S
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Kanon att du tänker på detta, i och med (om jag inte minns fel) tidigare ägare bytt till moderna (täta) fönster. Många missar att detta förändrar självdraget, och inomhusluften blir både sämre och andelen fukt från utandningsluften ökar. Risken är då att fukten går in i väggar och tak, som ofta saknar fuktspärr då det är äldre hus, och snart bildar mögelproblem.

Det är en faktor som många inte kalkylerar in i kostnaden för ett fönsterbyte. Som sagt, snyggt att du fångat detta och arbetar proaktivt där många andra inte känner till problemet, eller t.o.m stoppar huvudet i sanden. (y)

Att få det gjort av en firma brukar inte vara så dyrt om det endast är trä + tegel i väggen. Men kolla så att du inte har betong i väggarna, då kan det springa iväg i pris och bök då det kan behövas en starkare borr, t.o.m med vattenkylning. (Men det tror jag inte du behöver)
Detta är precis problemet jag har, byta täta fönster, utan ventiler, självdraget fungerar inte alls som det en gång va konstruerat, nu drar jag upp luft från källaren (finns ventiler där) samt från alla springor och skit upp till vinden som jag visade i tidigare inlägg.

Finns ju alternativ att sätta egna ventiler i fönster men min magkänslan säger att freshventilerna är betydligt bättre. Har dock inga faktabelägg på detta.

Tack och ha en fortsatt trevlig dag kalleman
 
Biggie Biggie skrev:
Detta är precis problemet jag har, byta täta fönster, utan ventiler, självdraget fungerar inte alls som det en gång va konstruerat, nu drar jag upp luft från källaren (finns ventiler där) samt från alla springor och skit upp till vinden som jag visade i tidigare inlägg.

Finns ju alternativ att sätta egna ventiler i fönster men min magkänslan säger att freshventilerna är betydligt bättre. Har dock inga faktabelägg på detta.

Tack och ha en fortsatt trevlig dag kalleman
Jag håller helt med i din bedömning, fönsterventiler brukar ge ett inte så behagligt punktdrag (förutom de problem som Sinuslinus beskriver) ibland med en extra rejäl "skjuts" vid storm. Och då brukar de stängas - med obefintlig ventilation som följd. Freshventiler är helt klart förstahandsvalet, då har du återigen full funktion i ventilationsystemet, slipper punktdrag och risk för kallras.

Och en god dag till dig också Biggie!
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
S
Vill bara förtydliga att frånluft på övervåning får man även med "freshventiler". Exerg har skrivit om det rätt utförligt om andra lösningar med ventil bakom radiatorn tex.
 
S sinuslinus skrev:
Vill bara förtydliga att frånluft på övervåning får man även med "freshventiler". Exerg har skrivit om det rätt utförligt om andra lösningar med ventil bakom radiatorn tex.
Med andra ord så är inte freshventiler det ultimata? Men finns det inte tusen olika sådana, man tycker ju att det då borde finnas varianter som faktiskt inte släpper ut luft utan bara tar in, om det så skulle vara en mekanisk lösning.
 
Spännande läsning och underbart med alla bilder! Står inför att flytta till ungefär motsvarande objekt :)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Alternativa ventiler
[länk]
Ska kolla lite mer på detta!
 
Dagliga uppdate då

Fixade skruven jag behövde :)
Rad av silverfärgade skruvar ordnade på betongyta med röda pluggar, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av tak med ny gipsskiva och skruvar placerade med 20 cm mellanrum, ovanför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och bytte ut dom..
Gipsskiva fäst mot vägg med skruvar i varierande avstånd, detalj av skarv och arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Föst fick jag för mig att skruva med 10cm mellanrum....
Gipsskivor monterade på vägg med synliga skruvar och märken för bättre intervallmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick dock upp till 20cm
Gipsskivor monterade på takstolar med skruvar, isoleringsmaterial syns, ojämnt takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista skivan på första raden.
Mätband hålls mot en vägg under byggnation med synlig isolering och reglar, redo för gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva skruva skruva
Gipsskiva monterad på vägg med skruvar med 20 cm mellanrum och synlig blå markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskiva monterad på vägg nära taket med synliga skruvar och lite fog i skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite latexfog bakom och upp mot taken kan ju inte va fel redan innan jag sätter skivan tänkte jag testa.
Fogpistol, måttband och svart tuschpenna på gipsskiva, förberedelse inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskiva monterad på vägg med skruvar och latexfog nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis installerade gipsskivor på vägg med isolering synlig, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg under konstruktion med monterade gipsskivor och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag kapa bort en liten bit av gipsskivan med mitt breda fienerblad, vill ha regel runt om att skruva de två sista mitt skivorna.
Gipsskiva fastskruvad vid tak med en bit isolering synlig, skruvens position markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsskiva fastskruvad vid väggregel med isolering synlig, redo för fogning mot tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går nog smidigt, men hade jag tänkt till lite tidigare så hade jag kanske sluppit;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det pratas mycket om självdrag och tilluftsventiler men(!) glöm inte att om man ska "återskapa självdraget" så måste fläktar läggas till. Fläktar på låg konstantdrift i "våta" utrymmen såsom badrum och tvättstuga är ett måste.
För att bra luft ska komma in genom ventilerna så måste dålig luft dras ur någon annanstans. Köksfläkten hjälper såklart men gör långt ifrån allt.
En väggventil per 25kvm och en spaltventil per 9kvm kan man räkna på, så får man en fingervisning på vad man behöver. Och att luften ALLTID tar kortaste vägen mellan in och ut.

MrS
 
S
Du har inte lagt märke till prickarna i mitten på skivan va? ;-)

Du kan ju pckså sätta en regel på sidan av plåtregeln för att få nåt att fästa i.
 
S sinuslinus skrev:
Du har inte lagt märke till prickarna i mitten på skivan va? ;-)

Du kan ju pckså sätta en regel på sidan av plåtregeln för att få nåt att fästa i.
Haha jooo dom använder jag som referens till snörslå, det känns alldeles för glest att använda bara dessa prickar, eller?? Orkar inte gå in o mäta men det känns glest haha.

Extra regel va också min första tanke, men jag har spillbitar stående som passar och fieningreppet är lätt fixat ju, allt får ju ändå fiberduk sen också!
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
M MrSoderlind skrev:
Det pratas mycket om självdrag och tilluftsventiler men(!) glöm inte att om man ska "återskapa självdraget" så måste fläktar läggas till. Fläktar på låg konstantdrift i "våta" utrymmen såsom badrum och tvättstuga är ett måste.
För att bra luft ska komma in genom ventilerna så måste dålig luft dras ur någon annanstans. Köksfläkten hjälper såklart men gör långt ifrån allt.
En väggventil per 25kvm och en spaltventil per 9kvm kan man räkna på, så får man en fingervisning på vad man behöver. Och att luften ALLTID tar kortaste vägen mellan in och ut.

MrS
Tack för bra inlägg MrS, hade planer på att sätta en i badrummet givetvis, men tvättstugan hade jag inte en tanke på, idag har ju dessa två utrymmen bara ventilgaller på murstocken.
 
S
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Jag skulle vara försiktig med blått snörslå i taket. Den kanske lyser igenom den tänkta takfärgen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.