JanneJanne123
H heimlaga skrev:
Nu är det nu ett jävla skitprat ni håller på med i er lilla klubb för inbördes beundran.

Viss har facken gjort en del fel. Inte bara en gång utan flera. Likväl är det facket och endast facket som man kan tacka för att lönen ligger på en nivå som åtminstone oftast går att leva av. Utan dem skulle det vara bokstavligen svältlön.
Historiskt sett har du helt rätt och det tror jag att de flesta som är negativa till IF Metalls tilltag mot Tesla tycker.

Men, bara för att facket historiskt har gjort bra saker betyder det inte att man nu automatiskt ska få frikort att ställa till med vad som helst. Det som facken har blivit idag är långt ifrån vad det en gång var och som flera har påpekat tidigare är inte facken längre intresserade av att hjälpa dem som faktiskt har det tufft på vår arbetsmarknad, som tex foodorabud. Istället för att ta fajten där det behövs tar man den där man kan få medial uppmärksamhet då man ser att anslutningsgraden minskar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 12 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska gå i pension och vill fortsätta ditt medlemskap kan du bli pensionärsmedlem. Dina medlemsförmåner, till exempel via IF Metallkortet, finns kvar. De flesta avdelningar har också lokala förmåner och aktiviteter för pensionärer.

[länk]
Du är hjärtligt välkommen att kommentera vilka du vill av mina inlägg. Men här blir jag lite förbryllad över vad du menar? Vill du ha en rektion från mig på detta?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du är hjärtligt välkommen att kommentera vilka du vill av mina inlägg. Men här blir jag lite förbryllad över vad du menar? Vill du ha en rektion från mig på detta?
Enbart upplysning
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu är det nu ett jävla skitprat ni håller på med i er lilla klubb för inbördes beundran.

Viss har facken gjort en del fel. Inte bara en gång utan flera. Likväl är det facket och endast facket som man kan tacka för att lönen ligger på en nivå som åtminstone oftast går att leva av. Utan dem skulle det vara bokstavligen svältlön.
Jag tror man kan summera det med att dom flesta i denna tråden anser att facklig organisation är ok, rätten att strejka är även den rimlig.

Problemet är kollektivavtalen som spelat ut sin roll.

Idag sätta alla löner på kollektivanslutna företag baserade på en central diskussion mellan LO och svenskt näringsliv. Detta baseras i stort på industrin och då primärt den exporterande industrin.

Problemet blir då när vi har en ganska avancerad industri till skillnad från hur det var förr, vi ligger i framkant och kan ta betalt där efter. Detta betyder att tex ett litet byggföretag i Hultsfred också behöver höja sina löner med motsvarande siffra eftersom att är duktiga och har kollektivavtal. Många på orten har kanske nyligen blivit av med jobbet och köpkraften minskar, hade man inte haft kollektivavtal kunde man pratat ihop sig med sina anställda och kanske kommit överens om endast 1% löneökning men att man då tror sig kunna sysselsätta alla. Dom anställda på företaget tycker det känns bättre än att några kollegor på orten ska bli arbetslösa och köper dealen

I kollektivavtalets värld hade ett par av dom anställda blivit av med jobbet medans övriga får höjd lön enligt avtal, det är ett minst sagt trubbigt system..
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Principiellt har du förstås rätt.

Men strejker som drabbar 3e person är rätt kass. Om jag ska till flygplatsen för att åka hem från en resa och bönderna strejkar och blockerar motorvägen, eller vi säger att busschaufförerna ställer bussarna. Vad vet jag. Och jag missar flyget. I allt detta. Hur har jag gjort nåt val som gör att jag ska straffas?

Det är rimligt att man kan strejka och på så sätt tex begränsa tillverkningen vid en fabrik. Om 800 personer strejkar i ett par dar kommer inget ut ur fabriken.

Men det blir orimligt om strejken slår mycket hårdare och helt utanför det området som arbetarna berör. Då blir det mer maffiafasoner eller utpressning.

Dvs om 3 personer på fabriken som sköter IT utrustningen strejkar och hela fabriken inte kan köras. Då är det inte proportionellt.

Eller om förvisso fabriken fungerar, men alla produkter som fabriken historiskt tillverkat slutar fungera.

Säg att städarna i Apples butiker skulle strejka och kunde få de som driftar Apples telefoner att sympatistrejka och stänga av alla iPhones i hela världen. Då skulle de ju kunna begära nästan vadsomhelst eftersom konsekvensen är så orimlig. Samtidigt drabbar det ju egentligen inte Apple annat än att man tycker deras produkt är kass.

Lite blir det som när arbetarna på Lear tillverkade farliga airbags. Sabotage, kom väl från början från att franska arbetare kastade sina träskor i maskinerna, är ju en form av protest. Nånstans närmar sig denna strejk sabotage mer än strejk. Kunde IF metall skicka ut ett kommando som fick bromsarna att sluta funka på alla Teslabilar så känns det som de gärna skulle ta till det. Då blir alla Teslabilar stående eller om de körs är det med stor fara. Det kan tyckas vara en rimlig åtgärd om man har de glasögonen på sig, för då måste de in på en verkstad och återställas. Men för mig liklar det mer sabotage än strejk. Jag tycker detta med laddstationerna är nåt liknande. Skulle tex en strejk på Volvos fabrik kunna få en sympatiåtgärd att bensinstationerna vägrade att låta Volvobilar tanka?
Finns det någon form av strejk som kan genomföras utan att den drabbar tredje person, jag kan inte fantisera fram en? Eftersom jag just reser mycket så är det vardag att drabbas av diverse strejker, inget jag längre stressar upp mig över, då skulle jag dränera all energi på något jag inte har inflytande över.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det någon form av strejk som kan genomföras utan att den drabbar tredje person, jag kan inte fantisera fram en? Eftersom jag just reser mycket så är det vardag att drabbas av diverse strejker, inget jag längre stressar upp mig över, då skulle jag dränera all energi på något jag inte har inflytande över.
Alla strejker mot konkurrensutsatta företag blir ju egentligen inte påverkande på 3e man förutom i dom begränsade fallen där man är fast i ett avtal, annars kan man ju bara anlita någon annan, det är väl även det ett problem med kollektivavtal, dvs att man strejkar kollektivt också. Hade man förhandlat lokalt så hade ju bara det företag som inte kommer överens med sina anställda drabbats vilket kanske är en mer rimlig åtgärd. Dvs om alla anställda på Tesla själva hade varit anslutna gemensamt fackligt och velat få igenom en förändring i en specifik fråga så tror jag nog att dom haft betydligt större chanser att få igenom det.

Det Tesla motsätter sig är att skriva på ett avtal där dom inte själva kan styra innehållet utan det förhandlas av en annan part där dom som mindre aktör har väldigt lite att säga till om. Där är det Scania, Volvo och Sandvik som sätter villkoren...
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Alla strejker mot konkurrensutsatta företag blir ju egentligen inte påverkande på 3e man förutom i dom begränsade fallen där man är fast i ett avtal, annars kan man ju bara anlita någon annan, det är väl även det ett problem med kollektivavtal, dvs att man strejkar kollektivt också. Hade man förhandlat lokalt så hade ju bara det företag som inte kommer överens med sina anställda drabbats vilket kanske är en mer rimlig åtgärd. Dvs om alla anställda på Tesla själva hade varit anslutna gemensamt fackligt och velat få igenom en förändring i en specifik fråga så tror jag nog att dom haft betydligt större chanser att få igenom det.

Det Tesla motsätter sig är att skriva på ett avtal där dom inte själva kan styra innehållet utan det förhandlas av en annan part där dom som mindre aktör har väldigt lite att säga till om. Där är det Scania, Volvo och Sandvik som sätter villkoren...
Alla företag, förutom elnätsbolagen, är ju konkurrensutsatta, så även Tesla, nej jag kommer fortfarande inte på något sätt att strejka utan att påverka tredje person.

Jag tror inte Tesla skulle teckna kollektivavtal oavsett, inte ens om det bara skulle innebära uppsidor för dem, det har ju belysts med exempel tidigare att Musk är beredd att göra vad som helst för att på olika sätt demonstrera sina ideologiska ståndpunkter.

Skulle gå så långt att säga att om en hypotetisk global situation uppstår som innebär att Tesla får lägga ner eller låta arbetskraften organisera sig, så lägger Elon Musk ner, visst kan styrelsen stå emellan men han har nog krafter att brotta ner de enskilda personerna som sitter där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns det någon form av strejk som kan genomföras utan att den drabbar tredje person, jag kan inte fantisera fram en? Eftersom jag just reser mycket så är det vardag att drabbas av diverse strejker, inget jag längre stressar upp mig över, då skulle jag dränera all energi på något jag inte har inflytande över.
Ja, det drabbar ju alltid någon, men jag tänker att det man vill göra är att tex om de som jobbar som mekaniker på Tesla vill få andra villkor så får de strejka så att tesla tappar inkomsten för att reparera bilar.

Men att kunderna är fria att gå till en annan verkstad för att reparera sin bil.

I detta fall vill man slå större, att straffa alla teslakunder, de som köper en ny bil ska inte få bilen levererad, inte få någon regplåt. De ska heller inte få ladda bilen. Eller byta till vinterdäck på en annan verkstad.

Jag skulle tycka det var helt absurt om tex min lokala volvoverkstad strejkade och de såg till att jag inte kunde tanka bilen, eller få vindrutan bytt på glasmästarn, inte få bytt till vinterdäck osv. på ANDRA verkstäder.

Eller att om lokförarna strejkar så jag inte kommer till flygplatsen, ja då ser de till att även taxi, bussar, hyrbilar tas ut i sympatistrejk och att de som lagar trafikljusen också tas ut i sympatistrejk för att skapa en total härdsmälta och se till att alla missar flyget. Syftet är väl att tågföretaget ska förlora inkomster och kunderna får välja en konkurrent?

Att i detta fall teslaverkstan får känna på att kunderna istället går till mekonomen eller lokala plåtverkstan. Inte att kunderna hindras från att framföra en tesla överhuvudtaget.

Om arbetarna på teslas fabrik skulle strejka för villkoren där, så är det lika orimligt att verkstäderna skulle sympatistrejka. För då rör strejken produktionen och inte verstaden.

Att Tesla sen är kinkiga med att service ska helst göras bara hos dem, det är ett helt annat problem som inte har med strejken att göra.

I min värld så ska en strejk slå just mot inkomsten på den del av verksamheten som har problem. Inte straffa ut hela företagets produktutbud.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Hur ofta ska en Tesla servas?

Fördelen med Teslas modeller är att de inte har ett fast serviceintervall. Dessutom har de ingen koppling mellan service och garantierna. Däremot rekommenderas det att se över luftfiltret vartannat år.
Vad skall då Tesla vara kinkiga över när det gäller service?

Edit: Det står sedan hos Tesla att:
Om du väljer att ta din bil till en av Tesla icke-godkänd verkstad för underhåll eller reparationer kan omfattningen av din garanti påverkas ifall fel uppstår.
Detta kräver dock att Tesla kan visa att det är pga av felaktiga komponenter eller liknande som felet har uppkommit. Luftfiltret lär inte kunna åberopas...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad skall då Tesla vara kinkiga över när det gäller service?

Edit: Det står sedan hos Tesla att:

Detta kräver dock att Tesla kan visa att det är pga av felaktiga komponenter eller liknande som felet har uppkommit. Luftfiltret lär inte kunna åberopas...
Det kanske mer är för reparationer... Det är ju riktigt att Tesla inte verkar kräva att man servar överhuvudtaget ens... Jag har dock hört att Tesla är lite kinkiga att sälja delar till andra verkstäder. Men det finns väl ett antal som ändå lyckas med att erbjuda service, Grufman verkar ju jobba mkt med tesla, jag antar de inte är auktoriserade och inte påverkas av strejken?

När antalet tesla ökar och de blir äldre så antar jag att det även där kommer finnas piratdelar och att man måste tillåta reparationer utan att "låsa ut dem" från diverse digitala tjänster.

Right to repair är något som är viktigt och där Apple, Tesla mfl vad jag förstår jobbat på att försvåra för 3e part att reparera. Men det kommer nog måsta ändras.

Nå, detta var ju OT från strejken.
 
D
J JohanLun skrev:
Ja, det drabbar ju alltid någon, men jag tänker att det man vill göra är att tex om de som jobbar som mekaniker på Tesla vill få andra villkor så får de strejka så att tesla tappar inkomsten för att reparera bilar.

Men att kunderna är fria att gå till en annan verkstad för att reparera sin bil.

I detta fall vill man slå större, att straffa alla teslakunder, de som köper en ny bil ska inte få bilen levererad, inte få någon regplåt. De ska heller inte få ladda bilen. Eller byta till vinterdäck på en annan verkstad.

Jag skulle tycka det var helt absurt om tex min lokala volvoverkstad strejkade och de såg till att jag inte kunde tanka bilen, eller få vindrutan bytt på glasmästarn, inte få bytt till vinterdäck osv. på ANDRA verkstäder.

Eller att om lokförarna strejkar så jag inte kommer till flygplatsen, ja då ser de till att även taxi, bussar, hyrbilar tas ut i sympatistrejk och att de som lagar trafikljusen också tas ut i sympatistrejk för att skapa en total härdsmälta och se till att alla missar flyget. Syftet är väl att tågföretaget ska förlora inkomster och kunderna får välja en konkurrent?

Att i detta fall teslaverkstan får känna på att kunderna istället går till mekonomen eller lokala plåtverkstan. Inte att kunderna hindras från att framföra en tesla överhuvudtaget.

Om arbetarna på teslas fabrik skulle strejka för villkoren där, så är det lika orimligt att verkstäderna skulle sympatistrejka. För då rör strejken produktionen och inte verstaden.

Att Tesla sen är kinkiga med att service ska helst göras bara hos dem, det är ett helt annat problem som inte har med strejken att göra.

I min värld så ska en strejk slå just mot inkomsten på den del av verksamheten som har problem. Inte straffa ut hela företagets produktutbud.
Jag tror det är en feltolkning om man tänker att strejken är riktad mot Teslakunder, den är riktad mot Tesla och åtgärderna försvårar för dem i deras verksamhet, det är riktigt att detta kan påverka deras kunder men att dessa är det primära målet är ju fel.

Utan att veta detaljer om hur så kan jag, som Teslaägare, bekräfta att jag har bokat service och laddar utan problem.

För att dra paralleler till min värld som resande så har jag suttit strandad otaliga gånger för strejker både nära flygplanet eller längre ner i kedjan, det drabbar resenärerna och många gånger i fler led än så, jag tycker det är naturligt och oundvikligt om vi ska ha strejkrätt. Jag skulle säga att det finns mer redundans i biltillverkarvärlden än flygplatser, det är oftast inte praktiskt möjligt att koma runt dessa situationer, man får helt enkelt avvakta och planera om.

Jag tror det bästa sättet att komma tillrätta med störningar för tredje-, fjärde-, femte- osv man, är att förbjuda strejker och liknande men då får man andra oönskade konsekvenser och därför gör ingen det.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:

Elektrikernas kollektivavtal​

[bild]
Svenska Elektrikerförbundet
[länk] › medlem › kollektivavtal



4 dec. 2023 — Kollektivavtalet för Radio-, TV-, Data- och Elektroniktekniker är ett avtal mellan Svenska Elektrikerförbundet och arbetsgivarorganisationen
I KA med Svensk Handel kan jag inte hitta något om att arbetsgivaren ska göra avdrag på lönen för fackföreningsavgift.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är installationsavtalet du ska kika på, det är där striden står om den s.k. kontrollaavgiften.
Jag har länkat till det avtalet längre upp i tråden, som svar till rejäl.
Däremot i KA med Installatörsföretagen finns det en hänvisning till ett särskilt avtal:
"Avtalet om inkassering av fackföreningsavgifter och kontrollavgifter."
men det avtalet kan jag inte hitta vid en sökning.

Ett domslut från 2012 i AD:
Fråga om avdragen för kontrollavgifter oorganiserade arbetstagares löner kränker arbetstagarnas rättigheter enligt Europakonventionen. Arbetsdomstolen har funnit att dessa avdrag strider mot skyddet för egendom i artikel 1 i det första tilläggsprotokollet till konventionen.
https://www.sorenoman.se/arbetsdomstolens-dom/ad-2012-nr-74/#heladomen
min fetstil

Jag kan inte enkelt hitta att det har rivits upp så det borde inte vara tillåtet att ta ut kontrollavgift för de som inte är med i facket.

I texten står även:
Arbetsgivare gör vid varje löneutbetalning avdrag med av arbetarparten beslutad procentdel av bruttolön,
dels efter erhållen fullmakt för fackföreningsavgift för medlemmar i Svenska Elektrikerförbundet,
Så belopp för fackföreningsavgift drogs endast för medlemmar även innan den domen.

Fackets åsikt när det gällde kontrollavgiften var:
Förbundet har gjort gällande att samtliga arbetstagare drar nytta av ackordslönesystemet och ackordskontrollverksamheten eftersom alla – även oorganiserade – får gå utbildningar i ackordstidlistan och ta del av rådgivning i ackordsfrågor. Enligt förbundet erhåller dessutom både de som arbetar på ackord och de som arbetar på tidlön högre lön genom det lönesystem som tillämpas.
Arbetsgivarsidan hävdade det som blev domslutet.
 
Du får nog skilja på fackliga förbund och förbund. Vet inte hur handels är, men vissa förbund är riktigt militanta och ska ha allt eller inget. Det framträder tydligt i media och absolut i denna tråd. Från början av arbetslivet i ett tidigt skede när facken kom till, så skulle varje medlem betala in sin egen avgift. men det spårade ur en del, när tiderna var sämre och inget betalades in. Då kom det att på senare tid att arbetsgivaren skulle dra och betala in. Hur det är i dag med andra än elektrikernas vet jag inte.
Handels har du här och scrolla lite ner och läs. Står klart om att om en arbetsgivare inte har avtal och det finns bara en arbetstagare har det, så står att den ska kontakta handels så ska dom ta ett snack med dom.
Nu är karusellen igång och allt med det och allt vad som är med att vi är facket och störst.
Som sägs "" Störst går först """

EDIT bommade länken https://www.handels.se/fakta-och-rad/kollektivavtal/#humany-topplista-om-kollektivavtal=/
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror det är en feltolkning om man tänker att strejken är riktad mot Teslakunder, den är riktad mot Tesla och åtgärderna försvårar för dem i deras verksamhet, det är riktigt att detta kan påverka deras kunder men att dessa är det primära målet är ju fel.
Min bild har varit att man just velat försämra så mkt man kan för teslakunderna, inte verkstaden i sig... Kanske har jag tolkat fel. Men varför ska man sympatistänga laddstationer, vad har det med verkstaden att göra? Ingenting?
D djac skrev:
Jag tror det bästa sättet att komma tillrätta med störningar för tredje-, fjärde-, femte- osv man, är att förbjuda strejker och liknande men då får man andra oönskade konsekvenser och därför gör ingen det.
Man kan ju också låta bli att dra in andra delar i strejken. Posten, laddstationer, glasmästare, plåtverkstäder där man inte alls har problem med kollektivavtalen.

Jag tycker det med stor tydlighet verkar vara så att IF Metall just vill göra livet så surt det går för teslaägare och moderbolaget. Inte bara verkstaden där man har "problemet".
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
D
J JohanLun skrev:
Min bild har varit att man just velat försämra så mkt man kan för teslakunderna, inte verkstaden i sig... Kanske har jag tolkat fel. Men varför ska man sympatistänga laddstationer, vad har det med verkstaden att göra? Ingenting?

Man kan ju också låta bli att dra in andra delar i strejken. Posten, laddstationer, glasmästare, plåtverkstäder där man inte alls har problem med kollektivavtalen.

Jag tycker det med stor tydlighet verkar vara så att IF Metall just vill göra livet så surt det går för teslaägare och moderbolaget. Inte bara verkstaden där man har "problemet".
Det är väl TM Sverige man vill uppmuntra att teckna kollektivavtal, inte verkstaden, och då påverkar man företaget och dess verksamhet?
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.