vilket är bäst och billigast:
tegel eller puts?
 
Glömde du inte "snyggast".....skulle starkt föroda puts....tegel, klassisk, känns rätt ute....eller?

Fundera också över liggande träpanel som börjar komma starkt!

Tegel överlever nog putsen i livslängd men bägge är ju relativt underhållsfria om putsen inte spricker.

I applicering torde putsen vara billigare.
 
jag håller med om att puts är det snyggaste men "gammalt" tegel är oxå snyggt! :) prisskillnad?
 
Ett normalstort hus (170 kvm) kostar ca 150'-200' att putsa givet att putsbärare finns.

Ingen aning om vad tegel kostar. :(
 
Vi putsade vårt nybyggda hus för ca 1½ månad sedan. Gav 135' för 152m2 fasad (216m2 hus). Är nöjd med resultatet, tycker det är snyggt med puts men största anledningen till att jag putsade var att jag inte vill hålla på att måla träfasad i tid och otid (ja, jag vet att det beror på kvaliten på färgen men även vart 15 år skulle kännas för ofta för mig.... hatar att måla). Jag är dock inte helt nöjd, det verkar som att man måste vara försiktig med hörnen för minsta lilla man stöter i så blir det märke, sprickor etc och man måste måla i (tur att killarna lämnade kvar överbliven färg) och det är ganska svårt att få barnen att undvika dra i cykeln eller vad det nu är de har med sig, så det har redan blivit en del målning SOM JAG HATAR!  :p
 
puts är ju inte heller helt underhålsfritt ;).. vill man göra så lite som möjligt vad gäller målning borde tegel va ett strå bättre..
 
Dahlino skrev:
puts är ju inte heller helt underhålsfritt ;).. vill man göra så lite som möjligt vad gäller målning borde tegel va ett strå bättre..
Det beror ju lite på hur huset ser ut. Ett "vanligt standardhus" med sadeltak tycker jag är klart snyggast med tegel, och då skall teglet gå ända upp i nock. På ett mer funkisinspirerat hus är det puts som är snyggast. Tycker jag! :D
 
Kajjenne skrev:
Vi putsade vårt nybyggda hus för ca 1½ månad sedan. Gav 135' för 152m2 fasad (216m2 hus). Är nöjd med resultatet, tycker det är snyggt med puts men största anledningen till att jag putsade var att jag inte vill hålla på att måla träfasad i tid och otid (ja, jag vet att det beror på kvaliten på färgen men även vart 15 år skulle kännas för ofta för mig.... hatar att måla). Jag är dock inte helt nöjd, det verkar som att man måste vara försiktig med hörnen för minsta lilla man stöter i så blir det märke, sprickor etc och man måste måla i (tur att killarna lämnade kvar överbliven färg) och det är ganska svårt att få barnen att undvika dra i cykeln eller vad det nu är de har med sig, så det har redan blivit en del målning SOM JAG HATAR!  :p
Var det inkl moms? Verkar billigt tycker jag.
Jag har också rappat hus idag som får lagas i men den skrovliga ytan är mindre känslig en den släta putsen vi har på hörnen. Men lite bättringsmålning blir det ibland när barnen kraschat in med cyklarna hos oss också.
 
Hej
Nån som bygger med fasadtegel som kan tala om vad man får betala per kvm för detta?
mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.