Biggie Biggie skrev:
Vilken färg ska jag ha på stänkskyddet mellan bänkskiva och överskåp? Svart eller vitt?
Samma färg som väggen, kanske?
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Lite bättre å roligare kan ni. Kakel med mönster. Lite färg har ingen dött ihjäl av ;)
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Hehe första tanken va att använda högtryckslaminerad kitchenboard typ
Väggskiva i kök med högtryckslaminerad yta i svart med vita blommor och köksflaskor på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag har ännu inte hittat någon som känns 100, så öppen för förslag!:)

Ingen erfarenhet av kakelsättning men vill gärna lära mig det också:)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Såg lite dött ut det där materialet men lättskött så klart. Enkelt att kakla små ytor, speciellt om underlaget är rakt och slätt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Såg lite dött ut det där materialet men lättskött så klart. Enkelt att kakla små ytor, speciellt om underlaget är rakt och slätt.
Ska titta lite närmare på detta i veckan!:) ja fibo-skivan känns jävligt lättskött och bra, men måste känna lite på dom i affären först, annars får jag försöka mig på att sätta några snygga plattor:)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite bättre å roligare kan ni. Kakel med mönster. Lite färg har ingen dött ihjäl av
Ja, kolla runt på kakel. Jag tror att det är bra att undvika kolsvart och kritvitt, ni har ju redan så hårda kontraster mellan bänkskiva och skåp.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Inte hunnit göra mycket pga flytt, men ikv så hann jag sätta lite foder och spackla detta, så imorgon kan jag strycka första lagret!
Nyinstallerade foder runt en öppning i en vägg med nersänkt arbetsbänk och inbyggda spotlights ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foder monterat på en dörröppning med påbörjat spacklingsarbete. Kartonger i bakgrunden och en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymonterat foder och nyspacklad yta i hörnet av ett rum redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hög med samlat byggavfall och kartonger i ett rum redo för återvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det är dags att åka till återvinningsstationen :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Flyttstädning i lägenhet idag, hittade även en en platta som vi tog hem för att testa mot köket, den är väldigt fin men jag är dock osäker på storleken? Hur svårt är det att sätta stora plattor tillhållandevis till små? Känns ju som att stora plattor åter igen är mer lättavtorkat etc.

Import från spanien, gör sig väldigt dålig på mobilkameran dock:/
Stor keramikplatta på köksbänk som testas mot kökets inredning med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor keramikplatta lutad mot vägg i husmiljö med reflektion av trädgården i fönsterglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor vit keramikplatta med skyddsplast mot mörk bänkskiva, med reflektion och märkesetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor keramikplatta med marmormönster står mot en grå vägg, potentiellt för köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor vit kakelplatta mot köksbänk och skåp för att jämföra storlek och stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tankar?
 
Snyggt men fegt ;) Som sagt, om underlaget är bra går det snabbt att kakla med så stora plattor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snyggt men fegt ;) Som sagt, om underlaget är bra går det snabbt att kakla med så stora plattor.
Ja lite feg är man nog allt också:crysmile: måste dock säga att jag inte är så bra på sånt här, vad hade du själv valt? Nu har du ju inte byggt resterande kök men utefter förutsättningarna? Hade varit kul att höra :p

- skulle jag köra plattor utav denna typ, så får jag plats med 2 ovanpå varandra med marginal, frågan är hur man på ett snyggt sätt fyller ut?
Person som håller upp en vit kakelplatta under köksskåp för passformstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Form, färg, mönster, kanske denna typ kan passa, den har vi hemma. Finns även i andra färger. Dyr som guld men smakar det så....
 
  • Blå hexagonala kakel med vita mönstrade linjer som formar stjärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Form, färg, mönster, kanske denna typ kan passa, den har vi hemma. Finns även i andra färger. Dyr som guld men smakar det så....
Nu vet jag inte om färgen och mönster passar in här med den lite kallare och stelare stil vi kör men måste säga att det va riktigt coolt (y) hexagon är jävligt ballt också, de vill jag ha någonstans i huset:ok:
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Form, färg, mönster, kanske denna typ kan passa, den har vi hemma.
Mmm, den där är fin och den gör sig väldigt bra i ert kök, gillade verkligen de bilder därifrån som du lade upp tidigare (men så är jag ju också en sådan där som har ett kök med både vita och fanerade luckor).

Biggie, jag håller med Jonatan om att det vore kul med färg men förstår också om du tycker att det känns svårt. Bildgoogla samt kolla på hemnets inspirationssidor, etc etc, och låt intrycken mogna i skallen några dagar.

När jag renoverade mitt kök häromåret tyckte jag att stänkskyddet var det svåraste valet i hela köket. Till slut köpte jag ett ljusgrått, matt och hexagonalt kakel, men vägen dit var lååååååång. Det googlades en hel del innan jag hittade rätt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Full rulle har det varit, dessvärre inte så mycket med huset... nu har det lugnat sig lite så passade på att koppla på golvvärmen!
Aktiverad golvvärme med synliga rör och ventiler samt termostat på en vägg intill en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterad golvvärmeshunt och kopplingar installerade på en vitmålad betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar för golvvärme anslutna till shunt vid kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installerad golvvärmeshunt på en vägg med kopparledningar och anslutningar, redo för inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiator med kopplade rör och shunt för golvvärme i ett utrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det igång! Ska fundera på en snyggare lösning till shunten, ev bygga något skåp med de gamla köksluckorna eller något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.