Ska slipa av färgsläpp i ett rum i källaren och sedan måla väggarna.
För att göra det väldigt lätt för mig tänker jag ta bort element och rör temporärt för det var väldigt omständligt att måla runt och bakom rören i det tidigare rummet. Rören sitter ca 2cm från väggen och jag antar att rörmokaren använder pressverktyg istället för att löda. Skulle man lött antar jag att detta inte hade varit ett problem över huvud taget.
Kan jag kapa rören i linje/helt parallellt med varandra eller bör snittet förskjutas några centimeter/en decimeter för att det inte ska bli för trångt för pressverktyget när man gör andra pressningen.
I hörnet till vänster går rören bara igenom väggen och sedan ut 15cm in i nästa rum till ett par ballofixer till ett redan temporärt borttaget element. Här är tanken att kapa någon stans där det är lämpligt och sedan dra ut den kapade biten in i nästa rum. Har möjlighet att dra igenom nästan två meter.
Ska jag göra det avkapade röret så långt som möjligt så att man kan böja ut det in i rummet så man får plats med pressverktyget eller räcker det bara med någon decimeter för att få plats med verktyget?
Går det att få pressningen bara 30-40cm från väggen så skulle den inte synas över huvud taget när rummet är klart.
I hörnet till höger vill jag väldigt gärna gömma snitten/nya presskopplingen bakom Elfakorgen, max 40cm ut från väggen till höger, röret är böjt på andra sidan väggen så det finns inte så mycket spelrum. Går det gömma pressningen eller är det en chansning?
För att göra det väldigt lätt för mig tänker jag ta bort element och rör temporärt för det var väldigt omständligt att måla runt och bakom rören i det tidigare rummet. Rören sitter ca 2cm från väggen och jag antar att rörmokaren använder pressverktyg istället för att löda. Skulle man lött antar jag att detta inte hade varit ett problem över huvud taget.
Kan jag kapa rören i linje/helt parallellt med varandra eller bör snittet förskjutas några centimeter/en decimeter för att det inte ska bli för trångt för pressverktyget när man gör andra pressningen.
I hörnet till vänster går rören bara igenom väggen och sedan ut 15cm in i nästa rum till ett par ballofixer till ett redan temporärt borttaget element. Här är tanken att kapa någon stans där det är lämpligt och sedan dra ut den kapade biten in i nästa rum. Har möjlighet att dra igenom nästan två meter.
Ska jag göra det avkapade röret så långt som möjligt så att man kan böja ut det in i rummet så man får plats med pressverktyget eller räcker det bara med någon decimeter för att få plats med verktyget?
Går det att få pressningen bara 30-40cm från väggen så skulle den inte synas över huvud taget när rummet är klart.
I hörnet till höger vill jag väldigt gärna gömma snitten/nya presskopplingen bakom Elfakorgen, max 40cm ut från väggen till höger, röret är böjt på andra sidan väggen så det finns inte så mycket spelrum. Går det gömma pressningen eller är det en chansning?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 495 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 495 inlägg
Stäng av, tappa ur så mycket som möjligt och sen kapar du med en liten bågfil.
På samma nivå går alldeles utmärkt.👍
Laga gör du själv med raka klämringskopplingar.
Ögonmåttet säger mig att du har 15mm kopparrör.
Om det är så passar dessa superfint:
https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-dy15xdy15
Använd fasta nycklar eller skiftnycklar när du drar åt dessa.
Följ monteringsanvisningen:
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-dy15xdy15
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Tackar, källarslingan var till 90% redan tömd sedan jag skruvade loss ett element i ett annat rum.Krilleman skrev:Stäng av, tappa ur så mycket som möjligt och sen kapar du med en liten bågfil.
[länk]
[länk]
Min ide gick dock i kras då dom sista 50cm rör som gick in till sista elementet på slingan var tvingade igenom böjda hål, gissar att man borrat från båda sidor in i hålstenen.
Dom var helt stumma och när jag väl fick ut stumparna så var ändarna skadade.
Ingen större förlust, har rör liggandes, har närmare en heldag med jobb jag vill ha hjälp med så en liten stund till att fixa rören gråter jag inte över.
Har i alla fall borrat upp hålen så att rören kan löpa fritt.
Och färgsläppet var värre än förväntat, så att bara snabbt gå över det med en stålborste på vinkelslip blir istället Flex över någon kvadrat och ett tunt lager puts efter det.
Tack och gott nytt år.