Hej!
Vi har en ingjuten golvvärme (VÄRMEKABEL 20W-115M-2300W TERM R-BL-C-115M/SENZ enligt fakturan) och en tillkopplad termostat (se bifogad bild). Termostaten som följde med paketet var trasig, så elektrikern installerade en annan.
Den senaste veckan har vi märkt att golvvärmen går igång på max i rummet, trots att vi alltid har vredet i mitten och lampan inte lyser rött. På bilden har jag vridit upp den till max för att se om lampan skulle lysa. Jag måste stänga av termostaten helt via knappen och vänta tills värmen gått ner innan jag kan starta den igen. Efter några dagar händer samma sak igen, och jag måste göra om proceduren. När golvet har börjat kallna och jag höjer vredet tills lampan lyser och sedan sänker det igen, förblir golvvärmen igång (det ser jag på min realtidsmätare för elen) tills jag gör omstarten igen.
Vad kan ha hänt? Vi hade ett litet elavbrott förra veckan innan detta började, kan det ha påverkat något? Kan man återställa termostaten på något sätt?
Om det är termostaten som är ur funktion, vad ska man tänka på vid köp av en ny? Kan jag till exempel köpa och byta ut den här:
https://www.amazon.se/dp/B0B7WZ5V4R...=home&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
Vi har en ingjuten golvvärme (VÄRMEKABEL 20W-115M-2300W TERM R-BL-C-115M/SENZ enligt fakturan) och en tillkopplad termostat (se bifogad bild). Termostaten som följde med paketet var trasig, så elektrikern installerade en annan.
![Bild av en vit väggmonterad termostat från Schneider Electric med ett vred och en på-/av-knapp, skyddad av ett genomskinligt lock.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/848/848866-a85487d7260561f888f0dd0db3de28ab.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den senaste veckan har vi märkt att golvvärmen går igång på max i rummet, trots att vi alltid har vredet i mitten och lampan inte lyser rött. På bilden har jag vridit upp den till max för att se om lampan skulle lysa. Jag måste stänga av termostaten helt via knappen och vänta tills värmen gått ner innan jag kan starta den igen. Efter några dagar händer samma sak igen, och jag måste göra om proceduren. När golvet har börjat kallna och jag höjer vredet tills lampan lyser och sedan sänker det igen, förblir golvvärmen igång (det ser jag på min realtidsmätare för elen) tills jag gör omstarten igen.
Vad kan ha hänt? Vi hade ett litet elavbrott förra veckan innan detta började, kan det ha påverkat något? Kan man återställa termostaten på något sätt?
Om det är termostaten som är ur funktion, vad ska man tänka på vid köp av en ny? Kan jag till exempel köpa och byta ut den här:
https://www.amazon.se/dp/B0B7WZ5V4R...=home&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw&th=1
Kan du höra att något relä i termostaten klickar till när du vrider ner termostatreglaget mellan de två ändlägena? Ändra lysdioden färg eller slocknar när du gör detta?
Inte ovanligt att dessa termostater ger upp efter x antal års drift, dock är 2,5 års drifttid kort livslängd.
Inte ovanligt att dessa termostater ger upp efter x antal års drift, dock är 2,5 års drifttid kort livslängd.
Mycket troligt att termostaten har lämnat in. Kolla vilken golvgivare den har och skaffa en som ska ha samma värde, för det funkar inte med vilken som helst.
Ohm mät golvgivaren och mät temperaturen på golvet så får du en fingervisning.
Ohm mät golvgivaren och mät temperaturen på golvet så får du en fingervisning.
Det är inget problem.A AngelFB skrev:
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
Tack för svar! Lampan släcks och jag hör ett ljud. Har funkat i ett par dagar nu, så får se hur det går.E etompau skrev:
Tack för svar! Så det är inte "bara" till att byta ut den...jag tänkte att man kunde få fram den infon via specifikationen på värmekabeln som installerades, utan att man ska behöva mäta något. Vet du det?E elmont skrev:
Det är inte värmekabeln som du måste ha koll på utan på termostaten, fabrikat och modell.A AngelFB skrev:
Det kan gå att byta givaren i golvet MEN det är inte ovanligt att det inte går.c
Förlåt för okunnigheten, menar själva paketet som köptes in (VÄRMEKABEL 20W-115M-2300W TERM R-BL-C-115M/SENZ). Termostaten som följde med paketet var trasig, så elektrikern installerade en annan. Alternativt specen för termostaten som nu sitter på?H hempularen skrev:
Ingen som vet hur man kan veta vilken golvgivare det är utan att ha en ohmmeter/multimeter?A AngelFB skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/multimeterdig1_180x.jpg?v=1657800522)
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
OM du kan få fram specifikationen för den termostat som sitter monterad, så går det ofta (inte alltid) att utläsa vad det är för sensor som hör till den.
Annars är det relativt lätt att mäta, och en multimeter som duger för mätningen kostar typ 100 - 200 kr.
Ohm mätning av givarn skall göras när givaren är bortkopplad från termostaten (annars är det risk att man får med inre resistans i termostaten i mätningen). Så det är en helt ofarlig mätning, förutsatt att man kan stänga av strömmen till termostaten/slingan (hitta rätt säkring i elcentralen och bryta).
Sedan har jag personligen inte mätt upp en sådan här givare. Men jag gissar att man bör mäta den vid rumstemperatur, så golvet bör nog vara avstängt i minst ett dygn innan man mäter.
Hela finessen med en temp givare är att den ändrar resistans när temperaturen ökar, termostaten mäter det och reglerar värmen baserat på uppmätt värde. Så om golvet då är varmt kan man få ett värde som inte passar med angivet nominellt värde fär en viss givare. De brukar anges att de har en resistans på ex. 4,7 kOhm vid +20 grader. Mäter man då när golvet kanske är 30 grader får man ev. ett värde på 6 kOhm (exempel).
Annars är det relativt lätt att mäta, och en multimeter som duger för mätningen kostar typ 100 - 200 kr.
Ohm mätning av givarn skall göras när givaren är bortkopplad från termostaten (annars är det risk att man får med inre resistans i termostaten i mätningen). Så det är en helt ofarlig mätning, förutsatt att man kan stänga av strömmen till termostaten/slingan (hitta rätt säkring i elcentralen och bryta).
Sedan har jag personligen inte mätt upp en sådan här givare. Men jag gissar att man bör mäta den vid rumstemperatur, så golvet bör nog vara avstängt i minst ett dygn innan man mäter.
Hela finessen med en temp givare är att den ändrar resistans när temperaturen ökar, termostaten mäter det och reglerar värmen baserat på uppmätt värde. Så om golvet då är varmt kan man få ett värde som inte passar med angivet nominellt värde fär en viss givare. De brukar anges att de har en resistans på ex. 4,7 kOhm vid +20 grader. Mäter man då när golvet kanske är 30 grader får man ev. ett värde på 6 kOhm (exempel).
Tack snälla för utförligt svar!H hempularen skrev:OM du kan få fram specifikationen för den termostat som sitter monterad, så går det ofta (inte alltid) att utläsa vad det är för sensor som hör till den.
Jag är ganska säker på att det är denna vi har: https://www.ahlsell.se/products/el/...9-varmekabel-och-styrning/termostater/8580390
Vilka parametrar är det jag måste tänka på när jag köper en ny/annan modell?