KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är du säker på det?
Att skriva köp mjölk och smör med tummen på smartfånen går snabbare än att säga det, och få ett javisst som svar?
Nix pix!
Ja ock Nej, sitter jag t.ex. hemma så kan jag skriva och då får den som ska handla också det på en "inköpslista" och inget som glöms eller där man måste leta fram något och skriva ned för att inte glömma vad det var.
Men jag använder även röststyrning t.ex. i bilen som har det integrerat så att mobilen ansluter till bilens system. Kommer det ett SMS så kan jag "be" bilens röstsyntes läsa upp det. Får då även frågan om jag vill svara och läser in meddelandet, röstsyntesen läser upp vad jag sagt och frågar "vill du skicka eller tala in på nytt", med ett kort Ja är det ivägsänt.
Och lika enkelt att säga "Meddelande xxxx mobil" och sedan pratar jag in, får mitt meddelande uppläst och svara Ja på att skicka.
Ålder är oftast bara en ursäkt samt endast siffror, däremot blir man mera erfaren under förutsättning att man är nyfiken och vill lära sig nya saker, gör påståendet utifrån att ha samlat på mig hyfsat mycket erfarenhet att jag får göra vad dagen erbjuder;) Sedan har jag full förståelse för att man inte vill, kan eller har behov av ny teknik eller alla förändringar. Samma med kopparnätet det kommer att försvinna och har försvunnit, men det är inget nytt det visste vi redan 20 år och för 10 år fanns de första officiella planerna presenterade.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför somliga är så förtjusta i SMS.
Dels tar det mycket längre tid att skriva ett SMS än att ringa och säga "älskling, glöm inte att köpa mjölk. Och lite kokt skinka vore gott".
Och dels vet man inte om budskapet gått fram förrän man fått ett svar, som "OK, det skall jag göra".
Att utväxla detta muntligt går 100 gånger fortare, och man får återkopplingen direkt, och vet att budskapet nått fram.
Glöm Sms, det är snapchat som gäller nu, sedan ett par år tillbaka.
 
hsd hsd skrev:
Höjningarna av månadskostnaden är orimlig, telia höjer även gamla mobilabonnemang, har inte kollat men de har väl höjt internettjänster och tvabonnemang också
I ljuset av det som diskuterats här har jag svårt att tycka att det är orimligt? Färre kunder, samma kostnad....osv

Använde jag tjänsterna själv skulle jag kanske ha en lite mer subjektiv uppfattning i frågan, men jag kapade (bokstavligen) kopparnavelsträngen samma dag som fibern började funka....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Glöm Sms, det är snapchat som gäller nu, sedan ett par år tillbaka.
Upptäckte det när jag bytte mobil i somras, skulle skicka SMS och det står "Starta chatt" men jag vill ju skicka SMS.
Men med "erfarenheten" i ryggen så tog man mod till sig och tryckte, där Ny konversation dök upp och SMS-funktionen.
Får nog lära om och kalla det chatt för att göra mig förstådd framöver:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Använde jag tjänsterna själv skulle jag kanske ha en lite mer subjektiv uppfattning i frågan, men jag kapade (bokstavligen) kopparnavelsträngen samma dag som fibern började funka....
Hjälp mig, har haft fiber i fem år och inte nyttjat någon koppar sedan dess. Går och tittar på inkommande koppartrådar när jag är nere i källarrummet där teknikprylarna finns men det finns något som gör att jag inte kan kapa bort dem, känns som en helig gral.
Lika illa med den gamla koaxkabeln till en TV-antenn, även den sitter kvar, som inte nyttjas sedan runt 2006 då TV kom in IP-vägen via xDSL. Tror fortfarande att det kan vara bra att ha kvar men vet inom mig att koaxstumparna och antenn aldrig mera kommer att kopplas in. Skulle nog söka för det.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det lär finnas nergrävd koppar i form av telekablar för miljardbelopp bara i Sverige.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför somliga är så förtjusta i SMS.
Dels tar det mycket längre tid att skriva ett SMS än att ringa och säga "älskling, glöm inte att köpa mjölk. Och lite kokt skinka vore gott".
Och dels vet man inte om budskapet gått fram förrän man fått ett svar, som "OK, det skall jag göra".
Att utväxla detta muntligt går 100 gånger fortare, och man får återkopplingen direkt, och vet att budskapet nått fram.
Om du skickar/får ett SMS så behöver man inte ringa samma samtal igen på affären för att man har glömt vad som sades i det första.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det lär finnas nergrävd koppar i form av telekablar för miljardbelopp bara i Sverige.
Som det snart inte finns någon användning för och det är för dyrt att gräva upp dem utifrån skrotvärdet gissar jag på.
Eller tänkte på något speciellt?
 
A AndersS skrev:
Som det snart inte finns någon användning för och det är för dyrt att gräva upp dem utifrån skrotvärdet gissar jag på.
Eller tänkte på något speciellt?
Koppar lär alltid behövas. Tänk på alla elmotorer och generatorer som byggs.
Gissar som amatör, att priset på uppgrävd kabelkoppar blir lägre än att bryta och utvinna kopparmalm
 
Den blymantlade kabeln har jag för mig att dom måste gräva upp?
 
Nja, inne i samhällen och tätorter, såvida den inte ligger i kanalisation får den ligga kvar.
Man drar ur gammal kopparkabel i kanalisation för att ge plats för fiber också, men det sägs vara ett jä..... jobb för med åren har det fastnat och man risker att dra sönder annat som ska vara kvar.
Tror nog att mycket blir kvar i marken, se länken.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/gamla-kablar-innehaller-mycket-bly/
 
T twoody skrev:
Titta på dagens ungdom dom kan sms många samtidigt och det går 100 gånger snabbare än vad du kan ringa ett samtal.
Ett enskilt SMS kan säkert gå snabbare än ett samtal. Problemet är att "SMS-konversationer" kan pågå i timmar eller rentav dagar när ett snabbt samtal hade löst det hela på någon minut. Inte speciellt effektivt kan jag tycka.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
SMS är lika ute och passé bland tonåringar som linjär TV och radio.
 
Men som jag noterat tidigare väljer man med sin samlade "erfarenhet" det som fungerar bäst.
Telefon, SMS (chatt), andra "chattande" som finns, även mail/mejl, specialappar, etc, och så har jag även hört att man kan träffa någon fysiskt. Man använder ju alla strängar som passar och fungerar.
Min fru vill ha SMS för då har hon också bevis på jag t.ex. beställt, jag vill få ett Ok i svar att det är uppfattat mitt motkrav. När jag haft telefonkontakt kring något och gjort någon då muntlig överenskommelse, så brukar jag be om bekräftelse på mail eller så skickar jag det själv. Sitter man med t.ex. en butikssajt och blir fundersam och det finns chatt, klickar jag och frågar, i vissa fall tar jag även en skärmdump på svaret om jag inte direkt kan spara chatten.
Hade igår en telefondialog med IKEA kundtjänst, efter gjorda förändringar så fick jag frågan om jag även ville få det bekräftat på SMS med tider, fanns också så jag kunde logga in och se förändring.
Finns inget rätt eller fel.
 
hsd
Märkligt många som försvarar Telias höjningar på kopparn, många som vill tro på enorma kostnader för trådarna men det har inte telia, kostnaderna ligger hos scanova. Telia höjer även fasttelefon via fiber och mobilabonnemang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.