Hej, har lite problem men installationen av mitt larm.
Hoppas någon har lust att guida mig lite?

Borde vara basic men jag blir inte klok på vad man kopplar kapslingens sabotageknapp. Finns ingenstans i manualen bara en bild inne i kapslingen som jag blir osäker på? Antar att det inte behöver vara motstånd?

/Dennis

den ska enkelbalanseras 1 motstånd, brukar läggas ihop med sirenen som systemsabotage på en egen sektion

men sirenen sitter ju på "bell" och med ett motstånd i sirenen.
På den otydliga bilden jag har ser det ut som knappen ska sitta på PGM2 och aux+ ???

Aronsson menar nog att man brukar lägga ihop sirenens sabotagekontakt (för den har du väl kopplat in?) och centralapparatens sabotagekontakt på samma sektion.
Du ska inte koppla den till PGM utgången.
Sabotagesektion skall kopplas in till en vanlig sektion och programmeras som sabotage, Tex. alternativ 10 eller 35 i sekvens 001

OK fixat.
Nu till nästa problem;)
Jag kan inte aktivera mina trådlösa enheter.
sekvens 101 ställer jag in så att 8´an lyser för trådlös och jag har programmerat in nummret från enheten men ingen kontakt.
Jag har även lite svårt att förstå sektionerna. Är de fasta 1-6?Tar de trådlösa över vid sektion 7 då lr?
Jag har nog fått det hela om bakfoten, hoppas någon orkar förklara;)

Hej,
Du kan lägga vilka sektioner som helst som trådlösa, kan dock vara klokt att lämna 1-7 ifall du vill koppla in trådbundna senare.

Om du vill lägga in en trådlös enhet på t.ex. sektionsplats 8, gör så här:
[001] programmera in sektionstyp för sektion 8 (inbrott, brand etc.)
[108] tänd 8 (för trådlöst)
[804]-[08] programmera in ESN-nr.
Gå ur programmering och prova genom att t.ex. öppna detektorn för ett sabotagelarm.

Lycka till...

PS. Du kan inte ha en trådlös och en trådbunden detektor på samma sektion

Nu fungerar det men...
De trådlösa deckarna funkar bara en stund sen slocknar dem och utlöser inte larm.
Fattar ingenting! Däremot funkar sabbotaget hela tiden.
/Dennis

Löste det själv:) de går på 3min intervaller...

Lögn att få de trådlösa magnetkontakterna att funka: Har satt i batteri dragit ur flärpen mellan polerna och satt dit sabb.ploppen, proggat numret och ställt in som trådlös men inte ett liv:(

Dennis

Vilken typ av magnetkont. är det du har, "vanlig" eller "mini"?

vanlig..

Märkligt...mitt tips är att prova o gör om allt från början,
1. Programmera ESN [804] [01-16]
2. Programmera sektionstyp (01, 03 etc) [001]
3. Aktivera trådlös (tänd 8) [101-116]
4. Stoppa i batteriet
5. Prova (lös sabotagelarm)

Lycka till igen...

Glöm inte magnetkontakten i förbikopplaren,annars funkar det aldrig...

Vad är en förbikopplare?:surprised:

En förbikopplare är nånting som förbikopplar larmet, dvs slår av eller på larmet.
Det kan vara tex. en nyckelbrytare som monteras i låset. (lås med nyckel så larmas det på,lås upp så larmas det av)
Man kan även kalla knappsatsen för förbikopplare eftersom man slår av och på larmet med den.
Sedan kan man även använda sig av en extern knappsats, typ ett vanligt kodlås eller liknande.

Vad man ska in med en magnetkontakt i nåt dylikt har jag ingen aning om.

Begriper inte vad imported_fredstu menar med sitt inlägg...
Kan du utveckla dig lite?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.