Hobbysnickare
· Billinge
· 75 inlägg
Hej,
Nybliven förstagångs husägare och även ny här på detta fantastiska forum.
Som ni säkert vet är det mkt utgifter för nyblivna husägare och således gapar
plånboken tom. Har som projekt att renovera badrummet detta året och där
läggs mycket pengar, tid och energi.
Egentligen skulle jag vilja fixa en ordentlig dränering och isolering av källargrunden
redan detta år men vi får flytta fram det till nästa vår och sommar.
Huset vi har köpt är en 40-tals en och halvplans villa på 120kvm. Fasaden är av och i
gott skick...bar isolerat på utsidan. Halva grunden är torpargrund och där är välidgt god
miljö, står en avfuktare där och allt är prima. Resten av husgrunden är en oisolerad
kall källare som absolut inte används till nåt, det är denna del av huset jag vill isolera
och dränera.
Tänkte, tills jag har tid och råd nästa år, fixa en temporär lösning på problemet och vill
höra med er erfarna husägare om ni har några synpunkter och tankar kring min lösning.
Idag ligger den oisolerade / odränerade källarmuren direkt mot omgivande jord och på ett
ställe upplever jag att lite lite vatten tränger igenom vid kraftiga regnperioder.
Tänkte lösa det temporärt genom att kräva ett dike som lutar från väggen och utåt
och därefter fylla med dränerande material samt lägga plattor vid markytan.
Svårt att beskriva men titta på bifogad skiss så förstår ni säkert hur jag menar, vore väldigt
tacksam för era synpunkter.
Tack på förhand!
//Putte
Nybliven förstagångs husägare och även ny här på detta fantastiska forum.
Som ni säkert vet är det mkt utgifter för nyblivna husägare och således gapar
plånboken tom. Har som projekt att renovera badrummet detta året och där
läggs mycket pengar, tid och energi.
Egentligen skulle jag vilja fixa en ordentlig dränering och isolering av källargrunden
redan detta år men vi får flytta fram det till nästa vår och sommar.
Huset vi har köpt är en 40-tals en och halvplans villa på 120kvm. Fasaden är av och i
gott skick...bar isolerat på utsidan. Halva grunden är torpargrund och där är välidgt god
miljö, står en avfuktare där och allt är prima. Resten av husgrunden är en oisolerad
kall källare som absolut inte används till nåt, det är denna del av huset jag vill isolera
och dränera.
Tänkte, tills jag har tid och råd nästa år, fixa en temporär lösning på problemet och vill
höra med er erfarna husägare om ni har några synpunkter och tankar kring min lösning.
Idag ligger den oisolerade / odränerade källarmuren direkt mot omgivande jord och på ett
ställe upplever jag att lite lite vatten tränger igenom vid kraftiga regnperioder.
Tänkte lösa det temporärt genom att kräva ett dike som lutar från väggen och utåt
och därefter fylla med dränerande material samt lägga plattor vid markytan.
Svårt att beskriva men titta på bifogad skiss så förstår ni säkert hur jag menar, vore väldigt
tacksam för era synpunkter.
Tack på förhand!
//Putte
Låter som mycke jobb för temporar lösning. Går det inte att hitta varifrån vattnet kommer och fixa det i den änden istället? Av vattning som går ner i trasiga rör eller slutar bruvid grunden?