J
useless useless skrev:
Tyvärr är kommunikationen mellan bolagen i teliakoncernen obefintlig. Man borde ganska enkelt ha kunnat anpassa tidplanen för skanovas nedläggning med planen för zitius utbyggnad...
Det tillåter inte PTS. Alla operatörer ska ha samma möjligheter att erbjuda fiber. Man kan inte skjuta på nedläggning, eller informera i förväg för att ett dotterbolag ska få fördelar. Däremot informerar man tydligen på nätet 1-2 år i förväg. Sedan är det fritt för alla att projektera. Blir det sedan glapp är det pga att projekten hos operatörerna dragit ut på tiden av olika orsaker, se tråden om Ip-only, eller att det saknas tillräckligt stort intresse
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Även om man fick göra det blir det mycket komplext att synkronisera, då det finns flera som bygger t.ex. IP-Only med sina leveransproblem.
 
I mina gamla hemtrakter har det varit klart i ett par år att zitius ska bygga fiber. Grävning ska påbörjas till sommaren så snart det är avslutat i 'grannbyn'.
I somras la skanova ner telefonväxlarna i området.

Varför skulle dom inte kunnat samordna det bättre?
 
J
Dom får inte, men det hade ju varit bra för dom enskilda. Är det utkommunicerat ett datum vilket de gör minst ett år i förväg, och då kan man nog räkna med att det är planerat tidigare så får dom inte ändra på det. Lika lite som de skulle göra det åt tex Ip-only.
 
Självklart får dom skjuta på nedläggningen ett eller två om dom vill. Vilka regler skulle dom bryta mot?
 
useless useless skrev:
Självklart får dom skjuta på nedläggningen ett eller två om dom vill. Vilka regler skulle dom bryta mot?
Bl.a. PTS uppsatta krav på hur andra operatörer ska informeras och även kunderna utifrån avtal på tjänster, etc.
Det finns spaltmeter hos PTS där du kan läsa om detta.
I vissa fall har de redan upphandlat arbetet från entreprenörer och arbetet är planerat, där de isn tur har under entreprenörer.
 
A AndersS skrev:
Även om man fick göra det blir det mycket komplext att synkronisera, då det finns flera som bygger t.ex. IP-Only med sina leveransproblem.
Det är inte lätt att samordna.
Vi har en ca 2 km asfaltväg som behöver fixas till med ny beläggning.
Men kommunen väntar tills IP-Only har grävt ner sin fiber.
Och IP-Only väntar tills vägen är farbar osv...
 
A AndersS skrev:
Mycket av dialogen har flyttats till andra media som i verklig tid kan vara betydligt mera effektivt, t.ex. i olika meddelandeformer som SMS, mail, etc, där båda parter kan läsa, besvara och utföra vid bästa lämpligaste tidpunkt.
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför somliga är så förtjusta i SMS.
Dels tar det mycket längre tid att skriva ett SMS än att ringa och säga "älskling, glöm inte att köpa mjölk. Och lite kokt skinka vore gott".
Och dels vet man inte om budskapet gått fram förrän man fått ett svar, som "OK, det skall jag göra".
Att utväxla detta muntligt går 100 gånger fortare, och man får återkopplingen direkt, och vet att budskapet nått fram.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför somliga är så förtjusta i SMS.
Dels tar det mycket längre tid att skriva ett SMS än att ringa och säga "älskling, glöm inte att köpa mjölk. Och lite kokt skinka vore gott".
Och dels vet man inte om budskapet gått fram förrän man fått ett svar, som "OK, det skall jag göra".
Att utväxla detta muntligt går 100 gånger fortare, och man får återkopplingen direkt, och vet att budskapet nått fram.
Oftast när man inte förstår något nytt så är det för man är för gammal eller ointresserad.
Som vissa i denna tråd som fortfarande har fast telefoni.
Titta på dagens ungdom dom kan sms många samtidigt och det går 100 gånger snabbare än vad du kan ringa ett samtal. Men frågar du dom om sms nu så är det helt ute för nu finns det säkert någon app som gör detta 1000 gånger snabbare
 
T twoody skrev:
sms... det går 100 gånger snabbare än vad du kan ringa ett samtal
Är du säker på det?
Att skriva köp mjölk och smör med tummen på smartfånen går snabbare än att säga det, och få ett javisst som svar?
Nix pix!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
hsd
Det fixade ungarna på de gamla nokia knappmobilerna, utan att se knapparna
 
hsd
Höjningarna av månadskostnaden är orimlig, telia höjer även gamla mobilabonnemang, har inte kollat men de har väl höjt internettjänster och tvabonnemang också
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är du säker på det?
Att skriva köp mjölk och smör med tummen på smartfånen går snabbare än att säga det, och få ett javisst som svar?
Nix pix!
Idag har man en delad inköpslista i mobilen/molnet som alla kan lägga önskemål i. Den som handlar plockar upp listan i affären och tickar av allteftersom. Vill jag prata så kan jag be både Alexa och Siri att lägga saker på listan. Av erfarenhet, ringer jag frun och ber henne handla ”på vägen” så kommer hon oftast inte hem med vad sa till henne ...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är du säker på det?
Att skriva köp mjölk och smör med tummen på smartfånen går snabbare än att säga det, och få ett javisst som svar?
Nix pix!
Japp och troligtvis har dom lagt upp ett inlägg på fejan instagrammat och snappat i samma sekund.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför somliga är så förtjusta i SMS.
Dels tar det mycket längre tid att skriva ett SMS än att ringa och säga "älskling, glöm inte att köpa mjölk. Och lite kokt skinka vore gott".
Och dels vet man inte om budskapet gått fram förrän man fått ett svar, som "OK, det skall jag göra".
Att utväxla detta muntligt går 100 gånger fortare, och man får återkopplingen direkt, och vet att budskapet nått fram.
Intressant, men det allt blir så svart/vitt, jag lever i en gråare värld där jag använder de olika sätten beroende av tillfälle.
Vet jag att t.ex. att min fru är i affären ringer jag och henne köpa xx, men sitter hon i möte på jobbet så blir det SMS att köpa xx. Mobilsvar har jag lagt av med alla bekanta vet att svarar jag inte så skicka SMS.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.