2 543 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Tekniskt samråd
På konsumentens sida
· 3 131 inlägg
Du kan läsa artikeln här: Tekniskt samråd
Frågan som infinner sig, var det väl använd tid? Fyra personer som har tagit sig till ett ställe för att ha ett möte som enligt reportaget går ut på att informera byggherren om byggnadsprocessen. Låter som om en webbsida med några punkter som byggherren kunnat läsa igenom hade gett samma resultat.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Jag håller nu på med mitt 4:e husprojekt i en 4:e kommun. Förvisso har det gått några år mellan projekten, men ett par saker kan konstateras: Regelverket har sedan "förenklingarna" vid milleniuskiftet ökat på igen. I många kommuner har man fortfarande egna tolkningar av bestämmelser och lagar. (Verifierat av min KA som verkar i flera kommuner). Sedan är det det evinnerliga "avsteg från planbestämmelser". Ena grannen kan få bygga för stort, den andra ska hålla sig till planbestämmelsen. Prejudikat gäller inte, du kan överklaga, men utan resultat. Ifrågasätt någon tolkning och du kan få följande kommentar:" Om du inte följer detta, får du inte starttillstånd". I mitt fall en feltolkning av en lag, så det ändrades efter en massa onödigt jobb. Varför kan inte byggbranchen enas runt ett EU-direktiv liknande Maskindirektivet? Det fungerar ju på inom hela EU sedan mitten på 90-talet.
Det jag lärde mig av det tekniska samrådet var att byggherren ytterst har allt ansvar för allting... typ. Sen gicks det igenom massa dokumentation som skall finnas innan byggstart, mm. Vi hade KA plus byggledare med så det var i princip bara att lyssna och ta in informationen
Liknande trådar
-
El-ritningar inför Bygglov/Tekniskt Samråd?
Bygglov -
Projekteringsanvisning till Tekniskt samråd
Bygglov -
Räcker dessa konstruktionsritningar inför tekniskt samråd?
Bygglov -
Byggherrens relation till kontrollansvarig och tekniskt samråd med kommunen
Bygglov -
Ventilationsritning för tekniskt samråd / Köksfläkten
Ventilation