Jag har nu för över 20 år en TellStick Net, det fungera bra men utbundet är inte så bra in oss nytt hus
Telldus forum fungerar inte mer så därför jag behöve ni hjälp.
Vad är bästa ?
Köp en antenn eller en nya TellStick Net eller annat märke men vilke märke är bäst ?

Ursäkta för min Svenska men jag hop du förstår mig.

Ja deras forum har slutat fungera, jag har felanmält detta till Telldus, men dom verkar ointresserade av att åtgärda det.

Jag tolkar dig som att du har problem med att styra dina grejor i det nya huset. Enklast är att koppla på en extern antenn på Tellstick:en och hitta optimal plats för den i huset.

Exempel: https://www.styrahem.se/p/289/styra...MIlsCjxY7biQMVIQqiAx1bsQi3EAQYASABEgLeDfD_BwE

Det finns många produkter på marknaden när det gäller styrning av ex. belysning. Vad du väljer att göra beror på dina krav och hur mycket pengar du vill lägga på system och nya produkter.

Ikea, Philips Hue, Homey, Home assistant, Plejd och Shelly är olika produkter och system som kan ersätta dina nuvarande grejor, alla med olika prisklasser och svårighetsgrad/arbete.

Om det är ett nytt hus skulle jag nog inte satsa på Telldus molntjänst. Det lär bli med den som med deras forum att det läggs ner precis som produktionen av Tellstick.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För dryga året lämnade jag Tellstick Znet till en Homey Pro,
[länk]
Du hade inga problem att använda dina befintliga enheter vid byte till Homey?
Funderar på att göra något sådant att bara byta "centralburken".

Hade problem med att vissa 433MHz termometrar delade på samma kanal, så jag har bytt ut 433-givarna till zigbee-givare.

Har även bytt ut de flesta 433MHz-brytarna, anledningen är att jag vill ha retursvar.

Inga problem med Z-wave enheterna.

Demmpa Demmpa skrev:
Hade problem med att vissa 433MHz termometrar delade på samma kanal, så jag har bytt ut 433-givarna till zigbee-givare.
Värre var uttagen. När grannen kunde stänga av en frysbox du bara ville mäta strömmen på ;)

Byte till Zigbee är jag mycket nöjd med.

Har väl ett tiotal 433-brytare så med vad ni skriver bör de bytas och se allt som "skrot".

Och låter som ts bara har 433 utifrån ålder.

Fungerar 433MHz-brytarna med Tellstick utan problem så bör de fungera utan problem oberoende vilken "hub"/sändare man har.

Generella nackdelar med 433MHz-enheter är att det är:
Enkelriktad kommunikation
Öppen/okodad kommunikation
Sändare & mottagare behöver inte "kopplas" räcker med att sändaren sänder rätt "huskod & enhetskod" för att mottagaren ska påverkas.

Många svar TACK för det

Jag kommer från Holland och jag använde uppsättningen i vårt fritidshus i Storfors, men jag bor nu sedan Mars i Otterbäcken och det huset är från 1970-talet.
Jag använde Tellstick Net tillsammans med Proove-brytarna och Oregon och Viking 02811 temperatursensorer

@etompau
Innan jag byter kan jag prova den antennen för den summan

@Demmpa Jag läser det topic senare, nar antennen inte hjälp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.