1 114 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Telekabel
Jag har två hus på landet, varav ett utan telefon. Jag tänkte förlänga teleledningen till hus nummer två och undrar om nedanstående kabel funkar till det. Avståndet mellan husen är cirka 400 meter. Jag tänker mig att koppla det som ett vanligt extra uttag i samma hus,
fast att det istället sitter 400 meter bort. Funkar det?
Telekabel ELLY 4x0,6 (500m) dia:6,5mm
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=104517&search_page=
mvh
fast att det istället sitter 400 meter bort. Funkar det?
Telekabel ELLY 4x0,6 (500m) dia:6,5mm
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=104517&search_page=
mvh
Funkar utmärkt. Lite jobbigt bara om man kopplar så att första jack bryter för att det är lätt hänt att någon hinner svara i den bortre och lagom när man sagt hej så svarar nästa och tar över sammtalet.
Går bra det oxå när du hittar en snabbtelefon som vill ha 2 trådar. Vilket borde vara standard.
Jag har inte Internet tyvärr. Det är bara en sommarstuga.
Ännu en ny tanke som slog mig är att man kanske kan koppla uttagen så att man hör varandra (paralellt eller seriellt?) och använda de andra två trådarna till att påkalla uppmärksamhet med en ringklocka eller något annat. Det kan väl funka som en billig snabbtelefon?
Ännu en ny tanke som slog mig är att man kanske kan koppla uttagen så att man hör varandra (paralellt eller seriellt?) och använda de andra två trådarna till att påkalla uppmärksamhet med en ringklocka eller något annat. Det kan väl funka som en billig snabbtelefon?
Det skulle fungera alldeles utmärkt att koppla dom parallellt.
Idén med ringklocka är inte alls dum.
En växlande brytare på var sida som i opåverkat läge kopplar trådarna till ringklockan, och i intryckt läge till en spänningskälla med en diod för att undvika kortslutning om ni skulle råka trycka samtidigt.
Idén med ringklocka är inte alls dum.
En växlande brytare på var sida som i opåverkat läge kopplar trådarna till ringklockan, och i intryckt läge till en spänningskälla med en diod för att undvika kortslutning om ni skulle råka trycka samtidigt.