1 852 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Temperaturlarm ftx fläktwoods
Hej!
Vi har en fläktwoods rdaf. Vi började få väl saftiga elräkningar så vi stängde av eftervärmaren. Nu kommer frågan.
Utan eftervärmare på kickar ett temperaturlarm in när tilluftstemperaturen sjunker under 5 grader, och hela ventilationen stoppas. Vad fyller larmet för funktion? Kan vi avaktivera det utan att riskera att ha söner systemet? - Vi har komfortmässigt inga problem med tilluftstemperaturer kallare än 5 grader.
Mvh Mattias
Vi har en fläktwoods rdaf. Vi började få väl saftiga elräkningar så vi stängde av eftervärmaren. Nu kommer frågan.
Utan eftervärmare på kickar ett temperaturlarm in när tilluftstemperaturen sjunker under 5 grader, och hela ventilationen stoppas. Vad fyller larmet för funktion? Kan vi avaktivera det utan att riskera att ha söner systemet? - Vi har komfortmässigt inga problem med tilluftstemperaturer kallare än 5 grader.
Mvh Mattias
Med så kall tilluft så finns det stor risk för kondens på utsida rör och fuktskador. Även i växlaren, men den kanske är kopplad till avlopp?R rahm.mattias skrev:Hej!
Mvh Mattias
Vidare kan även värmeväxlaren frysa (den borde redan producera rätt mycket fukt)
Vintertid kan man köra lite lägre ventilationshastighet. Vår systemair går automatiskt ner i vinterläge.
Om du får 5grader tilluft så kanske du har en ineffektiv plattvärmeväxlare? Vår 2 år gammla 85% effektiva rotationsväxlare gav 14grader tilluft vid -20 ute och 19 grader avfluft.
Tack för svar! Fukt och kondens är ju såklart en viktig fråga, det hade jag inte tänkt på. Om jag förstått rätt skall det vara en roterande värmeväxlare (fläktwoods rdaf från typ 2017). Nu när utelyftwb ligger på nollan och inneluftwn är 19 grader, lyckas värmeväxlare höja temperaturen på tilluften med 5 grader.. det känns lite lite, eller hur?
Är remmen och motorn till växlaren ok? Rent och fint?R rahm.mattias skrev:Tack för svar! Fukt och kondens är ju såklart en viktig fråga, det hade jag inte tänkt på. Om jag förstått rätt skall det vara en roterande värmeväxlare (fläktwoods rdaf från typ 2017). Nu när utelyftwb ligger på nollan och inneluftwn är 19 grader, lyckas värmeväxlare höja temperaturen på tilluften med 5 grader.. det känns lite lite, eller hur?
Kollade vidare. Fläkten som sköter frånluften snurrade mycket trögare än den som sköter tilluften. Frånluftsfläkten hade massa röst invändigt vad jag kunde se med. När jag startade systemet med luckan öppen snurrade rotor och tillluftsfläkt, men inte frånluftsfläkt. Känns jag har en kandidat till felet.Attitudeswe skrev:
Liknande trådar
-
Hur ställa börvärde FTX-aggregat Fläktwoods RDAF ?
Ventilation -
Problem med Fläktwoods RDKR FTX-aggregat
Ventilation -
Kontrollera FläktWoods FTX ventilation med Home Assistant
Villalarm & Hemautomation -
Dåligt luftflöde FTX Fläktwoods minimaster?
Ventilation -
Kondens på FTX-aggregat (Fläktwoods RDKS)
Ventilation