Nissens Nissens skrev:
Det du kan fundera över är varför Tesla försöker undvika kollektivavtal. På ett eller annat sätt förlorar Testa på ett sådant.
Av samma skäl som IF Metall vill ha KA; ideologi. Musk har varit ganska tydlig med detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vad är minimisnitt? Antingen är det snitt, eller minimum?

Oftast är det väl så att de förhandlas fram ett snitt, vilken sen då direkt översätts till företagets budget, dvs det verkliga snittet kommer att sammanfalla med det förhandlade.

Sen kan det centralt såklart förhandlas minimum ökningar också, men som närmsta chef är det troligen jobbigare att ge 2% ökning när det kommunicerats att snittet är 3% än vad det hade varit "i blindo". Min uppfattning hur det utspelar sig i praktiken är att om det är 3% ökning i snitt så blir det 10 st som får 2.9% och en som får 4% som tack för ett extra bra arbete.
(och alla 11 är missnöjda)
Nej, 10 st för 2.9% och en får 4% för att personen ligger under snittet och måste upp till snittnivå.

Ja, jag har haft denna diskussionen med chef som uttryckligen sagt att man förhandlat detta med det lokala facket. Finns alltså inget förhandlingsutrymme eller möjlighet att få mindre för dålig jobb eller belönas för bra jobb. Din kollega NN ligger under snittlönen och den lokala potten går dit. Punkt.

Kollektivavtal är problematiska, minst sagt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Av samma skäl som IF Metall vill ha KA; ideologi. Musk har varit ganska tydlig med detta.
För Musk handlar det om pengar, tro inget annat… han är part i målet och spelar spelet.
 
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I de fikarum jag befinner mig i har jag inte hört speciellt många som stödjer IF metall i det här, men våra respektive fikaumgängen är ju knappast bevis åt någon riktning.
Gissar att ditt fikaumgänge är/varit hårdare drabbade av studielån? 😂
Nissens Nissens skrev:
För Musk handlar det om pengar, tro inget annat… han är part i målet och spelar spelet.
Är det inte samma med de som jobbar för facket? Så mycket lön som möjligt till så lite arbete som möjligt?

SEKO hade det lite struligt för några år sedan här i regionen 🥸
https://www.ljusnan.se/story/49fd3269-4fa6-46c2-9f92-fa734a060f11

Allt för medlemmarna!?! Eller?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Av samma skäl som IF Metall vill ha KA; ideologi. Musk har varit ganska tydlig med detta.
Tja, nu är väl iofs kollektivavtal något lite mer och större än en ideologi, här i Sverige. Det är ju dessutom den dominerande praktiken.
Jag förstår hur Musk tänker, men det blir lite fel att kalla KA för ideologi, eller att det finns av ideologiska skäl.

Då kan man kanske mena att fri skolgång och offentligfinansierad sjukvård är ideologi.
I grunden finns/fanns det ju förstås ideologi, men idag kan vi knappast säga att vi vill behålla den fria skolgången av ideologiska skäl. Möjligtvis om man vill avskaffa fri skolgång - skulle kunna vara av ideologiska skäl.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
njae ... elektrikerna har traditionellt en ganska stor anslutningsgrad till facket, och är kända för att vara lojala när det gäller konflikter, så "massvis" tror jag du får revidera till några.
Nu är det lite omvänt, på de flesta företag inom el ska du vara ansluten till facket, men om du inte vill vara med, så måste arbetsgivaren dra avgiften från den anställde, oavsett denna vill eller inte, vet inte om det prövats rättsligt, men kan tänka mig att det en form av ( Rätta mig nu om min tanke är fel ) konsfiskering av medel som den anställde har tjänat in och det är från bruttolönen som % räknas och betala i till facket. Så står det, och så är det i KA som elektrikerförbundet har och ska undertecknas av arbetsgivaren. Då kan man fråga sig var valfriheten finns, som är inskriven i lag, om den föreningsrätten i Sverige
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu är det lite omvänt, på de flesta företag inom el ska du vara ansluten till facket, men om du inte vill vara med, så måste arbetsgivaren dra avgiften från den anställde, oavsett denna vill eller inte, vet inte om det prövats rättsligt, men kan tänka mig att det en form av ( Rätta mig nu om min tanke är fel ) konsfiskering av medel som den anställde har tjänat in och det är från bruttolönen som % räknas och betala i till facket. Så står det, och så är det i KA som elektrikerförbundet har och ska undertecknas av arbetsgivaren. Då kan man fråga sig var valfriheten finns, som är inskriven i lag, om den föreningsrätten i Sverige
Har du texten från avtalet?
 
BirgitS
J jonaserik skrev:
Nu är det lite omvänt, på de flesta företag inom el ska du vara ansluten till facket, men om du inte vill vara med, så måste arbetsgivaren dra avgiften från den anställde, oavsett denna vill eller inte, vet inte om det prövats rättsligt, men kan tänka mig att det en form av ( Rätta mig nu om min tanke är fel ) konsfiskering av medel som den anställde har tjänat in och det är från bruttolönen som % räknas och betala i till facket. Så står det, och så är det i KA som elektrikerförbundet har och ska undertecknas av arbetsgivaren. Då kan man fråga sig var valfriheten finns, som är inskriven i lag, om den föreningsrätten i Sverige
Nu verkar elektrikerna ha 8 olika kollektivavtal beroende på arbetsgivare/arbetsgivarförbund. Så i vilket av dem är det så?
https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/
Jag kollade innehållsförteckning i den sista och kan inte se något avsnitt som verkar handla om löneavdrag för fackföreningsavgift. Ordet "avgift" förekommer endast en gång och då i samband med Fora. Ordet "fackförbund" förekommer bara en gång.
 
Elektrikerförbundets medlemmar betalar tydligen en procentuell avgift (1,9%) av sin lön. Är de även med i Installationsavtalet betalar de ytterligare 0,5% i ackordskontrollavgift.

Avgifterna dras av arbetsgivaren direkt på lönen om arbetsgivaren har ett inkasseringsavtal, annars är det tydligen en fast summa som arbetstagaren själv får betala in.

Om avgiften dras på lön även för de som inte är med i facket vet jag emellertid inte, så långt har jag inte googlat.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, nu är väl iofs kollektivavtal något lite mer och större än en ideologi, här i Sverige. Det är ju dessutom den dominerande praktiken.
Jag förstår hur Musk tänker, men det blir lite fel att kalla KA för ideologi, eller att det finns av ideologiska skäl.

Då kan man kanske mena att fri skolgång och offentligfinansierad sjukvård är ideologi.
I grunden finns/fanns det ju förstås ideologi, men idag kan vi knappast säga att vi vill behålla den fria skolgången av ideologiska skäl. Möjligtvis om man vill avskaffa fri skolgång - skulle kunna vara av ideologiska skäl.
Du missförstår. Jag anser nog det ligger mer, eller kanske borde ligga mer, i KA än ideologi. Som mycket annat.

Men i detta fall när IF Metall varken verkar kunna visa några större missförhållanden eller ens få med sig majoriteten av arbetarna så får jag svårt att se att deras strid är något annat än ideologisk.

Samma med Elon. Han verkar bry sig mindre om pengar än sina visioner. Hur vrickade en del än kan tyckas vara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Har du texten från avtalet?
Nej har inga anställda sen 25 år, men det står att avgift ska betalas in för varje anställd som arbetar inom ramen för EL och oavsett om dom är fackanslutna eller ej, Det gäller om företaget har KA. Tro mig jag vet en hel del om elektrikerförbundet och hur dom i olika lägen terrar ett mindre företag. Dom stora ger dom sig inte på, då det kanske finns jurister anställda på företaget. Hur det är i andra fack vet jag inte, då verksamheten inte varit i någon större art för mig och där var det ingen som var med i facket.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
För Musk handlar det om pengar, tro inget annat… han är part i målet och spelar spelet.
Så du tror att personen som bad några av sina största annonsörer på X att”go fuck yourself” för att de hotade att dra in sina annonser när han kläckt ur sig ett par grodor bara bryr sig om pengar?

Citatet ”if someone is trying to blackmail me with money, go f yourself” kanske säger en del.

 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Nej har inga anställda sen 25 år, men det står att avgift ska betalas in för varje anställd som arbetar inom ramen för EL och oavsett om dom är fackanslutna eller ej, Det gäller om företaget har KA. Tro mig jag vet en hel del om elektrikerförbundet och hur dom i olika lägen terrar ett mindre företag. Dom stora ger dom sig inte på, då det kanske finns jurister anställda på företaget. Hur det är i andra fack vet jag inte, då verksamheten inte varit i någon större art för mig och där var det ingen som var med i facket.
KA för vilket arbetsgivarförbund?
Det finns ju många KA för elektrikerna.
 
O
Nissens Nissens skrev:
För Musk handlar det om pengar, tro inget annat… han är part i målet och spelar spelet.
Jag tror att Musk till stor del drivs av ideologi. Se bara när han köpte Twitter, om hans drivkraft vore pengar skulle han låtit företaget jobba på som vanlig. Istället anklagar han Twitter för att woke och går in och gör kaos med företaget. Tex av ren småaktighet sparkar han högsta ledningen med hjälp av någon teknikalitet som gör att de inte kan få sitt avtalade avgångsvederlag.
Han köpte Twitters för ca 40 miljarder dollar och värdet halverades efter hans härjningar (men han stöpte om bolaget efter sin vilja).

Jag tror att det är samma sak med Musks inställning till fackförbund, av rent ideologiska skäl vill inte han ha något med dem att göra. Det är därför de motarbetas så kraftfullt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
KA för vilket arbetsgivarförbund?
Det finns ju många KA för elektrikerna.

Elektrikernas kollektivavtal​

Röd bakgrund med en vit blixtsymbol, grafisk design, enkel, ikonisk, möjligtvis en logotyp.
Svenska Elektrikerförbundet
https://www.sef.se › medlem › kollektivavtal



4 dec. 2023 — Kollektivavtalet för Radio-, TV-, Data- och Elektroniktekniker är ett avtal mellan Svenska Elektrikerförbundet och arbetsgivarorganisationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.