Vardagsrum med Bestå TV-bänk från Ikea, frostade vitrinluckor och väggmonterad TV över en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hade ju lite problem att hitta en tvbänk, blev tillslut en bestå stomme från Ikea med två frostade vitrinluckor och topskiva, ska hängas upp på väggen men jag missade självklart att det inte va möjligt utan att köpa till lite andra prylar, en klenare skena likt dom man använder i köket.
Ska även in två spottar från Ikea för att öka mysfaktorn lite ;)

Mitt gamla ljudsystem till tvn passar inte alls in här, får nog köp en soundbar eller något
 
Biggie Biggie skrev:
Min första tanke va att köra tvn via fibern, hur har ni gjort?
Har Telia Öppen Fiber indraget, men har valt att fortsätta med Canal Digital Familjepaket via parabol. Passar helt enkelt mig och min plånbok bättre.
 
Härlig julkänsla i tvättstugan, vi hade liknande i vår hall från 70-talet. Två lager ny färg rekommenderas ;)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Hemmakatten
Tvättstugan blev riktigt trevlig. ☺️ Men jag undrar lite över golvet. Kommer det inte att komma ut vatten på golvet? Och som då blir liggandes och blir till nån äcklig sörja? Eller plockar man upp plattorna med jämna mellanrum och gör rent? Hade det inte varit bättre att måla golvet?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har Telia Öppen Fiber indraget, men har valt att fortsätta med Canal Digital Familjepaket via parabol. Passar helt enkelt mig och min plånbok bättre.
Jag valde fiber tv, bredbandsbolagets mellan paket det va kampanj i 6månader 149kr sen 279 efter det. 17+8 kanaler.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tvättstugan blev riktigt trevlig. ☺️ Men jag undrar lite över golvet. Kommer det inte att komma ut vatten på golvet? Och som då blir liggandes och blir till nån äcklig sörja? Eller plockar man upp plattorna med jämna mellanrum och gör rent? Hade det inte varit bättre att måla golvet?
Det kommer ju komma ut vatten under tvättstället, vet inte hur stor pölen blir men sket i att lägga plattor där, vi får se lite hur underhållet blir, måla hade varit bättre absolut. Men vi har lite större renoveringsplaner för källare och tvättstuga längre fram så det fick bli så här nu, 650kr kostade plattorna och går att lägga någon annanstans sen, typ i garaget/hobbyrum. Men det är nog inte fel att ta upp plattorna en gång om året iallafall och svabba golvet rejält ;) dammsugarn får nog dessvärre inte upp allt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten, det syns ju inte på bilderna kanske men avloppet från tvättmaskinen är skarvat och förlängt, ligger bakom trädet och avfuktaren och leds till golvbrunnen under tvättstället.

Påtal om avfuktaren så slickar den i sig 3L vatten på 3-4dagar i källaren så det finns gott om fukt i luften, dränering behövs göras i framtiden, tillsvidare får avfuktare gå nonstop så är det problemet ur världen.
 
Hemmakatten
Fint, det låter som du tänkt på allt. ☺️
 
Idag bygger svärfar(också granne) en grill;)
En man bygger en tegelgrill utomhus, konstruktion och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
freak och 1 till
  • Laddar…
Undra vad han ska grilla där, helt lamm ;)?
 
Ja äntligen får han sin grill hehe, lamm och kyckling.
Man griller helstekt lamm och kyckling utomhus på stort spett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hehe tyckte det va lite kul när jag idag skulle sätta en Fagerhult armatur på jobbet, och såg att all deras elektronik är utlandstillverkad.

Visst hade vi väl en diskution om detta tidigare?
Öppen Fagerhult armatur visar elektroniska komponenter och etiketter med tillverkningsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: nu va det förvisso inte från Kina, det va Slovakien och Österrike.
 
Idag har jag fixat de sista till nya fläktkanalen, jag kommer använda mig utav befintlig kanal i murstocken, känner att jag inte riktigt har tid och ork att lösa ett nytt hål i fasad/tak. Fick tillverka en plåt med 125 anslutning som även kommer att täcka den gamla anslutningen. Tätar och skruvar i murstocken.
Nu till isoleringen, räcker det inte med kondens? Skulle brandskydd verkligen vara nödvändigt här?

Måttband som visar dimensioner vid installation av fläktkanal i murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyrkantig silverfärgad plåt med en rund 125 mm anslutning för fläktkanal på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör med anpassad plåt för anslutning till murstock, ligger på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkad plåt med 125mm anslutning för fläktkanalen, monteras i murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Är det från köksfläkten så är det inte fel med brandsäkring.
 
Ja det är kanal till köksfläkten! Okej men då är det kanske lika bra att välja en sådan isolering då, pratade men en kille som jobbar med ventilation, han sa att kondens är väl det enda kravet egentligen, men det kan ju inte va fel att säkra för brand också.

Öppning i en vägg för köksfläktens kanal med synliga tegelkanter och spår av asbestisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsplatta med tätning för köksfläkt, omgiven av oisolerade kablar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallplatta med cirkulärt hål och röranslutning för köksfläkt monterad på en isolerad vägg, synliga spånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationskanal för köksfläkt med isolering och tätning, installerad i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallkanal för köksfläkt upp genom ett vindsutrymme med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör genomtränger tak med isolering och spån på golvet, tecken på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör för köksfläkt passerar genom isolerad vägg på vind med synliga träbjälkar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det va asbest i både kanalen och i sammanfogningarna, löste det genom att lägga en blöt filt över.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.