Hej!
Heru 100 nyligen installerat.
Vad kan man förvänta sig för tilluftstemperaturer?
Är det kring -5 grader så är tilluften 16-17 grader.
Den är inställd på 19 grader, bergvärmen är inställd på 19,5 grader men huset håller konsekvent över 20 grader.
Elektriska värmaren i aggregatet är avstängt och får så förbli men är man tvungen att ha denna på för att uppnå högre temperatur?
16 grader tilluft är ju ganska svalt och blir det kallare ute lär tilluften sjuka ytterligare.
Den är inställd på 19 grader, bergvärmen är inställd på 19,5 grader men huset håller konsekvent över 20 grader.
Elektriska värmaren i aggregatet är avstängt och får så förbli men är man tvungen att ha denna på för att uppnå högre temperatur?
16 grader tilluft är ju ganska svalt och blir det kallare ute lär tilluften sjuka ytterligare.
Du tappar självklart en del grader det kan ju aldrig bli varmare än frånluften (så länge inte uteluften är jävligt varm).G Glenno83 skrev:Hej!
Har du 20 grader inomhus så kan du Max få 20 grader vid frånluften. Får du 18-19 grader på tilluften så bör du vara nöjd. Då behöver bara din värmekälla värma upp luften 2 grader.
Jo absolut.
Frånluften kommer i princip alltid att ligga på 20 grader. Men tilluften kan jag oroa mig lite för. Utan eftervärmare och minus 10-15 grader ute så kanske den blir väldigt kall, då måste jag slå på värmaren men det vill jag undvika så gott det går.
Jag upplever alla rör som välisolerade med som minst 100mm isolering eller mer. Det mesta under all isolering på vind.
Det är mer vad är acceptabel tilluftstemperatur, köra en del av året med 16 grader eller ska man göra någon åtgärd?
Frånluften kommer i princip alltid att ligga på 20 grader. Men tilluften kan jag oroa mig lite för. Utan eftervärmare och minus 10-15 grader ute så kanske den blir väldigt kall, då måste jag slå på värmaren men det vill jag undvika så gott det går.
Jag upplever alla rör som välisolerade med som minst 100mm isolering eller mer. Det mesta under all isolering på vind.
Det är mer vad är acceptabel tilluftstemperatur, köra en del av året med 16 grader eller ska man göra någon åtgärd?
Jag har haft en del dagar med 16 grader på tilluften.G Glenno83 skrev:Jo absolut.
Det är ändå vettigare att köra tillskott med direktverkande elelement rent energieffektivt och således kostnadseffektivt om man jämför med eftervärmare i aggregatet.
Kan man så går det alltid att dra ner lite på luftombytet så får man lättare att värma upp den friska luften i utbyte mot sämre ventilation iofs.
Jag har ett Heru EC100 sedan ett antal år. Aldrig haft någon värmare på i den.
Inga problem med 15 till 17 grader luft från donen. Luftspridningen märks inte. Jag tror jag ligger runt 1500 på fläkten för luften in i huset.
Du värmer ju upp huset med bergvärmen. Som det skrevs ovan, hade du tilluften från ventiler är luften betydligt kallare.
FTX är inte någon värmekälla, den är för ventilation.
Inga problem med 15 till 17 grader luft från donen. Luftspridningen märks inte. Jag tror jag ligger runt 1500 på fläkten för luften in i huset.
Du värmer ju upp huset med bergvärmen. Som det skrevs ovan, hade du tilluften från ventiler är luften betydligt kallare.
FTX är inte någon värmekälla, den är för ventilation.
Bra, nästan för bra för för att vara sant. Kan bero på att frånluftflödet är något större än tilluftflödet?A Antemoo skrev:Du tappar självklart en del grader det kan ju aldrig bli varmare än frånluften (så länge inte uteluften är jävligt varm).
Har du 20 grader inomhus så kan du Max få 20 grader vid frånluften. Får du 18-19 grader på tilluften så bör du vara nöjd. Då behöver bara din värmekälla värma upp luften 2 grader.
Ja, det spelar nog in lite. Det man däremot får är lite tryckutjämningen via springor i dörrar, fönster och andra glipor, sakta men säkert.J Jochi skrev:
Å andra sidan så håller det nog med att man öppnar ytterdörren lite snabbt för att suga in tryckutjämningen.
G Glenno83 skrev:Hej!
Är det kring -5 grader så är tilluften utifrån 16-17 grader.
Ebberöds bank.G Glenno83 skrev:Hej!
Du ser ut att tillvarata 14 grader på frånluften. Och värmer samtidigt tilluften med 17 grader.
Detta utan att tillföra värme, från FTX innbygda värmeelement.
Tycks vara en väl så fantastisk maskin.
Troligen tillförs värme i kanalen för tilluft, d v s från utsidan av kåken till FTX genom att den ligger begravd i takisoleringen. D v s tillvaratar värmeläck från innertaket.
Nästan som en evighetsmaskin
Redigerat:
Inte helt med vad som är bra eller sämre värden men förstår vad du skriver och tolkar det som någonting positivtH Hybro skrev:Ebberöds bank.
Du ser ut att tillvarata 14 grader på frånluften. Och värmer samtidigt tilluften med 17 grader.
Detta utan att tillföra värme, från FTX innbygda värmeelement.
Tycks vara en väl så fantastisk maskin.
Troligen tillförs värme i kanalen för tilluft, d v s från utsidan av kåken till FTX genom att den ligger begravd i takisoleringen. D v s tillvaratar värmeläck från innertaket.
Nästan som en evighetsmaskin
Ja, så kan man se det. I possitiv mening.
Jag har längre isolerade lufttuber på vinden, ovanpå vindens isolering.
Får betydligt lägre värden överlag.
Men nu använder jag FTX framförallt som ventillation, med väl injusterat litet undertryck i huset.
FTX, nyttjar varmluften i frånluften.
Elementet i min HERU 100 är bortkopplat mekaniskt.
Kör vintertid på Bortaläge.
Forcerad kan du normalt använda vid
t ex matlagning. Detta innebär bl a högre ljud, större luftombyte mm.
Testa vanlig drift i stället.
Jag har längre isolerade lufttuber på vinden, ovanpå vindens isolering.
Får betydligt lägre värden överlag.
Men nu använder jag FTX framförallt som ventillation, med väl injusterat litet undertryck i huset.
FTX, nyttjar varmluften i frånluften.
Elementet i min HERU 100 är bortkopplat mekaniskt.
Kör vintertid på Bortaläge.
Forcerad kan du normalt använda vid
t ex matlagning. Detta innebär bl a högre ljud, större luftombyte mm.
Testa vanlig drift i stället.