K kalle55 skrev:
. Finns det mindre sprickor eller sättningar i dränen (förmodligen keramikrör) går det att relinea (strumpmetoden) med riktigt bra resultat....
Har nu upptäckt och läst hela tråden. En fundering på ett lite äldre inlägg, vad gör den "strumpmetoden"? Ett dränrör skall ju ta emot vatten utifrån ("sprickor" och slitsar behövs) och föra det vidare till lämplig plats.
"Strumpmetoden" för mig är när man skall täta ett läckande avloppsrör som man inte vill gräva upp. Men det finns kanske något liknande för dränrör, som då inte är helt tätt??

Kul tråd med mycket bilder, det gillas starkt. Kör vidare med din redovisning för tråden kommer att följas och gillas. Kommenterar gärna om jag hittar något som behöver kommenteras.
Kom dock på en sak som vår besiktningsman inte hade godkänt när vi byggde. Och det gällde brandskyddsisoleringen kring ventilationsröret från fläkten. Han menade att röret skall ha brandskyddsisolering hela vägen in till köket, dvs även genom bjälklaget. I ditt fall ligger det "brädor" tätt emot röret. För får man en brand i fläktsystemet så skall det inte finnas lätt antändbara material i rörets närhet. Allt enligt vad den besiktningsmannen sa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
R roli skrev:
Kul tråd med mycket bilder, det gillas starkt. Kör vidare med din redovisning för tråden kommer att följas och gillas. Kommenterar gärna om jag hittar något som behöver kommenteras.
Kom dock på en sak som vår besiktningsman inte hade godkänt när vi byggde. Och det gällde brandskyddsisoleringen kring ventilationsröret från fläkten. Han menade att röret skall ha brandskyddsisolering hela vägen in till köket, dvs även genom bjälklaget. I ditt fall ligger det "brädor" tätt emot röret. För får man en brand i fläktsystemet så skall det inte finnas lätt antändbara material i rörets närhet. Allt enligt vad den besiktningsmannen sa.
Tack så mycket, och kul att höra!
Angående ventilationen så pratade jag med en erfaren gubbe på jobbet, han menade också på att brandskydds isoleringen måste följa med hela vägen igenom bjälklaget, jag tog fienmaskinen och körde upp hålet uppe på vinden och puttade undan kutterspånet och gick ner med brandskyddsisoleringen så att den slutar vid spont/gipstakets ovansida, borde ju egentligen ha haft den genomförd där också men nu är det dom det är, funderade även på om man då även borde isolera spiran som kommer ut taket och går ner i köksskåpet, avståndet mellan tak och underskåp kommer ändå täckas med en liten låda jag bygger.

Ska ladda upp lite bilder på hur det ser ut nu i dagarna.
 
Låter bra att du redan har fixat/tänkt på detta. (y)
 
Fortsatte några timmar i sovrummet idag, största delen av tiden gick ju dock åt på att bära ut allt de gamla ytskiktet...
Elektriker va här idag ;) ändrade om efter våra önskemål.
Renovering av elinstallation i sovrum med exponerade kablar och väggdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla kdosa och tryckknapp, tycker det satt fel sida dörren när man går in i rummet dock, samt att jag ändå byter allt till moderna prylar.
Elledningar märkta med "Taklampa" och "Taklist" i vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort me den, alltid bra att märks upp Vad som gick vart också, sparar tid sen.
Renoveringsarbete med en utrymt takdosa och böjda rör som sticker ut från taket med synlig isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tackdosan byts också ut, till en modern.
Äldre svart eldosan monterad i väggen med synliga elektriska rör anslutna, omges av tapet med grönt mönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Körde lite försiktigt med fienen för att slippa köra av rören så att jag möjligtvis kunde återanvända dom.
En gammal eldosa i väggen med utstickande rör och avlägsnat ytskikt under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såga upp lite tillför nya takdosans passform.
En öppen elektrisk takdosa installerad i taket med synliga ledningar och grön tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så ja.
Renoveringsarbete i sovrum: gammal väggströmbrytare och kabelhål med grön tapet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla metaldosan borta. Justerade rören något för nya dosan.
Renoveringsprocess i sovrum med exponerad vägg där en gammal väggdosa har tagits bort och förberetts för ny elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen bara upp med att och tvinga in rören med en flacktång. Lite patent/klammerband så att allt sitter fast som det ska.


Blir 2 nya tändknappar, en till taklampa och en till taklistledbelysning.
Renoveringsarbete i sovrum med nya blå elektriska dosor installerade i en vägg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spårade ur så att jag kan lägga ny slang till nya installationen
Renoverat sovrum med exponerad elinstallation och ny eldosa ovanför en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som skarvas ihop med befintlig installation efter jag bytt ut kablarna.
Renoverat sovrum med exponerade väggstommar och elinstallationer som förbereds för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista för idag blev att slänga fram en slang till belysning i fönsterfodret, nån mysig liten spotlight, som ska finnas i alla sovrum.
Renoveringsarbete i sovrum med borttagna ytskikt, synliga isolering och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig kväll på er...
 
  • Installation av en ny modern takdosa med elrör i ett sovrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Tog även bort en bit av plastmattan där jag ska lägga plåtskenan, tänkte tilläggsisolera väggen. O samtidigt passa på att bygga något cool nisch. Detta blir väggen vi har sängen mot.
 
  • Borttagen sektion av plastmatta vid vägg där plåtskena ska monteras för isolering och nischbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på en vägg med avlägsnad plastmatta och eluttag för förberedelse av nisch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va på xlbygg o plockade åt mig va jag behöver för att tilläggsisolera och bygga min nisch.
Byggmaterial med isoleringsull och metallprofiler förberedda för tilläggsisolering och nischbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsättning följer
 
Kli i fingrarna, då menar jag inte av isolering, någon mer som lider utav av detta? Byggt vägg så svetten sprutat, detta va vad isolering räckte till, den ska ändå ner igen för att montera EL men ville få en uppfattning om hur mycket mer jag behövde....

Bildrace, fråga om du vill veta något.
Nybyggd vägg med synliga svarta OSB-skivor och delvis osynlig isolering, över och underskivor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under/överskena.
En ofärdig vägg med synlig isolering och metallstomme vid en byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg delvis isolerad med stående metallreglar och svart ångspärr, redo för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis isolerad väggstomme med metallskenor och uppsatt svart isoleringsmaterial, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av väggskene på ett trägolv markerat med olika höjder i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis installerad metallstomme och isolering för en väggkonstruktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis isolerad vägg med metallstomme och märkt underskena som visar en nisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade lite olika höjder och mått på nischen.
Delvis isolerad vägg med synliga stålreglar och isoleringsskivor, elinstallationer ännu ej dolda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

....
Väggram med delvis isolering och märkningar för elinstallation, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fick den bli, 120över golv, 100x45 innermått
Delvis isolerad vägg med metallstommar, OSB-skivor och en nisch, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis isolerad vägg med stålreglar och isoleringsmaterial, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis isolerad vägg med stålstomme och isoleringsmaterial synligt, samt elinstallationer under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevlig kväll på er
 
  • Vägg med metallstomme delvis isolerad med grön och svart isoleringsmaterial, synliga eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Smider planer.... några synpunkter? Va hade ni valt för belysning? Spottar eller ledlist?

Handritad skiss av ett rum med planerad belysning, inklusive säng och potentiella eluttag och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag är för ivrig och ni är för slöa :)

Material inhandlat, blev detta enligt bild... det enda jag ändrade va egentligen att ta armaturer som går att dimmra plus köpte en tillhörande pushdimmer.

Dimbara armaturer, pushdimmer och förpackningar av LED-downlight på ett svart bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Glömde visa lite detaljer på infästningar...
IMG_0351.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0352.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer det ny EL
IMG_0353.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stomme i metall med isolering och elinstallationer innan gipsväggar sätts upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0355.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant och roligt att jobba med, blir säkert mer sånt här! Nu är det klart för gips.

Trevlig kväll på er!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat (y)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Tack för (y) och feeeback, bra som dålig. Det höjer arbetsmoralen och blir roligare att kriga på och ösa upp bilder då! :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vilken energi! (y) Jag är imponerad.
Men passa på att jobba nu... för jag antar att ni inte har barn än?
 
M MagHam skrev:
Vilken energi! (y) Jag är imponerad.
Men passa på att jobba nu... för jag antar att ni inte har barn än?
Nej inga barn ännu, vi är i mitten av 20års åldern och jobbar båda heltid 7-4. Så jag försöker kötta på så gott det går mellan 5-(9-10) på kvällen medans sambon sköter resten av livets sysslor runt om i hemmet.

Jag måste även erkänna att det är till en väldigt stor fördel att jag jobbar på byggen, mycket hantverkare att bolla idéer med, samt att jag på arbetstid hinner fundera ut en plan på hur jag på mest effektiva sätt ska få så mycket gjort som möjligt när jag väl kommer hem, helgerna är ju guld värda också, tyvärr är det mycket utflykter/besök/kalas m.m planerade just då.

Man gör så gott man kan, desto fortare jag blir klar med allt desto fortare kan man ju inta relaxmode. Men det det menar jag inte att slarva, jag vill gärna följa vartenda liten regel så att det inte blir några komplikationer i framtiden.



Edit: men big cred till er 10tal personer som lämnar respons utav alla 40.000läsare :lying:
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu ska du inte vara sån... ;) Många läser, så även jag. Jag har varit medlem i 13 år längre än du varit.

Byggahus har vuxit enormt - till det positiva tycker jag. Dina inlägg, och varje annat inlägg, bidrar till en kunskapsbank och alla frågor och svar och lästa inlägg bidrar till att fler människor får hjälp och råd vid köp, renovering, ut- och tillbyggnad mm. Ditt bidrag är värdefullt. (Personligen hade jag gjort andra val, estetiskt sätt, men det är min smak, roligt att se andras val.)

Lycka till med renoveringen! ❤️ Och fortsätt göra inlägg med bilder på utförande och frågor om råd.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.