Har ett begränsat utrymme där en vattenburen handukstork skall placeras.
Det är lite plats på ömse sidor om torken. Termostaten bygger ytterliggare i bredd om vredet placeras enligt bilden. Min fundering är om det går att montera termostaten så att vredet kommer framåt istället?

• handukstork50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att fästena till torken bygger så mycket att du får plats med kopplingen bakåt (vredet framåt), men gör det det så ser jag inga problem med att montera det så. Har själv monterat en sådan och kan inte se något som skulle vara känsligt för hur den monteras.

Det lär inte ha någon betydelse för funktionen. Men det kanske finns risk att man går på den. Den går nog inte sönder så att vatten sprutar men det känns nog.

Vrida termostathuset 180 grader?

Kan kanske vara knepigt att vrida den. Du måste följa med med tillopp och returröret också, för du vrider ju hela ventilen.
Tänk också på att stigarröret som går in i handdukstorken också måste vridas så att det hamnar rätt i förhållande till ventilen.

Aha, läste nu att den inte ännu är monterad, då blir det ju kanske lite lättare

Rätt tänkt att fästena kanske inte medger tillräcklig distans. Har endast handukstorken i min ägo men ännu ingen termostat som jag kan mäta på. Några måttuppgifter på termostaten har jag inte hittat. Kanske någon har mått på en termostat? Ett alternativ kanske kan vara att förändra torkens fästen.

Fjelie 17 skrev:
Det lär inte ha någon betydelse för funktionen. Men det kanske finns risk att man går på den. Den går nog inte sönder så att vatten sprutar men det känns nog.
Glömde skriva att handukstorken kommer sitta nära rummets hörn så termostaten hamnar vid hörnet. Då utgör utsticket inget hider. Rören kommer också komma från den andra väggen, alltså inte från den vägg som handukstorken sitter på.

Då är det nog bara mekaniken det hänger på:).

Sputnic skrev:
Rätt tänkt att fästena kanske inte medger tillräcklig distans. Har endast handukstorken i min ägo men ännu ingen termostat som jag kan mäta på. Några måttuppgifter på termostaten har jag inte hittat. Kanske någon har mått på en termostat? Ett alternativ kanske kan vara att förändra torkens fästen.
Jag har exakt samma radiatorkoppel/ventilhus eller vad man kallar det till handukstorken, kan mäta ikväll

Tack! det skulle hjälpa mig att få några måttuppgifter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.