet är att facket med glädje accepterar att AG "kickar" arbetstagare som inte är med i facket om det räddar en medlem.

Det är ju lite det som är grejen med att vara fackmedlem att man har någon som förhandlar för en. De som inte är med i facket har ingen som kan försvara dem när avtalsturlistorna beslutas. Företaget och facket bestämmer helt själva.
Du tror väl inte i din vilda naiva fantasi att det skulle råka vara de lågpresterande som är oanslutna? Sen kan man ju fundera på i vilken omfattning facket förhandlar för, och representerar oanslutna? Jag har varit inblandad i större varselsituationer ett flertal ggr de senaste 20 åren. EN gång har jag sett nåt som påminner om avsteg från turordningsreglerna när ett 40-50 tal fick kicken, det var ett konsultbolag.
 
JanneJanne123
Skärmdump av en nyhetsartikel om brandmännens strejk och arbetsvillkorsdiskussioner relaterade till EU-direktivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet ju att några i tråden tror jag har hittat på det här själv, men nu går alltså brandmännen ut i strejk för att man anser att avtalet SKR och kommunal har förhandlat fram strider mot EU-direktivet. Så kan det också gå när man låter arbetsmarknadens parter komma överens.

https://www.dn.se/ekonomi/kommunals-strejk-rycker-narmare-om-inte-medlarbudet-godtas/
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 6 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du tror väl inte i din vilda naiva fantasi att det skulle råka vara de lågpresterande som är oanslutna?
Jag tror ingenting. Jag har inte ens funderat på det du frågar om. Jag bara förklarar hur det fungerar rent teoretiskt. Alla verkliga situationer är olika. Det som gäller en gång på en plats kan vara mycket annorlunda en annan gång på en annan plats.
F fsn skrev:
Sen kan man ju fundera på i vilken omfattning facket förhandlar för, och representerar oanslutna? Jag har varit inblandad i större varselsituationer ett flertal ggr de senaste 20 åren. EN gång har jag sett nåt som påminner om avsteg från turordningsreglerna när ett 40-50 tal fick kicken, det var ett konsultbolag.
Ja visserligen är det normala att facket förhandlar för sina medlemmar. Men visst i en del situationer representerar de oxo oanslutna. Hur de då agerar varierar säkert. Men vi kan nog vara ganska säkra på att facket prioriterar de egna medlemmarna. På oanslutnas bekostnad. Att någon annan drabbas är väl själva grejen med att prioritera någon. Med tanke på att fackföreningar är intresseorganisationer för sina egna medlemmar är det ganska självklart hur de agerar i dessa situationer.

Arbetsgivare och fack beslutar om avtalsturlistor men de går nog sällan ut och informerar om dem till alla anställda.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Jag vet ju att några i tråden tror jag har hittat på det här själv, men nu går alltså brandmännen ut i strejk för att man anser att avtalet SKR och kommunal har förhandlat fram strider mot EU-direktivet. Så kan det också gå när man låter arbetsmarknadens parter komma överens.

[länk]
Nja, någon strejk är det inte ännu. Absolut inte för för brandmän. Och det blir det inte heller.
https://ka.se/2024/04/09/frustration-hos-brandman-att-de-inte-far-strejka-kampviljan-ar-stor/
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Jag vet ju att några i tråden tror jag har hittat på det här själv, men nu går alltså brandmännen ut i strejk för att man anser att avtalet SKR och kommunal har förhandlat fram strider mot EU-direktivet. Så kan det också gå när man låter arbetsmarknadens parter komma överens.

[länk]
Jag kan inte se något om att några tycker att avtalet strider mot EU-direktivet i den artikeln. Det verkar inte ens som att några brandmän är på gång att strejka enligt information. Så är det så att du i alla fall håller på och hittar på eller har du andra källor för dina påståenden?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Att hota att säga upp sig pga dåliga villkor är för övrigt inte tillåtet som medlem i facket
[länk]
Det är inte vad som står på den sidan. Massuppsägningar är inte tillåtet men individuella.
Sophie Thörne, chef för arbetsrättssektionen på Sveriges Kommuner och Landsting, påpekar att det står var och en fritt att säga upp sig som en individuell handling. Däremot går det inte att använda uppsägning i någon form av gemensam aktion.
och det gäller bara där KHA (Kommunala huvudavtalet) gäller.
Detta gör att kommun- och landstingsanställda har ett annat läge än till exempel privatanställda tjänstemän. Enligt Helena Hedlund, jurist på den fackliga organisationen Unionen, finns det inga avtal som skulle hindra deras medlemmar från massuppsägningar som stridsåtgärd.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte vad som står på den sidan. Massuppsägningar är inte tillåtet men individuella.

och det gäller bara där KHA (Kommunala huvudavtalet) gäller.
Du får lov att säga upp dig, men inte hota att säga upp dig
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Du får lov att säga upp dig, men inte hota att säga upp dig
Var på sidan står det och att det gäller alla anställda?
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte se något om att några tycker att avtalet strider mot EU-direktivet i den artikeln. Det verkar inte ens som att några brandmän är på gång att strejka enligt information. Så är det så att du i alla fall håller på och hittar på eller har du andra källor för dina påståenden?
Rubrik som lyder "JUST NU: Strejken avblåst, Kommunal och SKR är överens" i svart och rött på vit bakgrund.
Strejken som ingen tänkte gå ut i är alltså avblåst. Men just det, den hittade jag på.

Spelar du dum nu, eller förstår du inte vad jag skriver? Det som står i artikeln är att kommunal är upprörda för att SKR har gjort en skarpare tolkning av direktivet än vad som behövs. Jag har skrivit det några gånger nu, vet inte riktigt hur jag ska nå fram till dig.

Det finns dock möjligheter att göra undantag från 11-timmarsregeln och det är om hur undantagen ska tolkas som det står strid.

Arbetsgivaren, i form av Sveriges kommuner och regioner (SKR), sagt att de dispenser som ges ska ges ”restriktivt”.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Var på sidan står det och att det gäller alla anställda?
Vi pratar ju om brandmännen nu, som är kommunalt anställda, men ja, det är begränsat till KHA (och ev. andra avtal med liknande villkor om tillåtna stridsåtgärder), där säger jag inte emot dig.
 
JanneJanne123
O O skrev:
Nja, någon strejk är det inte ännu. Absolut inte för för brandmän. Och det blir det inte heller.
[länk]
I den första versionen av artikeln stod det att brandmän skulle tas ut i strejk, men det är borttaget nu.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Strejken som ingen tänkte gå ut i är alltså avblåst. Men just det, den hittade jag på.

Spelar du dum nu, eller förstår du inte vad jag skriver? Det som står i artikeln är att kommunal är upprörda för att SKR har gjort en skarpare tolkning av direktivet än vad som behövs. Jag har skrivit det några gånger nu, vet inte riktigt hur jag ska nå fram till dig.

Det finns dock möjligheter att göra undantag från 11-timmarsregeln och det är om hur undantagen ska tolkas som det står strid.

Arbetsgivaren, i form av Sveriges kommuner och regioner (SKR), sagt att de dispenser som ges ska ges ”restriktivt”.
Det är stor skillnad mot att någon tycker att en tolkning är fel och att det verkligen strider mot ett direktiv. SKR anser ju uppenbarligen att det inte strider mot direktivet. Precis som i andra sammanhang i livet, t.ex. att försvarsadvokater tycker att åklagarens tolkning av bevisen är fel (och tvärtom) men det är domstolen som bestämmer om det är ett brott eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.