8 142 läst · 108 svar
8k läst
108 svar
Telia vill ha mer slantar
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Vi är nog många gamla stofiler som tycker att ett stabilt och pålitligt kopparnät är bättre än ett svajigt mobilnät.Fotografen skrev:
Och märkligt nog så svarar folk med mobil sällan när man ringer, utan ringer eventuellt tillbaka efter en kvart, timme, dag eller vecka.
Till skillnad mot folk med fast telefon, som för det mesta svarar direkt.
För att inte tala om när man får prata med någon som talar i telefon, i lugn och ro, inte studsar runt och flåsar på med allt möjligt annat. Inget nämt och inget glömt.
Vi som använder adsl och inte har tillgång till fiber använder kopparlinan. Hade man kunnat ha obegränsat med data för upp och nedladdning på mobilnätet så hade jag spolat telia för länge sedan på grund av värdelös hastighet. Men gör man som oss här hemma och bara tittar på streamad tv så försvinner datamängen snabbt på ett mobilt abonnemang.
Jag streamade alla mina tjänster via mobildata medan jag väntade på fiberinstallationen, det finns diverse abbonemang med fri surf....Hennke85 skrev:Vi som använder adsl och inte har tillgång till fiber använder kopparlinan. Hade man kunnat ha obegränsat med data för upp och nedladdning på mobilnätet så hade jag spolat telia för länge sedan på grund av värdelös hastighet. Men gör man som oss här hemma och bara tittar på streamad tv så försvinner datamängen snabbt på ett mobilt abonnemang.
Felia borde ju ha slutat investera i utbyggnad av kopparnät och stationsutrustning så de kostnaderna sjunker ju.MathiasS skrev:Om du nu tycker att kopparnätet har så många fördelar är det väl också ok att betala lite mer för att ha det kvar?
Det är en helt omöjlig ekvation för Telia/Skanova - kostnaderna kvarstår och intäkterna störtdyker. Det finns ingen annan väg ut ur detta än att stänga ner. Att det blir dyrare och dyrare att använda tjänsten är därför naturligt.
Samma sak gäller frimärken, betala räkningar på banken osv osv osv.....
Det finns lösningar för alla som har fast idag och behöver gå över till mobilt.
De borde också ha ett stort eget reservdelslager vid det här laget, men de har säkert ekonomer som skrotar ut, skriver av och slänger sånt som ligger i lager för länge eftersom det kostar ränta och inte ser bra ut i bokföringen. Höjda avgifter ser däremot bra ut i bokslutet.
Det är underhållet som kostar, givetvis pågår ingen utbyggnad. Jag vet inte säkert, men det skulle förvåna mig om just reservdelar till utrustning är något större problem,sådant får man ju över vart efter man demonterar nätet.blackarrow skrev:Felia borde ju ha slutat investera i utbyggnad av kopparnät och stationsutrustning så de kostnaderna sjunker ju.
De borde också ha ett stort eget reservdelslager vid det här laget, men de har säkert ekonomer som skrotar ut, skriver av och slänger sånt som ligger i lager för länge eftersom det kostar ränta och inte ser bra ut i bokföringen. Höjda avgifter ser däremot bra ut i bokslutet.
Jag har ADSL utan fast telefon. Dom lägger på lite på vanliga ADSL-priset, men inte alls lika mycket som telefonabonnemanget kostar.C cpalm skrev:
Vårt förhållningssätt till "telefon" har förändrats om man ser det från en beteende sida. Att "prata" är bara ett sätt att kommunicera och där möjligheten att göra det oberoende av plats. Beteendet att alltid svara i "telefon" är från tiden före nummerpresentation då det var enda sättet att få veta vem som höll i luren på andra sidan koppartråden.KnockOnWood skrev:
Jag tror att hänvisa till ålder mest är en "undanflykt" som ett enkelt motiv Har i mina två senaste uppdrag träffat på många personer mellan 80-100 år som skaffat sig den ny teknik för att kunna hålla bättre kontakt med vänner, barn, etc.
Men jag är inte gammal, har bara fått möjligheten att samla på mig många års erfarenhet även med att ringa via telefon med vev och risk för avlyssnande växeltelefonist.
Fast det moderna beteendet att inte svara i telefon är i högsta grad improduktivt rentav dysfunktionellt om man vill få någonting vettigt uträttat. Om man verkligen behöver få tag i en människa och få någonting uträttat i dagens värld kan det vara nästan lika komplicerat som före telefonen uppfanns.
Jag följer samma system med trådtelefon som med mobiltelefon. Svarar alltid om jag är inom hörhåll och inte har förhinder. Brukar ofta men inte alltid ringa upp om jag ser missade samtal på mobilen.
Det innebär ju att jag utsätts för en del telefonförsäljare man jag brukar helt enkelt säga åt dem att jag inte är intresserad och så lägger jag på. Det tar inte många sekunder. Om de insisterar säger jag åt dem att de skall hålla käft och dra åt helvete.
Jag följer samma system med trådtelefon som med mobiltelefon. Svarar alltid om jag är inom hörhåll och inte har förhinder. Brukar ofta men inte alltid ringa upp om jag ser missade samtal på mobilen.
Det innebär ju att jag utsätts för en del telefonförsäljare man jag brukar helt enkelt säga åt dem att jag inte är intresserad och så lägger jag på. Det tar inte många sekunder. Om de insisterar säger jag åt dem att de skall hålla käft och dra åt helvete.
Huruvida man svarar eller inte svarar i telefon har nog många olik orsaker beroende av din bekantskapskrets beteenden eller vilka du vill komma i kontakt med utifrån hur tillgängliga de är för att kunna ta telefonsamtal.H heimlaga skrev:Fast det moderna beteendet att inte svara i telefon är i högsta grad improduktivt rentav dysfunktionellt om man vill få någonting vettigt uträttat. Om man verkligen behöver få tag i en människa och få någonting uträttat i dagens värld kan det vara nästan lika komplicerat som före telefonen uppfanns.
Det du t.ex. uppfattar som citat "improduktivt rentav dysfunktionellt" när du inte når någon på telefon kan för den du ringer vara mest produktivt att slutföra pågående arbete istället för att svara i telefon. Det är ju två parters tid som ska beaktas och bedömas utifrån vad som kan anses som improduktivt.
Mycket av dialogen har flyttats till andra media som i verklig tid kan vara betydligt mera effektivt, t.ex. i olika meddelandeformer som SMS, mail, etc, där båda parter kan läsa, besvara och utföra vid bästa lämpligaste tidpunkt.
Jag kan svara oberoende av var jag befinner mig både via telefon och meddelande men väljer själv när det är lämpligt, valet finns sedan hur man vill göra då det inte är "sladden" som avgör våra beteenden
Men beteendemässigt uppfattar vi oss i regel själva som viktigast och då ska andra stå redo att svara när vi ringer eller hur "heimlaga"
Jag har otroligt svårt att se att vi totalt sett inte är avsevärt mer tillgängliga sedan mobiltelefonen introducerats än innan. Nu är vi alltid nåbara, tidigare bara när vi var hemma och inomhus.
Yngre pesoners telefonvanor kan man nog ha synpunkter på, men det gäller nog oavsett tråd eller inte och oavsett din ålder......
Yngre pesoners telefonvanor kan man nog ha synpunkter på, men det gäller nog oavsett tråd eller inte och oavsett din ålder......
Dom själva (eller Skanova för att vara exakt...) stänger ju några tiotal stationer i månaden, så det tappet är väl självförvållat?E etompau skrev:
https://www.skanova.se/dam/jcr:13e2...av-kopparnatet-uppdaterad-2018-01-17.xlsx.xls
Om 4-5 år kommer det inte att finnas någon fast telefoni längre...