1 932 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Termostatfråga
Hej!
Jag har en Focus-TMV Vedex 2000 panna och till den är det kopplat tankar med totalt 2000 liter vatten. Från början eldades det med ved men nu kör jag med flis. Nu känns det lite meningslöst att fliseldningen försöker hålla en jämn temperatur på drygt 60 grader som jag ställer på pannan.
Det jag skulle vilja göra är att få termostaten att slå till vid 60 grader och slå ifrån vid 75-80 grader så jag får nytta av tankarna och samtidigt slipper fliseldningen gå hela tiden. Frågan är hur jag får till detta? En ny termostat borde väl räcka, men vem kan ha en sådan? Vet någon vem som köpt upp Focus-TMV? Tacksam för tips!
//Mattias
Jag har en Focus-TMV Vedex 2000 panna och till den är det kopplat tankar med totalt 2000 liter vatten. Från början eldades det med ved men nu kör jag med flis. Nu känns det lite meningslöst att fliseldningen försöker hålla en jämn temperatur på drygt 60 grader som jag ställer på pannan.
Det jag skulle vilja göra är att få termostaten att slå till vid 60 grader och slå ifrån vid 75-80 grader så jag får nytta av tankarna och samtidigt slipper fliseldningen gå hela tiden. Frågan är hur jag får till detta? En ny termostat borde väl räcka, men vem kan ha en sådan? Vet någon vem som köpt upp Focus-TMV? Tacksam för tips!
//Mattias
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Om styrningen på ditt flisaggregat tillåter så kan du ju flytta termostatpunkten från pannan till ackumulatortanken. Den lösning som jag har till min pelletslösning (som jag använder som komplement till vedeldning) bygger på att jag endast har en mätpunkt ungefär mitt på tanken (eller rättare sagt en av tankarna) och sedan så kan jag ställa vid vilken temperatur jag vill att den skall slå av respektive på, t.ex. på vid 45 grader och av vid 85 grader. Det funkar alldeles förträffligt för mitt ändamål. Med den styrningen som jag länkade till så får du förstås mycket bättre kontroll över till- och frånslag och säkerställer att du får ett minimalt antal upp- och nereldningscykler per säsong.
De som köpt dåliga pelletsbrännare som inte har inbyggd termostat brukar få samma problem.
Kanske det här vore något.
http://www.ekontroll.com/
Termostater med både en och två tempgivare finns.
Focus produkter tillverkas i Finland och tidigare fanns också namnet Jäämä med i bilden. Focus köptes upp av danska Metrotherm som för övrigt också köpt upp svenska Naturenegi med Iwabo brännarna.
Över allt detta härskar Nibe som redan 2003 köpte upp Metrotherm.
Kanske det här vore något.
http://www.ekontroll.com/
Termostater med både en och två tempgivare finns.
Focus produkter tillverkas i Finland och tidigare fanns också namnet Jäämä med i bilden. Focus köptes upp av danska Metrotherm som för övrigt också köpt upp svenska Naturenegi med Iwabo brännarna.
Över allt detta härskar Nibe som redan 2003 köpte upp Metrotherm.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 460 inlägg
Tackar för tipsen. Nu har jag beställt en TK1B från eKontroll AB.
Visste att Nibe var stora, och nu har jag lärt mig att de köpt upp företagen som gjort både pannan och fliseldningen som jag har, vilken härlig röra det skapar. =)
Kanske återkommer när jag fått hem prylarna och lyckats koppla in det.
//Mattias
Visste att Nibe var stora, och nu har jag lärt mig att de köpt upp företagen som gjort både pannan och fliseldningen som jag har, vilken härlig röra det skapar. =)
Kanske återkommer när jag fått hem prylarna och lyckats koppla in det.
//Mattias