Vart köpte ni köket?
 
Zlingo skrev:
Spännande projekt och vilken rivstart ni gjort! kommer följas :)

Ett tips om det blir mer takgips framöver är att kortskarvarna gärna skall förskjutas.
Ja tro fan man ska göra något fel... :confused: stora risker för att det spricker nu då? Borde jag flytta på skivorna och få skarven förskjuten nu i efterhand?
 
Selven skrev:
Vart köpte ni köket?
ikea
 
Biggie skrev:
Tror ni att jag behöver använda konsoler? Har inte bestämt exakt bredd på bänkskivan ännu...men jag hade iaf tänkt att skruva en "underskiva" i reglen och sen limma bänkskivan?
Hur tycker ni att det går för övrigt? Är ju väldigt orutinerad om hur grejer ska göras så all respons är välkommen!
Du kanske pratade konsoler m kökssäljaren, men överhäng på 20 cm är ok utan konsoler med djupare så blir det gungeffekt på skivan bara du tar stöd för att resa dig etc.
 
Charlie2 skrev:
Du kanske pratade konsoler m kökssäljaren, men överhäng på 20 cm är ok utan konsoler med djupare så blir det gungeffekt på skivan bara du tar stöd för att resa dig etc.
Ja vi hade ämnet uppe igår, inte hittat någon jag ska använda ännu. Men tänker nog inte snåla in på bäraktigheten, better safe than sorry... frågan är vart man köpet ett par?
 
Borde man inte kunna göra ett T i stål som man vänder upp&ner samt skruvar fast i kortändarna på bänkskivan, sen fäster benet på T-et i reglar i öppningens kant, eller blir det för mycket svikt i mitten ändå tro?

Om det klarar sig på bärighet täcker man bara in benet med valvbräda.
Vill man inte se "konsolen" på kortsidan skivan kan man väl försänka den så man får en fördjupning som man sedan fyller i med ytterligare material av samma typ som bänkskivan är gjord av.
 
Redigerat:
sYph skrev:
Borde man inte kunna göra ett T i stål som man vänder upp&ner samt skruvar fast i kortändarna på bänkskivan, sen fäster benet på T-et i reglar i öppningens kant, eller blir det för mycket svikt i mitten ändå tro?

Om det klarar sig på bärighet täcker man bara in benet med valvbräda.
Vill man inte se "konsolen" på kortsidan skivan kan man väl försänka den så man får en fördjupning som man sedan fyller i med ytterligare material av samma typ som bänkskivan är gjord av.
Ja kanske inte alls en dum ide, jag har också haft en tanke om att göra en "underskriva" i stål med några minimalt synliga konsoler på något sätt, kan ju då lägga bärheten i stålkontruktionen och sedan bara limma bänkskivan.
 
Man kan ju säkert fixa konsolerna infällda i väggen på något sätt? Ska prata med min gamle far :) han är svetsare och kan säkert lösa :)
 
Biggie skrev:
Ja tro fan man ska göra något fel... :confused: stora risker för att det spricker nu då? Borde jag flytta på skivorna och få skarven förskjuten nu i efterhand?
Kan inte svara på om det gör någon skillnad i praktiken men jag fick lära mig att skarvarna bör förskjutas. Tänkte mest skicka med det som tips om det blir fler tak du ska gå över :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Ska fråga snickarna här på jobbet (y)
 
Biggie skrev:
ikea
Bra det! Mer prisvärt kan man inte få.

Angående överhänget så räknar IKEA 250mm innan man behöver ha ett stöd. Men det är ju när man har fäst skivan i ett bänkskåp. Det blir ju mer hävarm om skivan inte är förankrad i så mycket.
 
Selven skrev:
Bra det! Mer prisvärt kan man inte få.

Angående överhänget så räknar IKEA 250mm innan man behöver ha ett stöd. Men det är ju när man har fäst skivan i ett bänkskåp. Det blir ju mer hävarm om skivan inte är förankrad i så mycket.
Jag håller med faktiskt, vi fick jävligt mycket kök för 56tkr, även endel ut av vitvarorna köptes också och är inräknat i priset!
Totalt med bänkskiva blev det 77k, dock har jag en hel del kommande extra utgifter, har ännu inte köpt belysning etc. Tror helheten kommer landa på runt 100k som jag hade räknat med.
 
Kul att höra. Det ska bli kul att följa monteringen av köket! Jag jobbar nämligen på IKEA med just våra kök :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Köksplaneraren vi hade tyckte det va kul att efter jobbat i 6år fick sälja sin första Deje bänkskiva :wow:

Svart Deje bänkskiva som är 7,7 cm tjock i ett kök med vita plattor och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är tjockare än vanligt, 7,7cm, tror det kommer ge ett maffigt intryck, köpte samma till "barbordet"
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Spännande. Den är ju som sagt ovanlig! Blir en väldigt robust känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.