Tänkte passa på att ställa två frågor som jag funderat lite själv på.

I mitt golv har jag platta,100mm regel,sen spont jag ersätter med spånskivor, jag har i dagsläget kutterspån som bjälklsgsisolering, ska jag ha kvar eller byta isolering?

Sen mina 3 ytterväggar hade en difusionstät papp, kan jag ersätta den med plast utan problem?
 
Kutterspånen kan du ha kvar. Den gör sitt jobb :)

Plasten är jag tveksam till. Kanske någon annan har mer erfarenhet av detta.
 
jockeping skrev:
Kutterspånen kan du ha kvar. Den gör sitt jobb :)

Plasten är jag tveksam till. Kanske någon annan har mer erfarenhet av detta.
Tack för svar! Glömde skriva att jag tänkte på om kutterspånet är tillräckligt isolerande för golvvärmen, men jag tror det!

Plasten är jag också lite halvt tveksam till, jag tänker att om den gamla pappen kanske tilllåter någon % luft tränga igenom och medans att plasten kanske är 100% tät och att det ställer till problem, ska forska lite mer för säkerhets skull!
 
Jo då. Snickarna som lagt värme i mitt golv i hall, badrum och kök har lämnat spånet kvar.

Nä precis plasten är ju 100%ig. Jag satte upp vindpapp på de väggar jag rev ner i sovrummen. Rätt eller fel men det var det som var mest likt den pappen som satt innan.
Jag tror jag hade en likadan papp som dig i ditt kök. Lite klister aktig. Kanske 2-3 mm tjock.
 
För mig låter det inte som något problem med diffspärren så länge du inte har något längre ut i väggen som låser in fukten.
 
Lime113 skrev:
För mig låter det inte som något problem med diffspärren så länge du inte har något längre ut i väggen som låser in fukten.
i teorin tror jag inte heller det, men är rädd att min 90mm tretex isolering inte är bra nog och att den kan släppa in kall luft till plasten och sedan bilda kondens när det inte längre kan andas :/ alla snickare jag frågat har svarat olika ha ha, ska forska lite till:)
 
Gamla hus andas lite överallt och ånga diffunderar ut genom både väggar, tak och fönster i mer eller mindre omfattning.
Rent byggnadstekniskt ska det inte vara fel att plasta insidan, men det är viktigt att du samtidigt har en fungerande ventilation.
 
Redigerat:
Jag har också ett hus från 61, dom gångerna jag rivit i väggar har det suttit en tjockt papper med aluminiumfolie fastlimmad på en sida dåtidens diff-spärr helt ok.
När det gäller spån/kutterspån i bjälklag brukar den ha sjunkit ihop så där är en rejäl luftspalt upp till golvbräderna, ska du ändå byta till spånplatta (gamla bräder har en tendens att knarra) så hade jag kompletterat upp isoleringen.
Å andra sidan har du källare så man behöver inte isolera för värmen men det kan dra kalluft från yttervägg under golvet om där är en spalt.
Jag hade delar av mitt golv uppe och passade på föra ihop spånen med en kvast och sedan fyllde på med många säckar lösull.
Det är ett utmärkt tillfälle att komplimentera upp med VP-rör/slang.

Ett tips riv inte hela trädgården direkt, bo in er 1år först, den lilla trädet/berså kan vara guld värd när solen gassar i juli.
 
Leif i Skåne skrev:
Jag har också ett hus från 61, dom gångerna jag rivit i väggar har det suttit en tjockt papper med aluminiumfolie fastlimmad på en sida dåtidens diff-spärr helt ok.
När det gäller spån/kutterspån i bjälklag brukar den ha sjunkit ihop så där är en rejäl luftspalt upp till golvbräderna, ska du ändå byta till spånplatta (gamla bräder har en tendens att knarra) så hade jag kompletterat upp isoleringen.
Å andra sidan har du källare så man behöver inte isolera för värmen men det kan dra kalluft från yttervägg under golvet om där är en spalt.
Jag hade delar av mitt golv uppe och passade på föra ihop spånen med en kvast och sedan fyllde på med många säckar lösull.
Det är ett utmärkt tillfälle att komplimentera upp med VP-rör/slang.

Ett tips riv inte hela trädgården direkt, bo in er 1år först, den lilla trädet/berså kan vara guld värd när solen gassar i juli.
Hur gjorde du med din svarta papp? Eller du kanske inte behövde ta bort något utav den, och sedan återställa?

Ang spånet så såg det helt okej ut där jag än så länge tagit upp golvet, trodde det skulle ha sjunkit ihop mer, kanske kompletterar med lite där det behövs!
Renoverat golvråm med spån och synliga rör intill gammal och ny golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och angående elen så är den under kontroll;) passar även på att förbereda lite för nätverket, även om fibern inte ännu är indragen!
Öppnat golv med synliga elledningar och spån i en pågående renovering av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har varit lite och är lite funktionsnedsatt de senaste dagarna men kommer snart lägga i en högre växel igen!!!:)
 
Bjuder på en resa tillbaka till 60talet! Fanns under det soggiga innertaket
Gamla vita taklister staplade i ett hörn av ett rum med tapetserade väggar och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintage taktapet från 60-talet med grönt klövermönster som blottläggs under ett skadat innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Murkenlurk och 4 till
  • Laddar…
Underbart!! Har aldrig sett mönstrat tak tidigare! (y) Är det sjögrästapet eller?
 
Paxman skrev:
Underbart!! Har aldrig sett mönstrat tak tidigare! (y) Är det sjögrästapet eller?
Yeeeemän:)

Närgränsad bild av en vävd textil i gröna och vita toner med oskarpt fokus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag tyckte att det var ganska fint faktiskt...:surprised:
 
Paxman skrev:
Jag tyckte att det var ganska fint faktiskt...:surprised:
Vi är inte riktigt överens här :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.