Jag har en tillbyggnad på mitt hus som innehåller ett sovrum, tvättstuga och med enbart ingång utifrån ett garage. Taket över denna tillbyggnaden är papp med plåt ovanpå, enbart lutning åt ett håll och uppskattningsvis ca 25 kvm stort.

Problemet är att när förra ägaren lade taket så skruvade de plåten rakt ner genom papp och alltihop, och där, i varenda skruvhål läcker det in vatten. Så överdelen av väggarna, och delar av innertaket är synligt fuktskadade.

Min plan är att skita i det tills sommaren då jag inte kommer ha tiden till att byta ut taket innan dess. Men jag fick en idé om en fulfix fram tills dess, behöver alltså inte hålla mer än ca ett halvår till.

Finns ju en hel uppsjö av olika fogmassor, silikon, latexfog osv. En lång hylla med olika varianter på fog i varenda bygghandel. Borde man inte kunna köpa en lämplig sådan och fylla igen ordentligt vid varje skruvhål, och även i skarvarna mellan plåtarna på taket?

Vilken sorts fogmassa bör jag köpa för ändamålet?

Fullt medveten om att taket måste bytas, det hinns dock inte med innan vintern.

Det finns många fogmassor som fungerar, tex sika at connection, men jag tvivlar på att det blir bra. Varför inte bara dra en press över eländet till sommaren är här?

Köp en bättre (tyngre) pressening och dra över allt, enklaste och snabbaste lösningen

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Är det så att taket är gammalt? Det kan vara packningarna på skruven som är kass, kanske bara byta ut skruven? Billig lösning som håller till sommaren. Annars tycker jag som sir-Daniel :) pressening modell kraftigare. Döljs ju snart av snö.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.