hsd
Som lök på laxen med alla prishöjningar på allt från el till mat så ska taxeringsvärdet höjas
( för oss ca 30%)
Nästa år höjs taxeringsvärdena för landets småhusägare och tomträttsinnehavare rejält – värdena ska spegla prisnivåerna som rådde 2022 och priserna toppade som bekant i början av 2022
 
Redigerat:
Din fastighet har stigit i värde? Jag har svårt att se eländet om jag ska vara ärlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
hsd
1 . efter 2022 har värdet sjunkit
2. har ingen nytta av ett eventuellt högre värde eftersom jag bor kvar
3 . fastighetsavgiften / skatten stiger ju med ca 30% vilket ger ännu mindre slantar att leva på
 
K
Gäller det alla hus eller kommer de dyrare lyxvillorna undan höjd skatt.

Edit: var går gränsen i så fall.
 
  • Gilla
Alvin8
  • Laddar…
Unikt namn
Fastighetsavgiften maxar väl ut redan kring 1M i taxeringsvärde? Det är idag endast hus i den absolut glesaste bygd som njuter av att inte betala maxavgift.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Gäller det alla hus eller kommer de dyrare lyxvillorna undan höjd skatt.

Edit: var går gränsen i så fall.
Ja, de som "slår i taket", som är på 9 287 kr för inkomståret 2023, får ingen höjd avgift/skatt. Fastighetsavgiften är 0.75% av taxeringsvärdet.
Eftersom TS förmodligen bor på fel sida E22:an, slår inte taxeringsvärdet i taket, och det blir en höjning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fastighetsavgiften maxar väl ut redan kring 1M i taxeringsvärde? Det är idag endast hus i den absolut glesaste bygd som njuter av att inte betala maxavgift.
Jag roade mig med att räkna. Taket för taxeringsvärdet är cirka 1 238 000 kr. När din fastighet är högre taxerad ökar visserligen taxeringsvärdet, men du betalar inte mera i avgift. Taxeringsvärdet ska motsvara ungefär 75% av marknadsvärdet, vilket ger ett marknadsvärde på 1 651 000 kr.

Jag roade mig vidare med att söka på fastigheter som är till salu via Hemnet och kostar max 1,5 miljoner. Nästan 4500 fastigheter i hela landet. Ja, förutom den glesaste bygden då, Lapplands fjälltrakter, för där fanns inga sådana fastigheter till salu.
 
30% ska du vara glad för, här höjdes mitt hus med 57%....Anledningen är nog att det 2021-2022 skedde några minst sagt spektakulära försäljningar i kvarteret.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fastighetsavgiften maxar väl ut redan kring 1M i taxeringsvärde? Det är idag endast hus i den absolut glesaste bygd som njuter av att inte betala maxavgift.
Skulle inte kalla mellanskåne(ca 3 mil från lund) för absolut glesbygd. Mitt hus ligger där och fick höjt taxeringsvärdet till nästan en miljon jämnt. Tidigare låg det på 875k.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
hsd
Å sjutt6, hade inte en aning om tak på fastighetesskatten, men det är väl som vanligt - ta från de fattiga inte från de rika 😠
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Fast "rik" är man ju bara på papperet med högt taxeringsvärde...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
+47% för mig. Jag gissar dock att de flesta redan nått taket för fastighetsskatt.
 
Düsseldorff
Nästan 50 procent höjning för mig. Från drygt 8 till 12 Mkr.
 
H
hsd hsd skrev:
Å sjutt6, hade inte en aning om tak på fastighetesskatten, men det är väl som vanligt - ta från de fattiga inte från de rika 😠
Den tillkom mycket beroende på att pensionärer som har hus på attraktiva områden, t.ex nära kusten, som har levt där i generationer och betalat sina hus eller det mesta på sina hus men de inte hade råd att bo kvar pga att fastighetsskatten blev så hög, vilket berodde på att huspriserna/sommarstugor runt om skenade iväg.

Stora hus betyder inte alltid mycket pengar, de kan lika väl vara tvärt om, dvs. höga skulder. Rikedom kommer oftast inte utan stora risktagande, ibland lyckas det inte och ibland går det bra.
De har också ett driv, pengarna är inte drivkraften för en framgångsrik lyckad företagare.
Man stirrar sig oftast blind på det uppnådda lyckade resultatet men man glömmer gärna personen/personernas väg dit.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nästan 50 procent höjning för mig. Från drygt 8 till 12 Mkr.
Jämmer och elände.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.