Finns det några moderna elektroniska termostater som kan användas i ESWA takvärme system från tidigt 60-tal?
T.ex funkar en tvåpolig elektronisk termostat och hur ska den kopplas i så fall.
Elektroniska termostater brukar vilja ha separat matningspänning för att fungera vilket inte den gamla mekaniska termostaten har.
Mitt system är kopplat så att det kommer en 230 volts fas in till den mekaniska väggtermostaten (T i bilden). Termostaten bryter bara denna inkommande fas.
Därefter går fasen vidare via en "tänd/mellantråd" till en separat brytare placerad på annat håll i huset där jag kan välja mellan o-1-2-3, dvs avstängt och 3 olika effektlägen på takvärme. Principskissen för systemet kan ses i bilden.
Är det helt enkelt så att jag bara kan använda en enpolig bimetall termostat i detta system?
Har bytt till Schneider exxact serien på alla uttag och knappar under min renovering så det skulle vara trevligt att byta ut nuvarande termostater till en ny från denna serie. Exxact serien har dock bara elektroniska rumstermostater och de är tvåpoliga.
/Johan
.
T.ex funkar en tvåpolig elektronisk termostat och hur ska den kopplas i så fall.
Elektroniska termostater brukar vilja ha separat matningspänning för att fungera vilket inte den gamla mekaniska termostaten har.
Mitt system är kopplat så att det kommer en 230 volts fas in till den mekaniska väggtermostaten (T i bilden). Termostaten bryter bara denna inkommande fas.
Därefter går fasen vidare via en "tänd/mellantråd" till en separat brytare placerad på annat håll i huset där jag kan välja mellan o-1-2-3, dvs avstängt och 3 olika effektlägen på takvärme. Principskissen för systemet kan ses i bilden.
Är det helt enkelt så att jag bara kan använda en enpolig bimetall termostat i detta system?
Har bytt till Schneider exxact serien på alla uttag och knappar under min renovering så det skulle vara trevligt att byta ut nuvarande termostater till en ny från denna serie. Exxact serien har dock bara elektroniska rumstermostater och de är tvåpoliga.
/Johan
.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Jag ser inga elektriska hinder för att använda en tvåpolig elektronisk termostat för detta. Båda polerna i denna termostat behöver dessutom inte användas. Termostaten ska kunna kopplas in var som helst på matningen, med förbehållet för vad den rektangulära "motståndet" på skissen är för något - säkring?
Jag vet inte vad "motståndet" är för något, skulle kunna vara säkringen men jag vet inte säkert.
Skissen kommer från husets elritning.Jag har hittills inte stöt på något motstånd eller annat som skulle kunna motsvara rektangeln.
Men hur skulle jag koppla in mina två kablar, fas & "mellantråd" på en elektroniskt tvåpolstemostat som den i bilden nedan?
.
Skissen kommer från husets elritning.Jag har hittills inte stöt på något motstånd eller annat som skulle kunna motsvara rektangeln.
Men hur skulle jag koppla in mina två kablar, fas & "mellantråd" på en elektroniskt tvåpolstemostat som den i bilden nedan?
.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Alt 1 - tvåpoligt:
Gruppledning ---> L↓ + N↓ ---> termostat ---> L↑ + N↑ ---> takvärme.
Termostaten blir här inkopplad före den där okända rektangulära mojen, vilket troligen inte är något problem.
Alt 2 - enpoligt:
Gruppledning L ---> takvärmemojen ---> L↓ ---> termostat ---> L↑ ---> takvärme.
Gruppledning N ---> takvärme
Gruppledning N ---> termostat (N↓
Gruppledning ---> L↓ + N↓ ---> termostat ---> L↑ + N↑ ---> takvärme.
Termostaten blir här inkopplad före den där okända rektangulära mojen, vilket troligen inte är något problem.
Alt 2 - enpoligt:
Gruppledning L ---> takvärmemojen ---> L↓ ---> termostat ---> L↑ ---> takvärme.
Gruppledning N ---> takvärme
Gruppledning N ---> termostat (N↓
Få se om jag förstår dig rätt:
Alt 1:
Gruppledning L (i mitt fall en vit fk-kabel) kopplas in på både L↓ och N↓ på lämpligt sätt.
"Mellan/Tändtråden" (i mitt fall en brun fk-kabel) som går till takvärmen via strömställaren, med 0-1-2-3, kopplas in på termostatens L↑och N↑ plintar.
Alt 2. kan jag inte få till. Det går som sagt ingen nolla i vp rören till termostaterna som jag kan använda mig av.
Alt 1:
Gruppledning L (i mitt fall en vit fk-kabel) kopplas in på både L↓ och N↓ på lämpligt sätt.
"Mellan/Tändtråden" (i mitt fall en brun fk-kabel) som går till takvärmen via strömställaren, med 0-1-2-3, kopplas in på termostatens L↑och N↑ plintar.
Alt 2. kan jag inte få till. Det går som sagt ingen nolla i vp rören till termostaterna som jag kan använda mig av.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Det var det jag befarade när jag tittade på schneiders kopplingsschema.
Men jag hoppades att det skulle finnas nåt annat sätt som jag inte tänkt på.
Alternativet blir att leta reda på någon ny enpolig bimetall termostat.
Men jag hoppades att det skulle finnas nåt annat sätt som jag inte tänkt på.
Alternativet blir att leta reda på någon ny enpolig bimetall termostat.
Den "mystiska" rektangeln är gruppsäkringen som sitter i centralen. Troligtvis är det en mycket enkel operation att dra i en nolla till termostaten och att nollan skulle behöva gå igenom termostaten är högst osannolikt.
Tyvärr är det svårt att få in en till kabel i vp röret. det ligger redan. 5 st kablar i den. Den vita och bruna som går till nuvarande termostat samt tre andra som går ut till takvärmefolien i rummen.
Har försökt trycka in min fjäder och jag kommer inte ens halvvägs för rummet som ligger längst ifrån takvärmecentralen. Kan kanske dra in två nya kablar genom att dra ut den vita eller bruna.
Men jag tror att jag har en lösning ändå, och det är att jag väljer att alltid köra takvärmen på full effekt viket medför att jag ta bort den serie parallella strömställarna i min takvärme central.
När takvärmen körs på full effekt så är gul kabel fasledaren ut till takvärmefolien och grön och blå kabel är nollan från takvärmefolierna. (I de andra lägena är det andra kombinationer som gäller)
Detta borde medföra att grön och blå kabel som går från denna central och ut till takvärmefolien förbi termostaten i vp rören kan tas bort ut till termostaten.
Därefter kopplas återstoden av de blå, gröna, gula kablarna som går ut till folien samt den bruna och vita kabeln (som fortfarande går in till centralen) in på den nya tvåpoliga elektroniska termostaten enl följande.
vit: L↓
brun: N↓
gul: L↑
blå & grön: N↑
I centralen får sedan brun kabel kopplas ihop med svart N-ledare.
(Övriga kablar har tagits bort ink strömställaren)
Vad kan förlusten av att ta bort effekt vals möjligheten vara?
Just nu ser jag ingen...
För övrigt tänker jag inte utföra jobbet själv men jag vill ha koll på att detta funkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har försökt trycka in min fjäder och jag kommer inte ens halvvägs för rummet som ligger längst ifrån takvärmecentralen. Kan kanske dra in två nya kablar genom att dra ut den vita eller bruna.
Men jag tror att jag har en lösning ändå, och det är att jag väljer att alltid köra takvärmen på full effekt viket medför att jag ta bort den serie parallella strömställarna i min takvärme central.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När takvärmen körs på full effekt så är gul kabel fasledaren ut till takvärmefolien och grön och blå kabel är nollan från takvärmefolierna. (I de andra lägena är det andra kombinationer som gäller)
Detta borde medföra att grön och blå kabel som går från denna central och ut till takvärmefolien förbi termostaten i vp rören kan tas bort ut till termostaten.
Därefter kopplas återstoden av de blå, gröna, gula kablarna som går ut till folien samt den bruna och vita kabeln (som fortfarande går in till centralen) in på den nya tvåpoliga elektroniska termostaten enl följande.
vit: L↓
brun: N↓
gul: L↑
blå & grön: N↑
I centralen får sedan brun kabel kopplas ihop med svart N-ledare.
(Övriga kablar har tagits bort ink strömställaren)
Vad kan förlusten av att ta bort effekt vals möjligheten vara?
Just nu ser jag ingen...
För övrigt tänker jag inte utföra jobbet själv men jag vill ha koll på att detta funkar.
Knyt i fjädern i en befintlig tråd och dra ur alla, knyt sedan på alla plus den som fattas. Går det tungt spruta en tiondels sekund med silikonspray i röret. MEN eftersom du har tre trådar till takelementet och det är för 220 V så har du redan en nolla i dosan. Som jag kan läsa "skissen har du två "element" som du kopplar om för olika effekt. TYP ett element effekt ett, det andra elementet effekt två och bägge samtidigt elementen effekt tre. för den kopplingen behöver du två "tändtrådar" och nolla vilket jag tror att du har i dosan.
Vi får se vad elektrikern bestämmer sig för att göra. Dra nytt eller utnyttja befintligt.
De olika lägena är på följande sätt:
1: (1/4 Effekt) Element 1 och 2 kopplade i serie, ström in vid 2 i skissen via punkt B och ut vid 1 och sen till nolla. Ingen ström i mitt tråden L
2: (1/2 Effekt) Endast element 1 inkopplat. Ström in via 2 ut vid L och sen till nolla
3: (full effekt) Båda elementen inkopplade parallellt. Ström in vid 1&2 och ut vid L och vidare till nolla.
Detta medför ju att det är olika kabel som är nolla och fas ledare i de olika lägena. Men bestämmer jag mig för att köra max så vet jag vilken som är vilken.
Byter man plats på fas och nolla i strömställaren får man att strömmen går in i de punkter där den gick ut i ovan beskrivna fall. I så fall får man i fall 3 en ledare och två nollor.
Det var kopplat på detta sätt i den jag tittade på här hemma, kanske en felkoppling. Därav mitt antagande att jag hade en tändtråd och två nollor.
Hur som helst så är det viktiga för mig att jag kan använda de nya tvåelektroniska termostaterna från exxact serien i takvärmesystemet.
Ser trevligare ut när allt är lika
De olika lägena är på följande sätt:
1: (1/4 Effekt) Element 1 och 2 kopplade i serie, ström in vid 2 i skissen via punkt B och ut vid 1 och sen till nolla. Ingen ström i mitt tråden L
2: (1/2 Effekt) Endast element 1 inkopplat. Ström in via 2 ut vid L och sen till nolla
3: (full effekt) Båda elementen inkopplade parallellt. Ström in vid 1&2 och ut vid L och vidare till nolla.
Detta medför ju att det är olika kabel som är nolla och fas ledare i de olika lägena. Men bestämmer jag mig för att köra max så vet jag vilken som är vilken.
Byter man plats på fas och nolla i strömställaren får man att strömmen går in i de punkter där den gick ut i ovan beskrivna fall. I så fall får man i fall 3 en ledare och två nollor.
Det var kopplat på detta sätt i den jag tittade på här hemma, kanske en felkoppling. Därav mitt antagande att jag hade en tändtråd och två nollor.
Hur som helst så är det viktiga för mig att jag kan använda de nya tvåelektroniska termostaterna från exxact serien i takvärmesystemet.
Ser trevligare ut när allt är lika
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hjälp med termostater till element.
Värme allmänt -
Någon som har installerat trådlösa termostater till (vattenburet )golvvärme,som har nått bra tips tillnågot system eller köpt själva ?
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Danfoss Rumstermostater till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Digitala termostater till vattenradiatorer
Värme allmänt -
Problem med ett antal termostater till element.
Värme allmänt