Hos min mamma finns en duschkabin installerad 2018. I denna sitter en duschblandare av välkänt svenskt märke, kommer inte ihåg vilket. Problemet med denna är att om man vill spola kallvatten, t ex så byter jag vatten i ett akvarium så jag vill ha drygt 20 grader, så vrider sig termostaten av sig själv förbi detta ganska långsamt. Man får vrida tillbaka och eventuellt hålla termostatvredet så att det ligger still. Det är väl nån överintelligent termostatstyrningskompensering i detta som spårat ur kan jag tänka. Är det bara att byta termostaten tro? Har sett andra inlägg i forumet som gjort nåt sånt?

Har haft samma fenomen på min duschblandare. Jag snurrade en lagom tjock tråd i springan mellan vredet och blandare, så att vredet går lite trögare=problemet löst.

Kan vara en workaround. Jag tror det är en FM Mattsson och på den ska man kalibrera 38 grader. Det kan inte vara nåt fel i kalibreringen eller att den behöver göras om? Kan det göra att termostaten tror att det är kallare än vad det är?

Det är en FM Mattsson 9000E II. Den är bara två år gammal. Ska kolla med tillverkaren vad det är för fel.

Kollar man på deras forum verkar det vara ganska vanligt fel. Får se vad de svarar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.