Jag vet inte om man ska se en termos som ett verktyg.
Men hur ska man annars få sig en kaffeslurk som avbrott i byggandet.
I vilket fall ville jag delge att jag nu har investerat i en Stabilotherm, och låtit ersätta några junkiga billiga från typ Jula, CO eller likn.
Stabilotherm fick bra betyg i några tester.
Och vilken skillnad, förut var kaffet bara lite drygt fickljummet efter lunchen, nu ryker det t.o.m fortfarande lite. Och skvätten som är kvar vid dagens slut är fickljummen, inte kall.
Vad har ni för erfarenheter och tips vad gäller termosar?
Men hur ska man annars få sig en kaffeslurk som avbrott i byggandet.
I vilket fall ville jag delge att jag nu har investerat i en Stabilotherm, och låtit ersätta några junkiga billiga från typ Jula, CO eller likn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stabilotherm fick bra betyg i några tester.
Och vilken skillnad, förut var kaffet bara lite drygt fickljummet efter lunchen, nu ryker det t.o.m fortfarande lite. Och skvätten som är kvar vid dagens slut är fickljummen, inte kall.
Vad har ni för erfarenheter och tips vad gäller termosar?
En sak som jag tycker är viktig när det gäller termosar är att de går att diska ordentligt om man t.ex. har varm choklad i dem. Automatkorken är bra och lätt att hantera, framför allt för mindre barn men helt hopplös att diska efteråt. Kör man varmt vatten eller kaffe så fungerar det väl OK med automatkork men inte annars. Efter att ha provat några modeller med automatkork till barnen och svurit varje gång de ska diskas så landade jag tillslut på en modell från Biltema med klassisk skruvkork som vi har kör på ett tag nu. Tyvärr så är väl förmågan att hålla värmen sådär och nu har korken på den ena börjat gänga ur så det är dags att leta upp något nytt.
Stabilotherm termosen verkar mycket intressant med tanke på att den verkar ha en gammeldags skruvkork. Håller den dessutom bra kvalitet så skulle den kunna vara ett givet köp. Jag har tittat på termosar från Thermos men alla verkar ha automatkork. Någon som vet i vilken butik man hittar Stabiloterm?
Stabilotherm termosen verkar mycket intressant med tanke på att den verkar ha en gammeldags skruvkork. Håller den dessutom bra kvalitet så skulle den kunna vara ett givet köp. Jag har tittat på termosar från Thermos men alla verkar ha automatkork. Någon som vet i vilken butik man hittar Stabiloterm?
Thermos Work Series har jag haft drygt 10 år. Otroligt bra är den, bästa termos jag någonsin använt. Håller värmen otroligt länge.
Köpte min när jag bodde i USA och den verkar inte se exakt likadan ut längre men är förhoppningsvis fortfarande lika bra!
http://www.rigtigkaffe.se/sv/termos...1yFpg2EY-drtorcJ9GInCoxUzLRoUn37ocaAi5T8P8HAQ
Köpte min när jag bodde i USA och den verkar inte se exakt likadan ut längre men är förhoppningsvis fortfarande lika bra!
http://www.rigtigkaffe.se/sv/termos...1yFpg2EY-drtorcJ9GInCoxUzLRoUn37ocaAi5T8P8HAQ
Har kört med Sarek från Hammarplast ett antal år, är dock ingen storkonsument av termos. Kanske använder en gång per månad. Men när vi körde med mjölkersättning och välling för ett par år sedan så användes de dagligen. Och har alltid hållt värmen tillräckligt bra.
Automatkork är sannerligen djävulens påfund, tyvärr svårt att hitta riktiga termosar utan.
Mina favoriter är stanley, mycket pga den läckra gröna färgen. Primus mattermos med stort skruvkork är också mycket bra.
Mina favoriter är stanley, mycket pga den läckra gröna färgen. Primus mattermos med stort skruvkork är också mycket bra.
Medlem
· stockholms län
· 263 inlägg
Vet tyvärr inte vad det är för märke på min ståltermos, men den har iallafall inte det där pissdåliga locket som TS har på den till vänster på bilden, utan ett rejält skruvlock, och efter 24 timmar är vattnet fortfarande så varmt att det måste svalna innan man kan dricka det. Har alltså haft med fikakorg när vi åker till Tyskland flera gånger, startar då från Värmland vid lunchtid, växlar pengar och tar det lite lugnt i Göteborg innan vi åker på båten, äter gott och sover en natt, och kör ut på A7:an. Fikar sedan vid 11-tiden på förmiddagen med rykande hett kaffe/te, ganska exakt 24 timmar efter att vattnet är kokt. Den är köpt i Järnaffären i Hagfors tidigt 90-tal.
Värt att notera är att en stor termos oftast håller värmen längre än en liten (givet att de båda är fyllda). Detta på grund av att majoriteten av värmeförlusten sker genom locket. Locket är generellt inte mindre för att termosen är mindre.
jac skrev:En sak som jag tycker är viktig när det gäller termosar är att de går att diska ordentligt om man t.ex. har varm choklad i dem. Automatkorken är bra och lätt att hantera, framför allt för mindre barn men helt hopplös att diska efteråt. Kör man varmt vatten eller kaffe så fungerar det väl OK med automatkork men inte annars.
Jag har tittat på termosar från Thermos men alla verkar ha automatkork. Någon som vet i vilken butik man hittar Stabiloterm?
Jag har den här (http://www.naturkompaniet.se/thermos-staltermos-0-75-l) med sån här (http://www.naturkompaniet.se/thermos-autokork-termos) automatkork. Korken går att dela och slänga in i diskmaskinen, inga problem att få den ren. Thermosen håller värmen väldigt bra.
Jag gillar den gröna snickerimaskinsfärgen på stanleyn. Såg faktiskt något billighetsvariation av den för 100kr i en andrahandsaffär (som även säljer nya saker, typ partiöverskott och annat som dom får tag på). Håller med om skruvkork.