Angående vem som äger vad så förstår jag inte riktigt poängen med resonemanget. Det spelar ingen roll. Om man driver en affärsverksamhet där delar av den inte bär sig, så tar man bort den delen. Så skulle ni alla göra om ni hade ett eget företag. Varför skulle inte Telia göra det? Det handlar inte om att försvara ett agerande, det är bara sunt förnuft.

Om PTS har betalat uppkoppling för endast 10 hushåll hittills kan man kanske ana att problemet med övergången inte är olösligt, eller så har man inte stängt av nätet på avlägsna platser ännu.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vill inte de flesta bolagsägare ha högsta möjliga avkastning? ;):thinking:
Jo, men det kan göras på flera sätt, tre exempel:
* Man skapar resultat med god lönsamhet som ger aktieutdelning.
* Man kan skapa motsvarande genom att omorganisera och stycka av, sälja bolag, etc, och blir även då pengar till utdelning även om man inte direkt kan visa god lönsamhet i själva affärsverksamheten.
* Men kan också bygga tillväxt, köpa bolag, öka kundstock, etc, så aktiekursen stiger men ändå ha ett minusresultat i lönsamhet
Christer Gardell, Cevian, är en finansiär som hoppar in i bolag och ofta driver styckning och försäljning där han tjänar sina pengar.
 
H heimlaga skrev:
Dels för att det kräver en telefon som är så dyr och ömtålig att man inte kan ha med den till exempel i skogen eller i arbetet eller i vanliga hobbysysslor på grund av risken för att den krossas eller blir våt och som totalhavererar efter ett par tre år även om man är försiktig. Sådant har jag inte råd med.
Dessutom verkar många av smarttelefonerna överhuvudtaget inte fungera utomhus vintertid eftersom batteriet inte tål köld och det är ju just då som man behöver ha en mobiltelefon om man bryter benet i skogen
Det där är i de flesta fall skrönor och du har bara gått på hörsägen. Jag har alltid med mig telefonen i skogen och har nästan alltid mottagning. Nu var ju orsaken att det kostade för mycket så du kan ju inte prova.
Så med min "erfarenhet" har du helt fel men det är ditt val och är du nöjd är det väl perfekt och det är det viktigaste.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du drar ut en tråd till skogen där du jobbar kanske du ändå kan få telefon där?

[bild]

Du vill inte ha mobilsurf, har ingen täckning och kan ej heller ha det. Det är ok!
Äh, en sådan där fick jag utbildning på bl.a. när jag var några månader på S1 i Uppsala, som kuriosa spelade man sedan in filmen "Repmånad" där så man kände igen sig och även på markan.:D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Lite före min tid den där. Snapchat funkar inte heller på den. Dåligt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J
Apropå värdet på direktförlagd kopparkabel läste jag någonstans, hittar tyvärr inte länken nu, att man uppfunnit ett sätt att med högspänning på telekabel smälta plasthöljet och sedan kunde man dra ut kvarvarande kabeln långa sträckor ur marken och på så sätt tjäna pengar. Kanske nån som vet mer?
 
A AndersS skrev:
Det där är i de flesta fall skrönor och du har bara gått på hörsägen. Jag har alltid med mig telefonen i skogen och har nästan alltid mottagning. Nu var ju orsaken att det kostade för mycket så du kan ju inte prova.
Så med min "erfarenhet" har du helt fel men det är ditt val och är du nöjd är det väl perfekt och det är det viktigaste.
Hållbarhet:
-Bekanta byggare och andra utomhusarbetaresom har smarttelefon verkar aldrig få någon att hålla mer än allra högst 3-4 år. Många går inte att byta batteri i. Det innebär att när en smarttelefon börja närma sig prisklassen under 300 kronor som jag har råd med då är den redan kaputt.
Min gamla Nokia 1110 höll ungefär 10 år. Jag hade den ungefär 5 år i utomhusarbete. Bytte batteri omedelbart när jag fick den gratis och två gånger till. Min nuvarande Nokia 110 har jag haft i bara 2 år ännu efter att jag fick den gratis och bytte batteri.

Batterihållbarhet.
-Jag laddar 1110an 2 gånger i veckan ungefär. Det beror på att jag talar länge med flickvännen.
-Bekanta som har internettelefon verkar ofta få tomt batteri under dagen ute i kölden fastän de hade laddat fullt samma morgon.

Mottagning:
-Vi har ingen fungerande mobilinternetmottagning hemma hos oss utom om man sitter på taket. Folk som kommer hit brukar klaga på det. Till och med vanliga telefonsamtal bryter ofta om man är på fel ställe inne och på tomten och i skogsskiftet vårt.
En granne har ingen mobiltelefonmottagning alls inomhus och osäkert på tomten. Det är han som krigar mot Elisa för att få sin trådtelefon tillbaka.
 
Heimlaga, vad är poängen med allt detta? Du vill inte ha en, du har ingen täckning, du vill inte lägga pengar på det. Varför diskuterar du? Din situation är synnerligen ovanlig och kan knappast ligga till grund för hur operatörerna ska hantera sina kopparnät?

Jag förstår att en smartphone är värdelös för dig men för 99,8% av alla andra så är ju situationen helt annorlunda.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Apropå värdet på direktförlagd kopparkabel läste jag någonstans, hittar tyvärr inte länken nu, att man uppfunnit ett sätt att med högspänning på telekabel smälta plasthöljet och sedan kunde man dra ut kvarvarande kabeln långa sträckor ur marken och på så sätt tjäna pengar. Kanske nån som vet mer?
Intressant. Men låter det inte lite vanskligt? På sina ställen är det en faslig röra av kablar i marken och det behövs inte mycket för att ställa till problem när man drar i en ände. Antar att tanken var att värma så att höljet blir halt och sedan dra? Kanske funkar bättre än man tror när höljet får ligga kvar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Intressant. Men låter det inte lite vanskligt? På sina ställen är det en faslig röra av kablar i marken och det behövs inte mycket för att ställa till problem när man drar i en ände. Antar att tanken var att värma så att höljet blir halt och sedan dra? Kanske funkar bättre än man tror när höljet får ligga kvar.
Kan knappast på något sätt vara rimligt, mycket lite koppar och en metod som inte bör lyckas ens i ett perfekt fall. Enklare då med tanke på mycket av salig verkets förläggning bara dra upp ur marken och sen då ev skilja fraktionerna ordnat centralt med rätt metoder. Lutar som jag ser det åt en ren skrivbordsprodukt.
 
J
GK100 GK100 skrev:
Kan knappast på något sätt vara rimligt, mycket lite koppar och en metod som inte bör lyckas ens i ett perfekt fall. Enklare då med tanke på mycket av salig verkets förläggning bara dra upp ur marken och sen då ev skilja fraktionerna ordnat centralt med rätt metoder. Lutar som jag ser det åt en ren skrivbordsprodukt.
Kan ha varit kortare sträckor i tex kabelkällare där det ligger packat och man inte har möjlighet att komma åt att dra loss specifika kablar på annat sätt. Då kan det nog funka. Hittar dock inget på Google.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller [länk] var 2012 man testade, vet inget om resultatet.
Finns nog ett skäl till att man inte kan läsa något om resultatet.....:)

Då var kopparpeiset 60kr, nu är det 40kr (tittAde just på skrotpriset, har en låda skrot här) - 34 mille låter lite snålt om man ska få lönsamhet på detta.....
 
J
Då var jag iallafall inte helt ute och cyklade då förutom att det inte var ström inblandat ☺️. Ja ja. Får uppfinna något själv då om priset går upp
 
J Jocke Best skrev:
man uppfunnit ett sätt att med högspänning på telekabel smälta plasthöljet och sedan kunde man dra ut kvarvarande kabeln långa sträckor ur marken och på så sätt tjäna pengar.
Tror inte jag investerar några större summor i detta projekt...
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.