Jag skissar på ett golvvärmesystem där en 3kw (3x 1kW) elpatron med termostatstyrning fungerar som elpanna.
Jag försöker förstå hur termostatstyrningen, Backer K15, fungerar rent elektriskt: https://www.backergroup.com/download/18.3b9185f9167a90cbf23e9a/1547192277568/Terminal box K15.pdf

Elpatronen är y-kopplad och matas med 3-fas 400V och det är alltså en tvåpolig termostat som enligt manualen kan reglera effekten 1/1, 1/2 och 0. Hur funkar en sådan koppling i praktiken, hur kan en tvåpolig termostat reglera så att effekten på denna elpatron alternerar mellan 3, 1.5 och 0 kW?
 

Bästa svaret

Bryter man en fas i ett Y-kopplat element som inte har neutralledare ansluten i mitten så halveras effekten ungefär.
Bryts två faser så kopplas allt bort.
//Edit Kanske mer rätt att kalla en sådan termostat för tvåstegs
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tack för svar,
Då förstår jag hur det funkar rent elektriskt.

Jag antar att termostaten i det här fallet funkar så att det ena kontaktblecket bryts först (en fas) och då halveras alltså effekten, fortsätter ändå tempen att stiga så bryter termostaten även det andra kontaktblecket och då upphör all effekt. Återanslutning sker då i omvänd ordning, vid sjunkande temp så kopplas fört patronen in på halv effekt.

Detta upplägg borde ju bidra till en jämnare tempreglering och mindre svängningar i framledningstemp ut från elpannan.

Anledningen till att jag skrev tvåpolig är att Backer själva benämner termostaten så.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Japp du har uppfattat det helt rätt (y) Och det är en ganska vanlig koppling på elpatroner.
Man kan nog ha D-koppling också även om jag pratade om Y-koppling (med flytande mittpunkt) i förra inlägget.
Det beror på vilken elementspänning som är aktuell.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.