Har haft mitt villalarm kopplat i minst 10 år till Falck Larmcentral.
Falck köptes upp av Tempest för ett par år sedan och mitt avtal gick över till dem istället.

Avgiften betalas årsvis i förskott och fakturan kommer i december och avser då kommande år.
I dec 2020 när jag fick fakturan ville jag kolla att larmets uppkoppling till Tempest fungerade som den skulle.
Och kontaktade dem för ett larmprov. Det fungerade av oklar anledning inte.
Vill inte lägga pengar på ett drygt 20 år gammalt larm och har aldrig haft någon användning av min uppkoppling till larmcentralen så jag bestämde mig för att fortsatt inte ha någon larmuppkoppling.

Kontaktar då Tempest igen och de säger att jag måste säga upp avtalet skriftligen, (det kan de väl inte kräva?)
Gjorde iallafall det skriftligt och fick till svar att jag ska betala även för 2021:surprised:

Villkoret som de smugit in säger nämligen att man måste säga upp avtalet skriftligen 1 månad före
årets slut, (alltså före årsfakturan kommer) annars förlängs avtalet automatiskt ett år.

Är det bara jag som är känslig eller tycker ni det här känns som skäliga villkor?

§ 5. AVGIFTER
5.1. Kundens avgift faktureras årsvis i förskott.
5.2. Priser för abonnemanget anges i Larmavtalet. Eventuella prisförändringar aviseras kunden senast 30 dagar innan sådan ändring börjar gälla. Ändringar i lagstadgade avgifter (påminnelseavgift, dröjsmålsränta och inkassoavgift) aviseras inte.
5.3. Om kunden inte fullgjort betalningen senast på förfallodagen äger Tempest rätt till ersättning för påminnelseavgift och inkassokostnad samt till dröjsmålsränta enligt lag.
5.4. Om kunden ej fullgjort betalning är Tempest befriat från åtaganden och ansvar under för vilken tid kunden ej betalt till att avgift är betald. Ansvarsbefrielsen fritar inte kunden från betalningsskyldighet. Betalas avgiften träder Tempest Larmövervakning på nytt i kraft.
5.5. Om betalning inte mottagits senast på förfallodagen eller 14 dagar efter att Tempest har lämnat skriftligt meddelande om detta kommer Tempest att säga upp avtalet till omedelbart upphörande.
5.6. Upphör avtalet att gälla vid annan tid än vid avtalsperiodens utgång återbetalas inte erlagd avgift.

§ 6. ABONNEMANGSPERIOD OCH UPPSÄGNING 6.1. Abonnemangsperioden påbörjas den dag larminstallatören ansluter larmanläggningen till Tempest. Abonnemangsperioden löper i 12-månaders perioder. Uppsägning ska göras 1 månad innan abonnemangsperiodens utgång och ska göras skriftligt av behörig person.
 
Änrades villkoren av Tempest eller har de varit samma hela tiden? om de ändrats, har du då fått veta det?
 
G gusvo085 skrev:
Änrades villkoren av Tempest eller har de varit samma hela tiden? om de ändrats, har du då fått veta det?
En rimlig fråga som jag tyvärr inte vet svaret på.

Marknadsdomstolen verkar hålla med mig om att det är ett oskäligt villkor,
https://lagen.nu/dom/md/2005:34

Eller den här,
https://lagen.nu/avg/arn/2009-2509
 
Vi hade samma för vårt larm, men då var det tre månader innan som gällde.

Hade ingen aning om att den lagen fanns, och heller aldrig vart med om att den använts :surprised:
Alla försäkringar osv förlängs ju på samma vis.
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi hade samma för vårt larm, men då var det tre månader innan som gällde.

Hade ingen aning om att den lagen fanns, och heller aldrig vart med om att den använts :surprised:
Alla försäkringar osv förlängs ju på samma vis.
Jag har bestridit fakturan nu och hänvisade till lagtexten.
Får se hur de svarar.

Försäkringar förlängs inte på samma sätt, har en kompis som jobbar på IF.
Enligt henne skickar de ut information/fakturan i god tid så man ska hinna avbryta.
Och så länge man inte betalt fakturan så har man INTE godkänt förlängning av avtalet.
 
Oavsett deras svar på mitt krav att slippa betalningsansvar så tycker jag det är ett
väldigt omodernt och otrevligt sätt att driva företag med den här typen av villkor mot privatkunder.

Jag kommer givetvis aldrig att ansluta mig till Tempest igen eller rekommendera någon annan att göra det heller.
Att låsa in kunder i avtal de inte vill ha har som tur är de flesta moderna företag slutat med.
Det skapar ingen bra kundrelation.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Äntligen har de gett med sig:)
Mejlade och berättade att jag anmält dem till konsumentverket och att jag bestred betalningsansvar.
Fick svar idag att de krediterar fakturan.
Skönt när det lönar sig att stå på sig när man vet att man har rätt.
Förhoppningsvis får de även en tillrättavisning från konsumentverket så de ändrar sina villkor och rutiner.
 
  • Gilla
Jsbrsf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.