Hej,
Min dator blev slöare och slöare. Misstänkte virus och scannade den med Telias Antivirus.
Då fick jag indikation på en massa virus i mappen "Antivirus" i Telias Säker Surf Program.
Ringde Telia men kunde inte få något bra svar på vad som ev. är fel.
Datorn varnade också plötsligt för litet minne.
Jag försökte reda ut vad som var galet och till sist hittade jag mappen "Antivirus" i Teliaprogrammet.
Där låg 243 GIGABYTE med olika, enl. min mening, skräpfiler!!! (Motsvarar ganska exakt vad som användes normalt på denna disk!)
Jag tömde då filen "Antivirus", avinstallerade Telia programmet och scannade av datorn med F-secure"on Line".
Datorn fick då 243 Giga tillbaka och inga virus.
Har nu installerat Telia "säker surf" igen. Efter första scanningen avbröt jag. Virus hittades i Telias program igen och "Antivirus mappen" ökade 5 Giga efter en timmes scanning. Tilläggas kan att det tar mera än ett dygn att scanna av en disk på 250 Giga med programmet.
Jag tror att jag har ett virus som inte upptäcks av något virusprogram och som attackerar Telias. Kan det vara så?
Bifogar en bild på hur mappen "Antivirus" ser ut invändigt. Många AVC filer som förra gången jag scannade hette AVP.
Fler som har samma problem?
Vad kan vara fel?

• Telia Antivirus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telia använder F-Secure som antiviruspgm och AVC brukar vara uppdateringsfiler med nya virusdefinitioner m.m. Är du osäker på om själva programmet är smittat eller felaktigt rekommenderar jag att avinstallera detta pgm för gott, ladda hem t.ex. http://free.avg.com/ och kör detta. En disk på 250gg *kan* ta upp mot 1 timme beroende på vilka typer av filer och hur många filer du har på disken

Ni som använder Telias Säker Surf: Hur stora är era filer i mappen"Antivirus"?
Min blir flera Giga efter ett par scanningar vid inställningen "Genomsök alla filer".
Vid inställningen "Definierade filer" hittas inget virus, men som sagt, vid "Genomsök alla filer" hittas många virus och mappen "Antivirus" växer en 20-30 Gigabyte!
Vad är det som händer??

Om jag visste hur jag skulle komma åt mappen ifråga kunde jag kolla. Hittar inte den men håller just nu på med spionprogramssökning. Återkommer om det dyker upp nåt.

Kjell G

Sökningen avslutad, två spionprogram och ett riskware funnet /åtgärdat. Virusscanning pågår men hittills inget funnet.

Kjell G

Mappen ligger i Program-Telia-Telias säkerhetstjänster-Antivirus.
Förmodligen på din C-disk!

Jag har, efter senaste "uppdateringen" av Telia Säker Surf nyligen, fått en del konstigheter på datorn. Operativsystemet är Win2000 pro, vilket kanske är anledningen till att det inte är så många andra som råkat ut för liknande (de flesta kör väl XP eller möjligen Vista).

1. När något görs som innebär öppning av ett nytt program som har externa kontakter (mail, webbläsare, printerutskrift) slocknar skärmen några sekunder. Har kommit fram till att det beror på att bildskärmsegenskaperna ställs om av något program. Kopplar jag bort F-secure (=Telia SS) så fungerar det utan att skärmen blinkar. Således måste det bero på det.

2. Vissa kopplingar mellan program, t ex när jag väljer att editera en bild i mitt bildvisningsprogram och Fotoeditorn skall ta hand om bilden, resulterar i en ruta där datorn frågar efter filen "Vanliga.exe". Vet inte säkert om denna typ av fel har med uppdateringen av Telia SS att göra, men det kom samma kväll i alla fall.

Grafikkortets drivrutiner är uppdaterade till de senaste (nVidia GeForce 6200), och då var det lugnt på blinkandet tills nästa omboot.

Det är oerhört irriterande, samtidigt som datorn är omåttligt seg med Telia SS. Såg på Dustin att nya F-secure Internet Security (2009 ?) skall vara optimerat för att använda mindre datorresurser, men det kan ju knappast vara DET som man fått hem via Telia SS.....

Jag skall nog också kolla i den där mappen. Men kan man alltså radera och städa där utan att programmet protesterar ?

Edit: Telias kundsupport är fullständigt frågande (oväntat, va ?). F-secures support kan/får inte ta sig an ärendet eftersom det är sålt via Telias packetering. De hänvisar bara tillbaka dit.

Redigerat:
Har haft samma problem. Eller egentligen min far. Lånade hans ena bärbara dator och den gick fan inte att använda. Att öppna ett word-dokument tog flera minuter. Började kolla i aktivitetshanteraren och upptäckte en del processer som drog sanslöst mycket minne. Googlade lite efter betydelsen av dessa och alla pekade just mot F-secure (Telia säker surf) Jag avinstallerade Telia säker surf och installerade Norton Antivirus istället. Nu funkar datorn klockrent. Han köpte en ny dator bara för att den gamla var så seg.:surprised: Nu vill han ha tillbaka datorn precis när jag har börjat uppskatta den bärbara. Tror att jag ska lämna ett skambud.;)

Som sagt, jag hade hundratals Mb i "Antivirus" mappen. Datorn tog halvtimmar att öppna ett dokument. Sedan jag avinstallerat och kastat ut allt som hade med SS att göra gick det klockrent. Nu har jag installerat det igen och "Antivirusmappen" innehöll då bara några Mb men är nu uppe i mer än 250 och datorn börjar att slöa igen.
Scannar man med "Genomsök alla filer" får man "Milliontals" med virus och mappen "Antivirus" är snart uppe i hundratals GIGABYTE och datorn blir i princip oanvändbar! Sista scanningen med "Genomsök alla filer" tog dessutom 23 timmar och var inte klar ens då. Antivirusmappen var då uppe i mera 200 Gigabyte! Scannar man med "Definierade filer" finns plötsligt inga virus alls!
Tilläggas kan att alla virusvarningir har sitt ursprung i Telias eget program Säker Surf!
Vad är det egentligen som händer??

Verkar som canutos version har fått en alldeles egen bugg? Har inte fått några virusvarningar, inga konstigheter i mapparna men datorn tar lite tid på sig. Har inte reflekterat på om det kan ha med SS att göra. Kanske ändå läge att byta virusprogram? Fick in Antivirus 2009 vid ett tillfälle trots SS, det var rätt besvärligt att bli av med men det gick till slut.

Kjell G

"Fick in Antivirus 2009 vid ett tillfälle trots SS, det var rätt besvärligt att bli av med men det gick till slut" skrev Kjell.

Jag menar inte att man får in något virus som heter "Antivirus" utan det är mappen i Telias SS som heter så. Den växer lavinartat i min dator i alla fall!
Hur stora är era mappar "Antivirus"; ni som har Telias Säker Surf?

Min mapp har 922 filer och är på 51,2 MB
Har inte märkt några problem med Telia SS.

Johan

Tillägg: kör på Win XP Pro

Redigerat:
jag är inte helt hundra på att det fungerar men troligen kan du ladda hem demo versionen av f-secure antivirus /internet security 2009 och installera denna med koden från telia eftersom den är versionsoberoende, kan vara så att telias bygger på f-secure client security och då kommer det inte att fungera eftersom nyckeln skiljer mellan versioner. Annars så kan du ju köra 2009 i 30 dagar iaf.

http://www.f-secure.com/home_user/support_and_downloads/evaluations/

Canuto skrev:
"Fick in Antivirus 2009 vid ett tillfälle trots SS, det var rätt besvärligt att bli av med men det gick till slut" skrev Kjell.

Jag menar inte att man får in något virus som heter "Antivirus" utan det är mappen i Telias SS som heter så. Den växer lavinartat i min dator i alla fall!
Hur stora är era mappar "Antivirus"; ni som har Telias Säker Surf?
Litet missförstånd här tror jag. Det finns ett elakt spionprogram som heter just Power Antivirus 2009, ger en massa popups om att ladda ner ett virusprogram som egentligen är just ett spionprogram/virus eller nåt skräp. Fick in det på datorn och kunde ta bort med ett program som heter Malware http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Men angående mappen Antivirus hos teliasäkersurf så kunde jag inte hitta nån sån först. Nu har jag hittat den och den är i storlek 80Mb, verkar överkomligt eller?

Kjell G

Ok ,Kjell jag förstår.
Mappen på 80 Mb verkar helt OK jämfört med min på flera hundra Gb!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.