Jag är på jakt efter en ventil som ska skydda en pump mot varmgång. Funktionen ska vara sådan att om vattnet i pumpen blir för varmt ska ventilen släppa ut lite vatten så att nytt vatten kommer in i pumpen och den därmed kyls.

Är det någon som vet vad en sådan ventil kan tänkas kallas, och var jag kan köpa en sådan?

I princip skulle en SYR-ventil göra det jag önskar, men jag önskar öppning någonstans kring 50grader snarare än 100.
Bäst vore det om ventilen monterades direkt i något ledigt hål i pumpen, men det går också bra om den har tre anslutningar så att vattnet normalt går genom ventilen, men dumpas ut genom en anslutning om det blir för varmt. Jag kan i så fall dra en klen ledning från tryck till sugsidan som går genom ventilen.

Nej, detta är inte husrelaterat utan ska sitta på en gammal brandpump som numera lever ett liv som bevattningspump. Och den blir rejält varm vid tillfällen då inget vatten tas ut. Motsvarande termostatfunktion finns på moderna brandpumpar, men jag har inte lyckats hitta något som skvallrar om vad de heter eller vilken firma som gör dom.

Du kan ta en vanlig radiatortermostatventil med extern bulb och omvänd funktion, tex någon från Danfoss, MMA edyl. De finns för de temperaturer du behöver och är betydligt billigare än sina kusiner typ termiska ventiler som också är avsedda för detta.

Jo, jag har funderat på det också, men en radiatorventil stänger ju när det blir varmt... Liksom allsköns blandningsventiler od.

Det finns med omvänd funktion för kylfall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.