12 521 läst · 9 svar
13k läst
9 svar
Teknik vid slipning med excenterslip?
Hej!
Investerade för några veckor sen i en excenterslip. När jag sedan skulle slipa en bänkskiva lyckades jag inte riktigt få ytan plan - det blev små åsar och ojämnheter när jag slipade i rader. Bör jag använda nån speciell teknik? Skall jag slipa i raka linjer, diagonalt, i cirklar eller jazza runt lite överallt mer eller mindre slumpmässigt?
Nu lyckades jag jämna till skivan hjälpligt, men finns det ett klockrent sätt att köra excenterslipen så tar jag gärna emot tips. Skall ju även slipa trappen, några dörrar etc så småningom.
/Henrik
Investerade för några veckor sen i en excenterslip. När jag sedan skulle slipa en bänkskiva lyckades jag inte riktigt få ytan plan - det blev små åsar och ojämnheter när jag slipade i rader. Bör jag använda nån speciell teknik? Skall jag slipa i raka linjer, diagonalt, i cirklar eller jazza runt lite överallt mer eller mindre slumpmässigt?
Nu lyckades jag jämna till skivan hjälpligt, men finns det ett klockrent sätt att köra excenterslipen så tar jag gärna emot tips. Skall ju även slipa trappen, några dörrar etc så småningom.
/Henrik
H_L skrev:Hej!
/Henrik
Jag skulle prova att:
1, hålla slipen rakt, dvs inte tippa den åt något håll - då blir det hål/dalar
2, inte trycka på slipen utan låta den jobba med sin egen tyngd
3, testa att sänka hastigheten, och se hur det blir
4, använda ett finare papper
testa och se om det hjälper
Ang papper anv först kornstorlek 120 (grov) och sen 180-220 för fin slipning.Och som Daniel sa tryck inte låt den jobba av egen tryck. Riktningen har inte så stor betydelse.
Slipade själv 7st innerdorrar i somras och fick utmärkt resultat.
Slipade själv 7st innerdorrar i somras och fick utmärkt resultat.
Jag brukar variera mellan inget eller visst tryck beroede av vad som slipas och att jag ibland inte vill skifta papper. Vid inget tryck får du en snabbare slipning då rotationen är högre med lite mera sliprepor och om du pressar lite så minskar rotationen och du får då mera oscillerande som gör att ytan blir slätare.
Vet inte om detta är rätt teknik men tycker att den fungerar bra och att man inte behöver skifta papper så ofta.
Vet inte om detta är rätt teknik men tycker att den fungerar bra och att man inte behöver skifta papper så ofta.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 769 inlägg
Att koppla till en dammsugare via en grovbinge är ju också ett tips. Framför allt håller pappren längre och avverkningen blir jämnare och bättre.
Det var ju synd att att du avslöjade det. Nu kommer jag ju aldrig mer behöva köpa kardborre samtidigt som nya slippapper (tänkte väl att karborrerondellen borde hålla mer än för ett 10-tal papper )P-plats skrev:
Liknande trådar
-
Hur hanterar jag spikar i gammalt trägolv vid slipning?
Golv -
Grön teknik skattereduktion vid installation av laddbox, stämmer fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Repor i fiksben vid golvslipning
Golv -
Marksända kanaler som försvann vid teknikbytet?
Teknik -
Teknik vid läggning av halvförband?
Badrum