Hej,
Hjälper en vän med nyköpt hus med sin värmeinstallation där Ackumulatorn inte kommer upp i värme.

Janfire BA Pelletspannna
Janfire NH Pelletsbrännare
Bosö Tiv 500 Ackumulatortank
Termomat 3 Laddningsautomatik
Laddomat 21 Regulator returtemperatur panna Patron 63C

Det verkar som om Termomat 3 inställning förs över till Pannans temperatur inställning vilket gör att cirk pumpen på Laddomat 21 aldrig startar.

Alla delar fungerar separat och ihopkopplade men signalen till Laddomat 21 cirkulations punkt triggas aldrig (någon enstaka gång en kort tid) då Termomat3 inställning P1(T1) på något sätt förs över till Janfire BA pannans Drifttemperaturs värde. Jag förstår inte hur detta värde förs över ?

Enligt manualer skall inte kunna ske?

Inställningar
Termomat3 P1= 75C, P2=60C, P3=70C
Janfire BA Drifttemperatur satt till 83C

JanfireBA visar Pannans temperatur 75C

(P1 är potentiometer på Termomat 3, T1 är tempgivaren som P1 reagerar mot,
samma på P2/T2 och P3/T3)

Sänker jag Termomat P1från ex 75C => 65C startar cirkpumpen tills T1 är mindre än P1 och stoppar den.

Sedan kommer T1 krypa upp till 65C = P1 och sedan kommer JanfireBA Pannan visa pannans temperatur 65C och Laddomat21 cirkpump startar inte, om jag inte gör en manuell ändring nedåt på P1.

Ändrar jag Termomat 3 P1 = 80C, kommer pannan efter en tid visa pannans temperatur 80C, dvs följer Termomat3 P1 värde.

Typsika temperaturer som visas
Termomat3 P1= 75C, P2=32C, P3=30C
Janfire BA Pannvärme = 75C=P1 (cirkpump startar aldrig då ingen diff uppstår)

Trodde att någon uippfinningsrik person hade kopplat ihop Termomat3 med Pannans Driftvärde, men kan bara se relä kabel, och testar jag funktionen genom att blåsa med värmepistol på T3 så stänger brännaren av sig när temperaturen överstiger P3, vilket är normalt.

Så min fråga varför och hur är Termomat3 och Pannans driftvärde synkade och hur gör jag för att de inte skall vara det?

PS på bilderna visar Termomat3 72C och pannan 73C, man kan även se att det bara går en reläkabel till pannan från Termomaten DS

• Janfire pelletspanna med digital display som visar temperaturen till 73 grader Celsius, knappar för styrning och märket "Integral".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termomat 3 temperaturkontrollpanel med visning av 72°C, inställningsratt för temperatur och anslutna kablar.
    Skapa konto
  • Termomat 3 enhet med display som visar "72". Apparaten har olika kablar anslutna och potentiometrar synliga inuti höljet.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.