Biggie Biggie skrev:
Hemmakatten, det syns ju inte på bilderna kanske men avloppet från tvättmaskinen är skarvat och förlängt, ligger bakom trädet och avfuktaren och leds till golvbrunnen under tvättstället.

Påtal om avfuktaren så slickar den i sig 3L vatten på 3-4dagar i källaren så det finns gott om fukt i luften, dränering behövs göras i framtiden, tillsvidare får avfuktare gå nonstop så är det problemet ur världen.
3L över ett par dagar låter helt OK för att vara i en källare. Spara pengarna som en dränering innebär och kör avfuktaren istället, källare blir aldrig 100% fuktfria och som tvättstuga fungerar det utmärkt ändå.
 
K kalle55 skrev:
3L över ett par dagar låter helt OK för att vara i en källare. Spara pengarna som en dränering innebär och kör avfuktaren istället, källare blir aldrig 100% fuktfria och som tvättstuga fungerar det utmärkt ändå.
Rättar mig själv... behållaren rymde visst 5L, du har en poäng absolut. Men vi vill gärna fixa i ordning trädgården och bygga lite trädeck och uteplats. Och då är det ju bra om dränering är gjort innan. Den tekniska livslängden av befintlig dränering är ju förbrukad. Men det är bara planer ännu, vi får se vilken ordning vi utför allt :)
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Nu har jag semester och ska åka iväg lite utomlands. Kommer försöka göra färdigt köket när jag kommer hem, det som är kvar är kakel/stänkskydd, underskåpsbelysning, passbitar, socklar, lister, etc :)

Här är en bild på hur det blev med diskmaskinsavstängningen.
Kök med diskbänk och kran, avstängningsmekanism för diskmaskin och oavslutat kakelarbete i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med diskho, kran och diskmaskinsavstängning, oavslutade renoveringsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med bänkskiva och diskho, kran och diskmaskinsavstängning intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Biggie Biggie skrev:
Rättar mig själv... behållaren rymde visst 5L, du har en poäng absolut. Men vi vill gärna fixa i ordning trädgården och bygga lite trädeck och uteplats. Och då är det ju bra om dränering är gjort innan. Den tekniska livslängden av befintlig dränering är ju förbrukad. Men det är bara planer ännu, vi får se vilken ordning vi utför allt :)
Jag förstår din tanke, men det där med dränering är något man ska fundera på mer än en gång. Det är en ganska dyr åtgärd med i många fall begränsad uppsida. Det har sålts in hårt från byggsvängen de sista 5-10 åren, innan dess relativt okänt. Här finns det m.a.o potential att spara pengar.

Läcker det in vatten i källaren ska det absolut göras, men inte innan man har slamsugit befintligt drän. Har du bara 3l på 4 dagar är det helt ok för en källare, se om du inte kan dra en slang till golvbrunnen istället för att behöva tömma behållaren manuellt. Känner du dig tveksam till dränen skulle jag först beställa en filmning och spolning innan jag tar beslut att börja bygga däck, inte så kul att riva upp som du säger. I bästa fall ser allt OK ut och du sparar en rejäl slant. Se bara till att du avtalar om att få filmerna så att du kan dubbelkolla med oberoende besiktningsman vid behov. Finns det mindre sprickor eller sättningar i dränen (förmodligen keramikrör) går det att relinea (strumpmetoden) med riktigt bra resultat.

En risk som det inte talas om så ofta är risk för sättningar i huset vid grävningar för drän, det kan bli dyyyyrt. Dränera bara om vid reelt behov alltså. Teknisk livslängd har endast en svag koppling till faktisk livsläng ;) (Det finns betydligt bättre och roligare saker att lägga pengar på än ny drän).

Förslag till arbetsordning:

Filma och spola befintligt drän -->
Vid behov relinea rören -->
Läcker det fortfarande in mycket vatten/fukt i källaren? Om de två punkterna ovan inte löser problemet--> dränera om
 
  • Gilla
Location och 3 till
  • Laddar…
Tack för ett bra inlägg Kalle! Ska absolut titta närmare på detta innan vi kastar oss in i något onödigt.
Det enda problem jag har haft med fukt än så länge va nu för en månad sedan när det regnade något fruktansvärt några dagar.
Kom då ner i källaren och upptäckte en stor fläck på väggen, visade sig att hängrännan va igensatt med löv och annan skit och det då rann ner en hel del vatten längs fasaden, blev lite orolig att det krävdes så lite för att fukten skulle vandra rakt igenom på det viset. Men vad vet jag, kanske hade det blivit så även om det hade funnits en vettigt fuktspärr i väggen.

Automatisk avtappning till avfuktaren va ju en gudomlig idé Kalleman! Tack för det!:)
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Nu är semestern slut och man är tillbaka till verkligheten, ge det någon dag till så ska jag börja med renoveringen igen!

Slänger in en bild på hur det blev med barfåtöljerna vi beställde för 2månader sedan! Två gråa barfåtöljer med stoppad rygg framför en sminkbord med spegel och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste säga att dom va ljuvliga att sitta i!:) över förväntan!
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
eternitröret? du plockade bort på vinden för att koppla spirorör såg det fräsht ut på insidan?
 
D Daniel__s skrev:
eternitröret? du plockade bort på vinden för att koppla spirorör såg det fräsht ut på insidan?
Det va väl sådär med den, ingen större fara. Hade jag haft fläkten på samma ställe så hade jag återanvändt den gamla kanalen. Men passade på att byta hela när jag ändå va tvungen att förlänga.
 
Inte för att jag tror att någon varit speciellt ledsen men jag ber om ursäkt att det gått lite dåligt med renovering för er som faktiskt uppskattar. Har varit en rolig sommar med både semester och mycket motorcykelkörning.

Igår måttbeställde vi stänkskydd till köket. Tyvärr va det 3-4v leveranstid, tråkigt. Men det känns som att jag behöver ha det monterat för att fixa med sista listerna osv.
En dålig bild på stänkskyddet i dåligbelyst monter
Närbild på ett mörkt marmormönstrat stänkskydd i dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Köket är dock full funktionellt i dagsläget och vi njuter som bara den!
Kök under renovering med vita skåp och svart stänkskydd, ej helt monterat, i halv dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barhäng
Måltid med spaghetti och köttfärssås på tallrik framför dimmigt kök och TV i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fan.... idag bröt jag mot en utav mina två viktigaste regler när det kommer till bygget. :surprised:

Den löd nämligen att absolut inte starta renovering i andra rum förens först påbörjat projekt är 100 procent klart. Ehm

Till mitt försvar kan jag ju inte sitta o rulla tummarna i 3-4veckor o vänta på sista grejerna till köket, hoppas ni håller med :D

Mycket finlir kvar i köket, ser fram milt slutresultatet!

Men ja men då till saken.... näst på schemat va ju sovrum. Vi fräschade till ett utav dom mindre med ny färg på vägg och tak vid inflytt. Med det sagt så gick det absolut ingen nöd på att börja, men det kliade i fingrarna helt enkelt ;)

Tyvärr blir det ju bara bilder på rivning idag, inte det roligaste kanske
Rum i början av renovering med tapeter delvis bortrivna och grönmålat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med flagnande tapet och synlig skada avslöjar underliggande lager. Renoveringsprojekt har börjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivet väggmaterial med synliga skikt av färg, tapet och isolering under pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum under renovering med påbörjad rivning av väggvisa, exponerad isolering och gammal elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivstartat sovrum med borttagen väggbeklädnad avslöjar svarta isoleringsplattor och initierad elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsfas i sovrum med avtagna väggpaneler och synliga reglar, gammal tapet i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tomt rum under renovering med gammalt tapetserat vägg och trägolv, stege och spår av rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsfas i ett rum med avlägsnat gipstak, exponerade reglar och elledningar, stegpall och rivet tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsfas i sovrum med avtagna väggplattor och exponerad isolering, byggbråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gillar ju gammal el ;)
Eluttag med oskyddade kablar hänger fram ur en öppen vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid bes av huset så hade vi lite microbakterielltillväxt ovan just detta rum, kanske inte så konstigt, det va överdrivet stora luftspalter upp till bjälklagsisoleringen som består av kutterspån
Bild på en öppen vägg med synlig isolering av kutterspån och gammal tapet med gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppskuren tapet med gammal elinstallation och bar elektrisk ledning mot mönstrad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonhal och 1 till
  • Laddar…
G
Vilken är den andra regeln?
 
G GiftfrittKvastskaft skrev:
Vilken är den andra regeln?
Haha!

Andra regeln är inte ta in yrkesmän/hantverkare! Även om det är svårt,tråkigt,tidskrävande eller what ever ibland. Så känner jag att jag vill klara av det själv, och lära mig massor på vägen, annars är ju "gör om,gör rätt" ett bra talesätt också!

Trevlig dag på er mina vänner.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Du lämnar den vackra väven i taket va? Världsklass på den, NOT!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du lämnar den vackra väven i taket va? Världsklass på den, NOT!
Haha, hade nästan tänkt att bara gipsa över skiten, men vet inte ens om jag kan leva med vetskapen att den finns där under, beroende på hur bra den sitter så kanske jag sliter ner den, inbillade mig att den kunde bidra med dålig lukt också men nya taket blir ju helt tätt så det borde ju iaf inte vara några problem!
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Schysst tak :crysmile::rolleyes:(y)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.