Hej! Min beredare Parca Safir gick sönder nu på Julafton. Surt. Det är termostaten som gått sönder. 4-polig. För +10år sen så köpte jag en från en elda butik om jag minns rätt. Är det någon som har koll på var man köper dem idag? (Finns en tråd på forumet men fann inget svar i den.)

Mvh Thomas

• Närbild av en trasig 4-polig termostat från en värmeberedare, märkt med ELTH 263B K-11.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en termostat i en värmepanna, märkt med "ELTH 263B". Termostaten är 4-polig och ansluten till flera kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte en termostat, det är ett överhettningskydd, som inte går att återställa, engångsbruk, något har gjort att den löst ut. för varmt. Fungerar termostaten som den ska, klickar det när du vrider från min till max. Vet du om det sitter en kontaktor i VVB, det ÖHS är nog kopplat så den byter bort all el.

Edit är det här manualen för den du har https://cdn.jseducation.se/files/pages/400.pdf

Hej! Termostat var nog fel benämning. Värme-relä kanske är en bättre definition. Detta skall slå till/från hela tiden som jag tolkar det. Dvs beredaren ligger hela tiden på 72C... Det finns ingen vridtermostat annat än en mekanisk som sitter på utgående vatten. Mvh

Det finns ÖHS som ser lika ut . om deb är en termostat, så är den av bimetallsort, då finns det säker en kontaktor i VVB med dom styrs av den, har du möjlighet att ta någta foton på eldelarna. Den länk du fick stämmer då inte med din VVB.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.